Bescheiden tasting onder vrienden..

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Samuel
Actief lid
Actief lid

Bescheiden tasting onder vrienden..

Ongelezen berichtdoor Samuel » 26 Jan 2015, 22:54

Beste,

Ik ben sinds enkele maanden erg geïnteresseerd geraakt in whiskey en heb intussen enkele flessen in huis gehaald en geproefd.
Enkele vrienden van mij pikken de interesse op en daarom had ik het idee een avondje te organiseren voor een kleine groep met als doel wat whiskey te proeven gecombineerd met wat bijpassende hapjes.

Nu is de vraag ( heb al wel een beetje een idee ) in welke volgorde proeven we best mijn whiskey's en welk hapje past best bij de whiskey(s) die men op dat moment proeft.

Dit zijn de flessen die ik in huis heb :
- Glengoyne 15y
- Glengoyne 15y Distillers Gold
- Glenmorangie 18y
- Glenmorangie Nectar d'or
- Benriach 20y
- Glenfiddich 12y
- Glenfiddich 15y
- Glenfiddich Select cask
- Glenfiddich 18y
- Bushmills 16y
- Bushmills 21y
- Auchentoshan Three Wood
- AnCnoc 12y
- AnCnoc 16y
- Dalwhinnie 15y

Qua fingerfood dacht ik aan zaken als : kaas , salami , chocolade , geroosterd brood met foi fras / confituur , nootjes , parma/serano-ham,..

Alvast bedankt voor de info, alle tips zijn welkom ! :duimop

Sam
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bescheiden tasting onder vrienden..

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Jan 2015, 15:52

Ten eerste zou ik het aantal drastisch omlaag halen en dan bepalen welke volgorde. Normaal gesproken bij een wat uitgebreidere proeverij zou ik niet voorbij de 5 tot 6 stuks gaan, maar in zo'n vriendenclubje toch ook echt onder de 10 blijven. Anders wordt het gewoon zuipen over het algemeen. Qua hapjes zou ik ver weg blijven van salami. Als je dat hebt gegeten is je smaak meteen verpest voor de rest van de sessie. Vermijd knoflook! Ook wat betreft kaas zou ik voorzichtig zijn in je keuze. Stinkkazen beïnvloeden de ruimte en sommigen zijn zelfs zo heftig dat je echt je handen moet gaan wassen om niet bij elke slok die je neemt je eigen vingers te ruiken. Ik vind persoonlijk eten eigenlijk alleen goed samen gaan met krachtige of uitgesproken whiskies. Donkere chocolade bij een geturfde sherrybom, parmezaanse kaas bij een portfinish, ham bij een sterke bourbon, etc. Als ik je lijstje bekijk zou ik bijvoorbeeld een Bushmills 21yo die ik geweldig vind nooit willen mixen met de smaak van eten omdat ik het een hele volle maar tegelijk ook delicate smaak vind hebben die misschien totaal ondergesneeuwd wordt door je voedselsuggesties.
1 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 27 Jan 2015, 16:11

Ik zou persoonlijk ook wat meer variatie in de selectie doen. Het zijn bijna allemaal zoete Speysiders en Ieren. Een turfje, een sherrybommetje, een single grain, rye, bourbon, etc. Genoeg keuze op de markt ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Samuel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Samuel » 27 Jan 2015, 16:21

Alvast bedankt voor jullie reacties !
Ik ben mezelf ervan bewust dat de whisky's die ik heb qua smaak niet echt ver uit elkaar liggen.
Sterk geturfde / gerookte whisky's heb ik niet echt in mijn beginnende verzameling, deels ook omdat ik ze minder graag drink.
Maar dat zal zeker ook te maken hebben met het feit dat ik beginnend whiskey drinker ben.
De kans zit er in dat ik nog enkele flessen in huis haal om toch iets meer variatie te hebben.

Wat het aantal consumpties betreft lijkt het mij idd ook aan te raden niet elke whiskey te gaan proeven gezien het onder een groep vrienden is en het dan idd snel zal uitdraaien in een zuippartij :Proost :Tongue

Zijn er whisky's die jullie kunnen aanraden om aan mijn collectie toe te voegen ? Kwestie van een beetje meer variatie ?
Liefst ook geen al te dure flessen , gewoon goed prijs kwaliteit.

Qua hapjes ga ik het eerder beperkt houden en idd niets te uitgesproken , zeker niet bij de toch iets mildere whisky's die ik in huis heb.

Mvg

Sam
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Jan 2015, 16:45

Bourbon: Buffalo Trace. Goed verkrijgbaar voor rond de €25 en heel lekker vind ik.
Turf: Laphraoig 10, Ardbeg 10 of Lagavilun 16. Zijn alle 3 lekkere getrurfde whisky's om ermee bekend te raken.
Qua sherry heb ik niet echt een suggestie voor je. Misschien een Aberlour A'bunadh?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 27 Jan 2015, 18:41

Voor de sherry: Glenfarclas 105 (de liter natuurlijk)
http://drankdozijn.nl/artikel/fles-glen ... -malt-1ltr

Qua turf: Caol Ila 12, deze is zachter dan de Laphroaigh en de Ardbeg
http://drankdozijn.nl/artikel/fles-caol ... -malt-70cl

Tip: Bekijk het smaakdiagram eens : viewtopic.php?f=17&t=270
0 x
Afbeelding

Samuel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Samuel » 27 Jan 2015, 20:44

Heb mezelf nog voorzien van een flesje Buffalo Trace Bourbon , Glenfarclas 105, Ardberg 10y en Aberlour A’Bunadh.
Voor zover ik kon lezen op het net zijn deze goed en zo heb ik toch iets meer variatie in m'n beginnende verzameling.

Gezien ik niet al de whisky's ga laten proeven ( om een braspartij te vermijden ) zou ik toch op voorhand een selectie willen maken van max 10-12 verschillende.
Ik geef liefst iets meer variatie met minder in het glas zodat er toch wat meer kan geproefd worden.

Dacht deze whiskey's te selecteren gezien ze iets "specialer" zijn en of meer variatie brengen :

- Buffalo Trace Bourbon
- Ardberg 10y
- Aberlour A’Bunadh
- Glengoyne 15y OF Glengoyne 15y Distillers Gold
- Glenmorangie 18y
- Benriach 20y
- Glenfiddich 15y Distillers Edition OF Glenfiddich Select cask
- Glenfiddich 18y
- Bushmills 16y
- Bushmills 21y
- AnCnoc 12y
- AnCnoc 16y

Er staan er 12 in wat misschien iets te veel is maar weet niet goed welke nog uit deze selectie te halen. Kunnen jullie eventueel een voorstel doen ? Of zou ik het hier gewoon bij laten ?
En welke volgorde zou ik er aan geven ?
Graag had ik ook nog geweten bij welke je het best water doet en hoeveel.

Alvast bedankt ! :hoedaf

Sam
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Jan 2015, 20:55

Ik zou er zoiets van maken, in het kader van kwaliteit boven kwantiteit en min of meer op volgorde van licht naar zwaar:

- Bushmills 21y
- AnCnoc 16y
- Glenmorangie 18y
- Glenfiddich 18y
- Benriach 20y
- Buffalo Trace Bourbon (stevige smaak, én even wat anders tussendoor)
- Ardbeg 10y (turf tegen het einde)
- Aberlour A’Bunadh (absoluut als laatste ivm %, en kan ook prima na de turf van de Ardbeg)

De a'bunadh mag flink water hebben, zeker bij beginners. De rest naar smaak. Het beste is te zorgen voor overdadig water op tafel zodat men zichzelf kan bedienen.

Overigens zou je in het kader van kostenbesparing ook wat oudere varianten (bijv. de Glenfiddich, de An Cnoc) kunnen vervangen door de jongere variant :)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Jan 2015, 21:19

Matti schreef:Ik zou er zoiets van maken, in het kader van kwaliteit boven kwantiteit en min of meer op volgorde van licht naar zwaar:

- Bushmills 21y
- AnCnoc 16y
- Glenmorangie 18y
- Glenfiddich 18y
- Benriach 20y
- Aberlour A’Bunadh (absoluut als laatste ivm %, en kan ook prima na de turf van de Ardbeg)

De a'bunadh mag flink water hebben, zeker bij beginners. De rest naar smaak. Het beste is te zorgen voor overdadig water op tafel zodat men zichzelf kan bedienen.

Overigens zou je in het kader van kostenbesparing ook wat oudere varianten (bijv. de Glenfiddich, de An Cnoc) kunnen vervangen door de jongere variant :)

That's the way to go 100% mee eens
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Samuel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Samuel » 27 Jan 2015, 21:20

Thx voor de richtlijnen, ik ga mij aan deze volgorde en selectie wagen :goedgedaan
Drink je best wat water in combi met een sneetje brood voor de smaak tussen de verschillende whiskey's in ?
Kwestie van niet al de smaken door elkaar te halen..
Eventueel tips of leuke extra details die de avond geslaagder kunnen maken ? :bigsmile

Wil aan alles denken voor gegarandeerd succes ;)

Groetjes

Sam
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Jan 2015, 22:05

iedereen drinkt vanzelf de hoeveelheid water die hij wil, verder zou ik gewoon de simpelst stukjes stokbrood die je kunt vinden op tafel zetten of droge Lu minicrackertjes. Ik vind persoonlijk de start met de Bushmills 21yo wel wat gewaagd van Matthijs. Opzich wel begrijpelijk qua 'heftigheid' maar persoonlijk vind ik het namelijk echt een geweldige whisky en zou ik de buffalo trace (al hou ik ook daar zeker van) echt wel een dip vinden als dat na dingen als de BM18 en Glenmorangie 18yo komt. Ik vind een instap bourbon tijdens zo'n tasting net alsof je tijdens een whiskytasting ineens rum of cognac gaat schenken. Zo afwijkend is het.
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 27 Jan 2015, 22:22

Doe je ook een beetje entertainment o.i.d? Kleine verhaaltjes van de distilleerderijen misschien..
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Jan 2015, 22:32

Soundwave schreef:iedereen drinkt vanzelf de hoeveelheid water die hij wil, verder zou ik gewoon de simpelst stukjes stokbrood die je kunt vinden op tafel zetten of droge Lu minicrackertjes. Ik vind persoonlijk de start met de Bushmills 21yo wel wat gewaagd van Matthijs. Opzich wel begrijpelijk qua 'heftigheid' maar persoonlijk vind ik het namelijk echt een geweldige whisky en zou ik de buffalo trace (al hou ik ook daar zeker van) echt wel een dip vinden als dat na dingen als de BM18 en Glenmorangie 18yo komt. Ik vind een instap bourbon tijdens zo'n tasting net alsof je tijdens een whiskytasting ineens rum of cognac gaat schenken. Zo afwijkend is het.

Je hebt wel een punt met de Bushmills idd, misschien die opschuiven naar plek 3? Voor de bourbon: ik denk dat deze plek hem juist leuk laat uitkomen. Je hebt gelijk dat hij er eigenlijk een beetje raar tussen staat, maar om hem nu als eerste in te schenken is ook niet ok, dan overstemt hij de lichte malt die er na komt. Het is een beetje een probleem iig :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Samuel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Samuel » 27 Jan 2015, 22:41

Nogmaals bedankt voor de doordachte reacties, ik weet nu al veel meer en ben er van overtuigd dat het een geslaagde avond gaat worden.

Ivm "entertainment" het is idd leuk moest ik wat extra info klaar hebben over da afkomst van de whiskey die op dat moment gedronken wordt.
Zal men boek er al maar bijhalen :-P

Groetjes, Sam
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Jan 2015, 22:47

Matti schreef:
Soundwave schreef:iedereen drinkt vanzelf de hoeveelheid water die hij wil, verder zou ik gewoon de simpelst stukjes stokbrood die je kunt vinden op tafel zetten of droge Lu minicrackertjes. Ik vind persoonlijk de start met de Bushmills 21yo wel wat gewaagd van Matthijs. Opzich wel begrijpelijk qua 'heftigheid' maar persoonlijk vind ik het namelijk echt een geweldige whisky en zou ik de buffalo trace (al hou ik ook daar zeker van) echt wel een dip vinden als dat na dingen als de BM18 en Glenmorangie 18yo komt. Ik vind een instap bourbon tijdens zo'n tasting net alsof je tijdens een whiskytasting ineens rum of cognac gaat schenken. Zo afwijkend is het.

Je hebt wel een punt met de Bushmills idd, misschien die opschuiven naar plek 3? Voor de bourbon: ik denk dat deze plek hem juist leuk laat uitkomen. Je hebt gelijk dat hij er eigenlijk een beetje raar tussen staat, maar om hem nu als eerste in te schenken is ook niet ok, dan overstemt hij de lichte malt die er na komt. Het is een beetje een probleem iig :)

True :) Maar dan zou ik van jouw lijstje dit maken :p
- AnCnoc 16y
- Glenfiddich 18y
- Benriach 20y
- Bushmills 21y
- Glenmorangie 18y
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”