IB: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 16 Mei 2010, 14:46

De snippers die ik nu heb gebruikt komen kant en klaar uit een zakje. Het zijn snippers van voormalige whiskyvaten (zeggen ze...)
Ik heb ook nog een zakje met snippers van oude sherry oloroso vaten, die zijn voor de volgende keer. Zou wel leuk zijn om te zien wat er gebeurd als je deze nog een keer zelf "toast" in de oven. Een litertje op "light toast" een litertje op "medium toast" en een liter "heavy"!
De twee liter die nu staat gaat inderdaad hard. Kleur al duidelijk anders. Geur trouwens ook...en niet echt verbeterd. Het hele frisse zoete is minder geworden. En er is iets ondefinieerbaar voor in de plaats gekomen. Het is moeilijk het geduld op te brengen om niet 4 keer per dag te gaan ruiken....Mijn vrouw stuurt daar inmiddels wel een beetje in :nono.
Dit moet eerst maar eens een paar maanden staan en dan gaan we wel eens verder zien. Tussentijds maar veel experimenteren met andere receptuur en de verschillende wijzen waarop we de ketel kunnen stoken.

Erik
0 x
Kintra Whisky, proeverijen en bijzondere single cask bottelingen
http://www.kintra.nl

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 16 Mei 2010, 17:25

Je hebt met die snippers wel enorm veel contact met het hout. De rijping zal dan ook enorm snel moeten gaan. Maar als het snippers zijn van whisky en sherry vaten dan hebben ze al een behandeling gehad. Maar altijd interessant om daar wat mee te experimenteren.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Jun 2010, 13:29

Erik Molenaar schreef:De twee liter die nu staat gaat inderdaad hard. Kleur al duidelijk anders. Geur trouwens ook...en niet echt verbeterd. Het hele frisse zoete is minder geworden. En er is iets ondefinieerbaar voor in de plaats gekomen. Het is moeilijk het geduld op te brengen om niet 4 keer per dag te gaan ruiken....Mijn vrouw stuurt daar inmiddels wel een beetje in :nono.
Dit moet eerst maar eens een paar maanden staan en dan gaan we wel eens verder zien.

Erik, is er al meer nieuws? Hoelang heb je nu al niet meer geroken aan je distillaat? :P
Erik Molenaar schreef:De ketel gaat maandag naar de metaalbewerker voor wat aanpassingen. Dit redden we niet met onze eigen soldeerbout.
In de loop van de week maar weer een batch "wash" gaan maken zodat we volgend weekend een volgende stookpoging kunnen doen.

Enne? Ketel naar wens gerepareerd en je volgende litertjes liggen al weer lekker te rijpen? :Pipersmile
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 04 Jun 2010, 10:07

:Pipersmile Erik.zo te lezen ben je goed bezig,ben ook bezig om Whisky te gaan maken,heb als uitgeprobeerd en alles werkt naar behoren.
Heb wel een probleem hoe kom ik aan eventueel portvaten of andere vaten.
Cor
0 x

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 04 Jun 2010, 13:15

Hoi Cor,

zodra onze ketel weer terug is gaan we ook weer aan de slag. Het probleem van de kleine vaatjes heb ik ook. Dat rijpen is glas met snippers is wel leuk, maar er ontbreekt toch wel iets. Grote vaten zijn niet zo'n probleem maar het kleine spul (gebruikt) is eigenlijk niet te vinden. Ik denk dat ik uiteindelijk maar iets laat maken. Ik weet dat de speyside cooperage weleens in opdracht iets doet. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Als ik eens ergens tegenaan loop dan denk ik aan je...

Succes!

Erik
0 x

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 19 Jun 2010, 16:52

Ketel sinds vandaag weer terug, de volgende 25 liter staat al te vergisten zodat we donderdag weer een rondje kunnen distilleren...

Erik
0 x

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 25 Jun 2010, 07:17

De ketel doet het weer perfect. Gisteravond een mooi resultaat gehaald, we beginnen het aardig onder de knie te krijgen. Temperatuur goed onder controle, mooi schoon distillaat, 3 liter alcohol 71,5%. :duimop

Langzaamaan verder ontwikkelen naar een proces waarbij we in plaats van moutextract en suiker, gebruik gaan maken van alleen gemoute gerst.

Groeten Erik
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jun 2010, 09:11

Erik, voor je het weet ga je het nog leuk vinden ook :Tongue
Erik Molenaar schreef:Langzaamaan verder ontwikkelen naar een proces waarbij we in plaats van moutextract en suiker, gebruik gaan maken van alleen gemoute gerst.

Ik neem aan dat het met alléén gemoute gerst allemaal wat kritischer is en preciezer komt :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 25 Jun 2010, 09:23

Klopt Piet,

tegen die tijd zal e.e.a. wat nauwkeuriger moeten gaan ondermeer omdat je dan ook zelf moet gaan "mashen". Temperatuur en hoeveelheden water zijn dan behoorlijke belangrijk. Maar goed, dat is voor het najaar. Gisteravond werd wel duidelijk dat distilleren niet echt een activiteit is voor een warme zomeravond. Het was al behoorlijk warm en met gasbrander volluit erbij werd het er niet aangenamer op.
De komende 3 maanden maar eens gebruiken om een handzame en werkende "mash-tun" te ontwikkelen...!!

Groet Erik
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Jul 2010, 11:12

Hoe staat het met dit project, Erik?
0 x

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 19 Jul 2010, 08:51

Op een laag pitje op het moment. Mijn "stookpartner" is al 3 weken met vakantie, ikzelf vertrek volgende week voor 3,5 week. Voordat hier weer een beetje vordering in zit is het wel najaar denk ik. Is ook meer de tijd ervoor trouwens. Stoken bij 30 graden is geen pretje....

Zodra de eerste vormen van een mash-tun zich beginnen te vertonen laat ik dat uiteraard weten.

Groet,
Erik
0 x

Piet
Moderator
Moderator

De start van een onafhankelijke bottelaar, WhiskyEtc. Magazi

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Mar 2011, 21:09

Zojuist het artikel "De start van een onafhankelijke bottelaar" in Whiskyetc. nr. 1 2011 gelezen.

Leuk en interessant Erik, om te lezen over al die mogelijkheden en onmogelijkheden.

Nu weet ik alleen je pin-code nog niet :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Apr 2011, 11:23

Bron: Twitter:
Erik Molenaar schreef:Prefect day to clean and repair distilling equipment. Getting ready for a few rounds of homedistilling soon! #whisky http://t.co/IlH9ZAA
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Apr 2011, 12:52

...en vandaag op Twitter:
Erik Molenaar schreef:Making Wort & Wash this week to be distilled next Sunday. Good times ahead, will keep you posted. #whisky
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Apr 2011, 20:34

Erik Molenaar schreef:Here we go, preparing the #Wort. Taking a few shortcuts, perfecting the process along the way.... #whisky http://t.co/p5DUdD9
Afbeelding

Twitter

Erik Molenaar schreef:It's the 4th time trying, thinking of building a small #mashtun this summer to get closer to the original process of #whisky making.

Twitter

Erik Molenaar schreef:Keeping a log for customs :-( First load of spraymalt waiting to be added to the water http://t.co/UZuQ3yi
Afbeelding

Twitter

Erik Molenaar schreef:21 liters of #Wort. Now it needs to cool down to about 20c before adding the yeast. #whisky http://t.co/JE3cwIv
Afbeelding

Twitter

Piet schreef:@KintraWhisky Hoe lang moet het vervolgens gisten Erik ?

Twitter

Erik Molenaar schreef:@hetwhiskyforum ik laat het doorgisten tot donderdagavond! Dan gisting stopzetten en 24 uur dode gistcellen laten bezinken.

Twitter

Erik Molenaar schreef:About to add the #yeast to the #Wort. It's cooled down to about 20c, let's make #alcohol

Twitter
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”