Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 12 Jan 2015, 14:05

Misschien een beetje controversiele vraag tussen alle liefhebbers... maar dit vraag ik mijzelf wel af voor mijzelf...

Ik ben nu iets meer dan een half jaar serieus bezig de whiskywereld te verkennen, en een veel groter deel (lees bijna alles) van mijn hobby budged is sinds die tijd aan deze hobby gespendeerd. Veel meer als ik toen kon vermoeden te gaan doen :zwijg ...

Maar als ik nu al kijk hoe snel sommige prijzen stijgen, zowel in fysieke winkels als online, dan verbaas ik mij toch wel. Ik wist dat de laatste jaren whisky steeds duurder geworden was, maar de prijsen die ik beleefde toen ik er aan begon ervaarde ik toen als de basis referentie waar ik nu naar terug kijk. Nu is het nog niet zo dramatisch, maar als deze trend zich zo door blijft zetten (zeg 10% per jaar, wat ik nu al bij sommige flessen zie) dan vraag ik mij af of deze hobby voor mij wel houdbaar is? Ik vermaak me nu nog prima in de 30-50 euro categorie flessen, met misschien her en der een uitschieter in de toekomst. Maar als die flessen over een paar jaar 45 a 65 euro kosten gaat de lol er wel van af... bedenk ook even wat de duurdere flessen dan gedaan hebben...

In dat geval ben ik blij dat ik nu nog even wat meegepikt heb en een soort van kaart heb gevormd van de whiskyereld waarmee ik mijn smaak kan bepalen en flessen kan kiezen. Maar dan gaat het denk ik toch meer naar een genieterij waarvoor ik aanbiedingen in de gaten houd en toesla als het zo uit komt om enkele lekkere flesjes in huis te hebben, 2 of 3 ofzow. Maar niet meer een hobby waar een substantieel del van mijn hobby budged naar toe gaat....

Nu hoop ik dat ik misschien gewoon aan de voet van een golf qua prijs ontwikkeling zat en dat het in de praktijk niet zo dramatisch is voor de 30-50 euro range flessen op langer termijn. Ik ben benieuwd.

Hoe denken jullie er over en staan jullie er in? Voor de mensen met een leuke voorraad die mee steigt in prijs natuurlijk wel leuk, maar denk dat even weg. Dit gaat puur over het in stand houden van de hobby met als logisch gevolg de toekomstige aankoop van flessen. En mijn prijs categorie kan je natuurlijk vertalen naar de jouwe.

Ik ben benieuwed.
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor whiksy » 12 Jan 2015, 14:52

't is maar net hoever je de hobby laat komen.
Mijn financiële situatie is het afgelopen jaar slechter geworden en ik koop lang niet zoveel als ik zou willen. Maar ik koop niet om te verzamelen of te handelen, maar om te drinken. En als ik dan 2-3x per jaar een fles van € 50-60 koop, ben ik dik tevreden. En blijft de verzameling toch groeien (want zo weinig drink ik).
Daarnaast lijkt het erop dat de whiskybubbel aan het afnemen/knappen is. Er schijnt minder verkocht te worden dan de voorgaande jaren. Ik ken de cijfers niet, ik volg alleen een paar blogs (Serge, Ralfy).
Ten slotte: samples, festivals en proeverijen zijn ook een groot onderdeel van de hobby, en die zijn niet veel duurder geworden (toch?).
0 x

Alwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Alwin » 12 Jan 2015, 15:26

Bij mij is het zo dat ik bijna niks meer koop zonder het eerst geproefd te hebben waardoor ik soms een paar topflesjes mis maar ook soms goedkopere lekkere whisky vind die ik anders nooit zou gekocht hebben. Dus meestal is er nog genoeg anders te vinden.Ik vind het zelf allemaal te duur worden en dan gaat het plezier van de hobby er ook snel af (en daardoor koop ik nu ook sommige flessen die waarschijnlijk in waarde gaan stijgen om te ruilen/verkopen om de hobby te bekostigen :? ).

Gr Alwin
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Jan 2015, 15:35

avdboom schreef:[...] als deze trend zich zo door blijft zetten [...]

Dat is de kernvraag denk ik. Op lange termijn is het antwoord altijd 'nee', maar de vraag is hoe lang die termijn is :) Ik denk zelf dat het niet lang meer gaat duren voor de daling van de markt wordt ingezet (als dat niet al stiekem aan het gebeuren is, de laatste cijfers waren zeker niet meer hosanna). Dan duurt het vervolgens nog wel even voor de gewone consument daar iets van merkt overigens.

Verder zijn het voornamelijk bepaalde OB's en gesloten distilleries die echt sterk in prijs aan het stijgen zijn (geweest). Onafhankelijke bottelingen van onbekendere distilleries zijn wel gestegen, maar lang niet zo agressief, en daar moet je het als liefhebber toch vaak van hebben.

Ik heb zelf in ieder geval niet veel meer moeite om mooie flessen voor goede prijzen te vinden (al bevind in mij over het algemeen in de 50-100 range qua prijs).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Goodfella
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 12 Jan 2015, 20:33

Ik vermoed dat we de prijsstijging van de standaardbottelingen niet zomaar omgekeerd gaan krijgen als de vraag uiteindelijk (of dat nu is of morgen doet daar verder niets aan af) af gaat nemen. Van bron tot uiteindelijk verkooppunt worden er - waarschijnlijk - relatief lange contracten afgesloten voor de 'bulk', dus ook al zou de vraag met 90% inkakken dan nog kan de retailer/groothandel uiteindelijk niet zomaar gaan dumpen omdat er ingekocht wordt voor een prijs die een ruime vraag vereist.

Waar ik me persoonlijk het meeste aan ''stoor'' met deze hobby is het gevoel wat je continue bij de strot grijpt dat je de boot gaat missen als je nu niet koopt. Daarmee doel ik op ogenschijnlijke ''koopjes'' onder de flessen whisky die niet tot het standaard assortiment behoren. Daar betaal je vaak grof geld voor als je er snel bij bent in de winkel, en vervolgens nóg meer geld als je de fles tweedehands koopt. Het is niet uitgesloten dat je zelfs ná die transactie nog winst kunt maken als je de fles door zou verkopen. Dan is het niet leuk om de boot te missen om vervolgens heel lang te twijfelen of het de whisky wel waard is om x-honderd euro voor af te rekenen.

Dat is er m.i. langzaam ingeslopen en ik vrees dat die trend niet makkelijk om gaat keren. Er zijn immers genoeg whiskyliefhebbers die nu zonder blikken of blozen een kleine meier aftikken voor een 18 jaar oude standaardbotteling, daar waar die een aantal jaar geleden ''duur'' was als ze bij wijze van spreken voor 50 euro op de plank stonden. Tel daarbij het fiscale beleid van de overheid op (sterke dranken zijn relatief goedkoop in Nederland, vergeleken met bijvoorbeeld het VK, Frankrijk, Scandinavië, Italië, etc.) dus ook daar zit nog 'rek' in om verhoogd te worden de komende jaren.

Al met al zie ik het iets pessimistischer in dan de mensen die nu roepen dat het toppunt reeds bereikt is. Die periode van maximale vraag bij een stabiel aanbod mag dan wellicht voorbij zijn, dat betekent niet dat wij dit jaar, of volgend jaar, of het jaar daarop aanmerkelijke verschillen gaan zien in de prijzen die men vraagt voor whisky (- die steeds vaker met een vleugje speciaal hout als NAS verkocht wordt). Dat is slechts mijn vermoeden - ik heb geen aandelen Diageo o.i.d. :D

De silver lining in het geheel is dat je, in het geval van een beperkt budget, nog steeds prima whisky's kunt kopen. Dat je daarbij voor je eigen bestwil iets selectiever zou moeten zijn maakt de zoektocht - naar mijn idee - alleen maar leuker. Dus iets minder voor de Euroknallers naar de lokale whiskyslijter op het WWW, en véél vaker naar de oude vertrouwde slijter om de hoek die men het genoegen gunt om even te proeven voor er afgerekend wordt. Datzelfde geldt voor whiskyfestivals: doen! Gouden mogelijkheid om met weinig middelen optimaal tot jouw favoriete whisky profiel te komen waar je vervolgens ook thuis van kunt gaan genieten. :goedgedaan
6 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Jan 2015, 10:40

Ok, het maakt wel iets los. Maar (zoals ik al verwachtte gaat het gesprek al snel richting de whisky bubble an sich, en hoe het daar mee staat.

De vraag is simpelweg: hoe ver zijn jullie bereid te gaan voordat je afhaakt omdat je de whisky prijs/kwaliteit te duur vindt worden?.
whiksy schreef:'t is maar net hoever je de hobby laat komen.
Mijn financiële situatie is het afgelopen jaar slechter geworden en ik koop lang niet zoveel als ik zou willen. Maar ik koop niet om te verzamelen of te handelen, maar om te drinken. En als ik dan 2-3x per jaar een fles van € 50-60 koop, ben ik dik tevreden. En blijft de verzameling toch groeien (want zo weinig drink ik).
Maar wat als diezelfde flessen straks 70-80 euro zouden kosten, terwijl het inkomen niet zoveel gestegen is? Koop je ze dan nog? Neem je dan een stapje terug in kwaliteit? Koop je dan gewoon 1 a 2 flessen? Waar ligt je grens?

Om het wat concreter te maken misschien een voorbeeld voor lange termijn waarbij ik dus veronderstel dat de steigende trend in stand blijft (stel dat...), waar ligt dan de grens? Zo heb ik bijv. wel eens gelezen dat je 5 a 6 jaar geleden een 25 jaar oude age statement nog voor een leuke prijs kon kopen, zeg het zelfde als een premium 18 jaar age statement nu kost? Geen idee of dit echt helemaal correct is, maar als voorbeeld... Stel nu dat die 18 jaar age statement van nu over dezelfde tijdsspanne van 5 a 6 jaar het zelfde gaat kosten als een 25 jaar age statement nu??? En voor het geld van de 18 jaar age statement prijs van nu koop je tegen die tijd een premium NAS... Gaan jullie daar in mee, of zeg je dan ala... ik koop af en toe nog een buitenkansje en voor de rest stikken ze maar in hun NAS whisky's :lol: . Ik wil het geen NAS discussie van maken, alleen ter illustratie...

Even voor de goede orde, voor mij is de grens niet bereikt hoor, en nu mijn smaak steeds duidelijker wordt voor mij zijn er nog steeds genoeg betaalbare buitenkansjes. Maar als bovenstaande senario zich zou voltrekken, en mijn smaak gaat tegen die tijd wat meer naar premium whisky's, dan weet ik niet of deze hobby voor mij houdbaar is om aktief te beoefenen met mijn huidige inkomens vooruitzichten. Dan zal het waarschijnlijk meer genieterij voor tussendoor worden, op kleinere schaal... Maarja, misschien voor mij tegen die tijd wel 10 anderen? Ik vraag mij alleen af of jullie daar dan nog bij zitten? :lol:
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Jan 2015, 11:26

avdboom schreef:hoe ver zijn jullie bereid te gaan voordat je afhaakt omdat je de whisky prijs/kwaliteit te duur vindt worden?.
whiksy schreef:'t is maar net hoever je de hobby laat komen.
Maar wat als diezelfde flessen straks 70-80 euro zouden kosten, terwijl het inkomen niet zoveel gestegen is? Koop je ze dan nog? Neem je dan een stapje terug in kwaliteit? Koop je dan gewoon 1 a 2 flessen? Waar ligt je grens?

pfff... Ik geloof dat mijn grens best wel iets omhoog kan voor iets wat ik echt de moeite vind. Maar niet vaak. Ik kijk eerder naar alternatieven. Springbank 10yo vind ik fantastisch, maar de 12yo CS vind ik veel te duur geworden. De 18+'ers van Springbank zijn voor mij helemaal onbetaalbaar. En dan houdt het simpelweg op, ik heb er het geld niet voor over. Dan ga ik liever verder op ontdekkingstocht naar Kilkerran of Benromach of zo.

avdboom schreef:Om het wat concreter te maken misschien een voorbeeld voor lange termijn waarbij ik dus veronderstel dat de steigende trend in stand blijft (stel dat...), waar ligt dan de grens? Zo heb ik bijv. wel eens gelezen dat je 5 a 6 jaar geleden een 25 jaar oude age statement nog voor een leuke prijs kon kopen, zeg het zelfde als een premium 18 jaar age statement nu kost? Geen idee of dit echt helemaal correct is, maar als voorbeeld... Stel nu dat die 18 jaar age statement van nu over dezelfde tijdsspanne van 5 a 6 jaar het zelfde gaat kosten als een 25 jaar age statement nu??? En voor het geld van de 18 jaar age statement prijs van nu koop je tegen die tijd een premium NAS... Gaan jullie daar in mee, of zeg je dan ala... ik koop af en toe nog een buitenkansje en voor de rest stikken ze maar in hun NAS whisky's :lol: . Ik wil het geen NAS discussie van maken, alleen ter illustratie...

NAS of geen NAS, het gaat om de inhoud. Dus bij NAS extra goed op de reviews letten, er zitten mooie tussen voor goede prijzen (A'Bunadh, Founders Reserve van Glen Garioch, Uigedail, Glengoyne CS). Dus ik ga er zeker niet automatisch in mee, ik check de reviews, probeer te proeven en weeg voor mezelf af of de fles voor mij de prijs waard is.

avdboom schreef:Even voor de goede orde, voor mij is de grens niet bereikt hoor, en nu mijn smaak steeds duidelijker wordt voor mij zijn er nog steeds genoeg betaalbare buitenkansjes. Maar als bovenstaande senario zich zou voltrekken, en mijn smaak gaat tegen die tijd wat meer naar premium whisky's, dan weet ik niet of deze hobby voor mij houdbaar is om aktief te beoefenen met mijn huidige inkomens vooruitzichten. Dan zal het waarschijnlijk meer genieterij voor tussendoor worden, op kleinere schaal... Maarja, misschien voor mij tegen die tijd wel 10 anderen? Ik vraag mij alleen af of jullie daar dan nog bij zitten? :lol:

Ik heb misschien een goedkopere smaak? Of ik ben een echte krent, ik kan ook geen kleren kopen die niet in de aanbieding zijn, hahaha. Prijs is voor mij een belangrijk onderdeel van de hobby. Je krijgt (vaak) betere kwaliteit krijgt voor duurdere flessen, maar voor mezelf ligt de balans rond de € 50,-. Is de fles duurder, moet ie echt iets extra's hebben (bijzondere destilleerdatum of zo, of uniek bijzondere gebeurtenis waar die specifieke fles naar verwijst).

Kortom, de whiskyhype stopt bij mij rond de € 50-60.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Jan 2015, 12:25

een heel kort antwoord… ik kijk eigenlijk enkel naar kwaliteit voor mezelf, niet naar prijs. Zelfs goeie prijs/kwaliteit spreekt me na een tijdje dan weer minder aan, en dan moet ik een halve fles verkopen… Nope, liever 1 echt super fles in mijn optiek, dan 5 goeie prijs/kwaliteitflessen. Dus ik blijf volgen :D
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Jan 2015, 13:06

een heel kort antwoord… ik kijk eigenlijk enkel naar kwaliteit voor mezelf, niet naar prijs. Zelfs goeie prijs/kwaliteit spreekt me na een tijdje dan weer minder aan, en dan moet ik een halve fles verkopen… Nope, liever 1 echt super fles in mijn optiek, dan 5 goeie prijs/kwaliteitflessen. Dus ik blijf volgen :D

Maar jij hebt waarschijnlijk de ervaring om in te kunnen schatten of het een superfles is. Ik kan dat misschien ook wel; maar in een andere prijscategorie en dan koop ik tegenwoordig liever de (voor mij knaller) van 70 euro dan twee mindere van 35. Ik zie mezelf overigens nog steeds geen fles van boven de 100 euro kopen; ik hoop maar dat ik de discipline heb om dat vol te houden. :D
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 13 Jan 2015, 13:45

Zo lang ik nog flessen kan vinden die de juiste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Ik heb nu zo veel staan dat het me persoonlijk niet meer echt uitmaakt wat de markt doet: Mochten de prijzen nog eens verdubbelen in de komende jaren, dan koop ik waarschijnlijk bijna niks meer en dan kan ik nog tot aan mijn dood vooruit met de collectie die ik nu heb. Maar als je er zo mee bezig bent als veel mensen op dit forum, dan weet je toch nog steeds wel het kaf van het koren te scheiden. Ik denk dus dat er altijd wel flessen blijven komen die interessant genoeg zijn om aan te schaffen, zelfs al heb ik mijn interne 'berekening' van wat ik een goede prijs-kwaliteit verhouding vind al een paar keer aangescherpt.
Een soort van uitzondering hierop zijn bijzondere flessen waarvan ik verwacht dat ze in waarde stijgen en die ik dus niet open maak, maar meestal komt het erop neer dat ik die dan op den duur weer ruil tegen twee of drie flessen die ik wel de moeite waard vind om zelf te drinken.
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 13 Jan 2015, 14:17

Yapi schreef:een heel kort antwoord… ik kijk eigenlijk enkel naar kwaliteit voor mezelf, niet naar prijs. Zelfs goeie prijs/kwaliteit spreekt me na een tijdje dan weer minder aan, en dan moet ik een halve fles verkopen… Nope, liever 1 echt super fles in mijn optiek, dan 5 goeie prijs/kwaliteitflessen. Dus ik blijf volgen :D

Grotendeels mee eens. Maar met mijn beperkte ervaring is een fles sneller een superfles dan voor een ervaren Maltmaniac.
En volgen, ja, maar ik neem aan dat je gericht volgt. De laatste marketingrelease van Diageo lijkt me voor jou minder interessant dan releases van bepaalde Independent Bottlers.

Wat Kay ook zegt: je bepaalt voor jezelf wat een goede prijs/kwaliteit is... En naarmate je meer ervaring opdoet verplaatst die grens zich wel eens.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Jan 2015, 14:32

Even ter verduidelijking, een superfles voor mij is niet wat het is voor een ander. Ik heb mijn eigen smaak. Als bv die Clynelish Whisky Fässle die net uit is door reeds 5 personen gemiddeld 92 wordt gerate op whiskybase, en daar zitten wat gevorderden bij, dan is dat voor mij een huidige "superfles". Of die dan 90 euro kost of 110 of 130 of zelfs 150, maakt mij niets uit op zich. Ik moet die dan zelfs niet proeven. Dan wil ik die hebben :hoera
En de kans is heeeeeel miniem dat ik die niet echt lekker vind. Ik heb een ruime ervaring in een klein segment, mijn eigen smaak ;) Ik koop meer blind dan wat anders, maar eigenlijk nog maar zelden tegengevallen het laatste anderhalf jaar.
0 x
Afbeelding

jpvdw
Senior
Senior

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?to

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 13 Jan 2015, 17:03

Tja, hoe lang doe je (nog) mee?

5/6 jaar geleden had ik het financieel iets minder breed dan nu. Toen vond ik 200e voor en Port Ellen veel geld. Nu tel ik zo 150e voor een fles neer die ik echt wil hebben, of ga voor 300e 4 flessen shoppen bij de Whiskybase (ok, ook niet iedere maand). Het is een kwestie van max prijs stellen en sparen. Mijn collectie is inmiddels ook al zover dat ik nog jaren vooruit kan in mijn tempo.

Weet ook soms niet wat ik er bij moet zetten of wil zetten, heb genoeg zeg ik dan tegen mijzelf. Ik word dus selectiever en doe met mijn verstand mee.

Aan de andere kant kun je tegen de prijs van een fles whisky aanhikken, maar wel iedere week de tank van je auto volgooien voor vele euro's....hoe lang doe je daar aan mee (ben ik nooit aan begonnen, dus dat scheelt wellicht) ????

Kortom, zolang ik het kan betalen en echt weet wat ik wil hebben, doe ik mee.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Jan 2015, 18:46

Ik blijf whisky kopen zolang het me boeit en het aantal/kwaliteit past zich aan aan m'n budget.
Ik ben nog niet zolang bezig met whisky (3 à 4 jaar) en ik ben helemaal niet begonnen omdat het een hype is/was.
Het jammere aan de hype vind ik wel het feit dat er al een tijdje een soort jacht bezig is op whisky... Althans zo ervaar ik het.
1,5 jaar geleden waren er nog massa's mooie & oudere bottelingen te koop tegen redelijk aanvaardbare prijzen.
Momenteel is dit helemaal het geval niet meer. Bijna iedereen heeft z'n prijzen aangepast aan de huidige normen ook voor oude bottelingen.
En bij lokale slijters lijken de 90+ whisky's en de oudere vintages te verdwijnen als sneeuw voor de zon.
En hoe je het ook draait of keert, de bubbel kan barsten maar de oude vintages gaan niet dadelijk meer terugkomen.

Bijkomend negatief effect van de hype vind ik trouwens het feit dat flessen van de whisky van de jaren '90 & 2000 zo prijzig worden!
Om nog maar te zwijgen over eind jaren '80.
1,5 jaar geleden kostte bijv. een 1976 Bunnahabhain van een onafhankelijke bottelaar +/- 145 euro.
Nu kost een 1987 Bunnahabhain van een onafhankelijke bottelaar 170-180 euro en dat terwijl Bunnahabhain niet eens zo'n hip merk is...
1 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Jan 2015, 19:26

nigel_tufnel schreef:Bijkomend negatief effect van de hype vind ik trouwens het feit dat flessen van de whisky van de jaren '90 & 2000 zo prijzig worden!
Om nog maar te zwijgen over eind jaren '80.
1,5 jaar geleden kostte bijv. een 1976 Bunnahabhain van een onafhankelijke bottelaar +/- 145 euro.
Nu kost een 1987 Bunnahabhain van een onafhankelijke bottelaar 170-180 euro en dat terwijl Bunnahabhain niet eens zo'n hip merk is...

Dat is een feit! De 'oudjes' van de jaren '70 worden schaars, de toppers uit die periode zijn bijna verdwenen. Je kan merken dat de flessen van begin jaren '80 de prijzen evenaren van de flessen uit de jaren '70. Soms kan je nog flessen van eind jaren '80 vinden aan correcte prijzen, maar het hangt van de bottelaar af. Je zou bijna denken dat bepaalde bottelaars zo populair geworden zijn (doordat ze in het verleden inderdaad soms super goede whisky's gebotteld hebben) dat ze nu eender wat op de markt kunnen brengen aan gelijk welke prijs. Verkopen doen ze toch. Vroeger deed ik ook wel eens mee met een bepaalde hype. Totdat het (soms) zodanig gecommercialiseerd werd dat het mij begon tegen te steken en sedertdien doe ik mijn eigen ding. Roei ik daarmee tegen de stroom in? Misschien, so what? Lopen anderen de hype achterna? Mij ook goed. Ieder zijn zin. Zoals Bart al aangaf koop ik ook enkel nog dingen waarvan ik (bijna) altijd zeker van ben dat het mijn smaak is en zoek ik in de scores, zoals op WB, naar bekende namen waarvan ik weet waar hun voorkeur ligt.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”