Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Nov 2014, 20:44

Zondagavond een Sint-Bernardus Christmas Ale 10 %. Wat een ontgoocheling was me dat! De geur zit nochtans redelijk goed (kruidig, specerijen, typische Christmas pudding en 'mince pies'), maar de smaak liet het helemaal afweten. Wat een karakterloos bier. Het mist de rijke, volle smaak van de Abt XII. Never again. Ik heb al een paar typische English Ale's (meer bepaald Cornish Christmas Specials) gedronken die ook niet zo bijzonder waren, maar die hadden tenminste nog smaak.
Vanavond wordt het een Inglorious Quad 10,3 % of een Bush Noël 12 %. Daar ben ik nog niet uit.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Nov 2014, 23:29

Het is de IQ geworden, de Inglorious Quad. Jawadde, het Beste Hobbybier der Lage Landen. Dat kan ik verdomd goed geloven. Wat een geweldig bier! Ik heb al fameuze bieren van bv De Struise Brouwers mogen proeven, maar deze kan daar zonder moeite mee concurreren. Het bier is niet donkerbruin. Het is gitzwart. De schuimkraag heeft de kleur van supergeconcentreerde cappuccino. Dit is geen bier dat je drinkt. Je moet er haast op kauwen. Super lekker gewoon. Hier ga ik echt heel zeker nog flessen van in huis halen. Dit weekend komt een vriend uit Cornwall weer op bezoek. Hij is brouwer in een 'micro pub' in Cornwall en dit moet hij echt proeven. Fantastisch bier gewoon.
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 26 Nov 2014, 08:55

Van het weekend een Vedett Extra Ordinary IPA op (IPA uit de Duvel brouwerij). Komt goed binnen, veel koolzuur, citrus en kruidigheid dus best "in your face", maar best een prima bier voor de zondagmiddag na een stevige wandeling.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Nov 2014, 10:09

Door alle bier-fanaaten hier ben ik ook geintereseerd geraakt, ook omdat de nieuwe manier van proeven die ik door whisky ervaren heb weer deuren open heeft gemaakt op ander vlakken, zoals bier...

IPA's... ik had er nog niet van gehoord, maar hier zijn jullie er weg van als ik het zo lees... nieuwschierig ... :lol:

Nu woon ik in de buurt van Brouwerij de Molen in Bodegraven en wilde ik hen eens met een bezoekje vereren om mijn horizon te verbreden. Nu weet ik zeker dat zij mij deskundig advies kunnen geven, maar ik wil me toch een beerje voor orrienteren bij jullie kenners.

Even de huidige stand van zaken. Favoriete pils: Hertog Jan. Andere "supermarkt" bieren die ik graag drink zijn Duvel. Leffe Blond en laatst een Grosch Hefst Bok gedronken die mij erg beviel.

Nu wilde ik eens een selectie van enkele bierenbij de Molen halen om eens te proeven.
Ik dacht 3 IPA's naast elkaar om eens te proberen, natuurlijk de Molen's eigen Vuur&Vlam om mee te beginnen.
Zouden jullie nog twee niet te dure IPA bieren als suggestie hebben om eens te proberen? Dan kijk ik daar of ze die hebben.
En dan nog twee alternatieven voor Duvel/Leffe. Hebben jullie 2 suggesties voor soortgelijke bieren die ik daar eens naast zou moeten proberen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties!
0 x
Afbeelding

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 27 Nov 2014, 10:51

Een IPA heeft een vrij typische smaak die door lang niet iedereen als prettig wordt ervaren, dus ik zou me niet alleen op de IPA's focussen (al zou ik er zeker minimaal 1 meenemen want als je het lekker vindt gaat er een wereld voor je open!). Zeker niet als je bij De Molen bent, want daar kun je zo veel heerlijks vinden in diverse categorieën. Je noemt een bok, Duvel en een blond bier, dat is al vrij breed, dus ik ga wat zwaardere suggesties doen voor als je bij De Molen bent:

- Eentje uit de Hel en Verdoemenis serie van De Molen zelf, voor een whisky drinker is dat volgens mij een niet te missen bier. Mooi zwart bier, volle smaak met veel smaken die je normaal zou toebedelen aan wijn en whisky. Leuk is dat ze daar dus ook vaten gebruiken die je normaal in de whisky wereld ziet (wijn- en bourbonvaten bijvoorbeeld). Kunnen ze je vast veel over vertellen!
- Hemel en Aarde van De Molen is ook interessant. Ik kan me herinneren dat die zwaarder binnenkwam en de alcohol ook iets meer aanwezig was, maar niet overdreven. Doe je lang mee, mooie afdronk ook.
- Kijk ook zeker even wat ze hebben van De Dochter van de Korenaar. Daar zit veel interessants bij!
- Ze hebben daar nog heel erg veel ander leuks uit Nederland (o.a. Emelisse) en uit het buitenland zoals Lost Abbey, Thornbridge en 3 Fonteinen. Ik weet niet precies welke bieren van deze brouwers ze op voorraad hebben, maar laat je informeren want ze hebben gewoon veel wat de moeite waard is! Ik heb alleen net even op hun website gekeken en ze waarschuwen dat het in de weekenden erg druk kan zijn, dus dan is het advies misschien schaars. In dat geval hoop ik dat ik je een beetje op weg geholpen heb ;)

Laat even weten hoe het bevalt en wat je meegenomen hebt, ik moet nog heel veel van ze proeven!
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 27 Nov 2014, 10:59

avdboom schreef:En dan nog twee alternatieven voor Duvel/Leffe. Hebben jullie 2 suggesties voor soortgelijke bieren die ik daar eens naast zou moeten proberen?

Dit had ik nog even gemist. Ik zou in ieder geval een goede tripel proberen, zoals bijvoorbeeld Karmeliet. Erg toegankelijk, mooi fris bier. Inmiddels overladen met prijzen volgens mij, maar al zo'n 10 jaar een vaste favoriet bij ons thuis. Tegenwoordig bij de meeste supermarkten zelfs te krijgen! En in de lijn van Duvel/Leffe is "gewoon" La Chouffe ook een aanrader, breed verkrijgbaar en goede prijs. Wel goed uitschenken, inclusief residu (geldt ook voor Karmeliet trouwens).

Voor een goedkope IPA zou ik Houblon Chouffe ook niet laten liggen (heb 'm laatst bij de AH XL gezien). Niet de beste, wel breed verkrijgbaar, toegankelijk en goede prijs/kwaliteit.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Nov 2014, 12:33

Bedankt op je uitgebreide reactie's!

Die IPA's dacht ik al dat het echt iets anders zou zijn, maar dacht als ik 3 flesjes met iets anders neem weet ik daarna wel of het mijn ding wel of niet is, en laat ik het niet afhangen van 1 ervaring.

Wat andere bieren genoeg keuzes zo te lezen! Zelfs Bunnahabain Barrel Age'd :bigsmile !

Ik zal eens studeren op jouw suggesties en denk dat ik maar zonder pinpas en niet teveel op zak daar langs moet gaan :gnif .
Ik werk overigens wisseldiensten dus ik ga wel eens doordeweeks ;) , maar bedankt voor die tip :goedgedaan
0 x
Afbeelding

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 27 Nov 2014, 12:49

Traditioneel zijn IPA's heel Brits. Oorspronkelijk is het een brouwmethode (met een hoger alcohol- en hopgehalte) die ervoor zorgde dat het bier onder wisselende weersomstandigheden (op zee) langer houdbaar bleef. Tegenwoordig is dat dankzij betere hygiëne en brouwprocessen bij "normale" bieren niet zo'n probleem meer, maar is er toch nog een behoorlijke fanschare die houdt van de (soms zeer) bittere smaak van de IPA. Waaronder ik, al ken ik misschien nog niet 1% van alle IPA's die er op de wereld verkrijgbaar zijn. Met een IPA kun je alle kanten op en dat maakt het leuk, mits de hopsmaak je niet tegenstaat natuurlijk.

Aan al die andere bieren die ik noemde liggen weer heel andere brouwprocessen ten grondslag en ik zou je aanraden om vooral veel te proeven zodat je leert herkennen wat je lekker vindt. Laat je niet te veel leiden door termen als IPA, Blond en tripel, want de ene tripel is bijvoorbeeld de andere niet.

Geniet ervan!
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Nov 2014, 16:49

Ik heb eens gekeken op de site van de druiventuin, en die hebben ook een mooi assortiment, met e.e.a. genoemd of waar ik interesse in heb. Ik ga daar eens langs (vlak bij mijn werk) voor eene erste orrientatie, ga ik later eens bij De Molen zelf scoren...

Als het goed is heb ik morgen weer een six-pack Duvel en La Chouffe in huis voor iets wat ik geruild heb, dit wil ik dan aanvullen met e.e.a. om er naast te proberen. Heb nu een soort van shortlist met:
- Piraat
- Piraat Triple Hop
- Duvel Triple Hop
- La Chouffe Houbion
- Kasteel Bier Donker (volgens mij wel eens iemand positief over gehoord)
evt. ...
- De Molen - Vuur en Vlam

Deze staan als dat bevalt op mijn shortlist voor bij De Molen als dit alles bevalt :bigsmile
- De Molen - Hel & Verdoemenis
- De Molen - Vuur & Vlam ( Bunnahabain Barrel Aged ? )

Jullie mogen mij complimenteren met mijn keuze :gnif , of de keuze afbranden als een blok turf haha... :P
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Nov 2014, 17:39

avdboom schreef:Jullie mogen mij complimenteren met mijn keuze , of de keuze afbranden als een blok turf haha...

Awel, nu je dat zo zegt gaan we er eens aan beginnen.
Duvel Tripel Hop: :vies
Piraat: zozo
La Chouffe Houblon: :vies
Kasteelbier Bruin: veel te zoet voor mij, de tripel is veel beter
Maar dat is allemaal mijn persoonlijke mening uiteraard ...
Probeer eens de Sint-Bernardus Abt XII of een Rochefort '8' of '10' of een Malheur 12
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Nov 2014, 19:01

Heeft iemand van de Bruggelingen op dit forum al de Sint-Kruizenaar geproefd? Mijn collega kent één van de bedenkers van dat bier. Naar het schijnt ligt het op dezelfde lijn als de Duvel tripel hop en de La Chouffe IPA. Ik wil het wel eens proeven, maar ik vrees dat het daarbij zal blijven.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Nov 2014, 20:48

Ik heb net een Texels Trippel op en schenk nu een Leffe Royal in.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 27 Nov 2014, 21:47

avdboom schreef:- Piraat
- Piraat Triple Hop
- Duvel Triple Hop
- La Chouffe Houbion

Niks mis mee. Johan Brugge is het niet met me eens, maar smaken verschillen en ik vind die Houblon Chouffe gewoon echt heel erg lekker, net als de Duvel Triple Hop. En dan zeker de 2013 en 2014 editie, elk met een ander soort hop aangevuld.
- Kasteel Bier Donker (volgens mij wel eens iemand positief over gehoord)

Die zou ik persoonlijk laten staan, maar het past ook niet zo in mijn straatje. Ik vind Kasteel Tripel ook een beetje platjes, het is niet mijn brouwerij.

En écht, vergeet Tripel Karmeliet niet, ik durf er bijna geld op te zetten dat je die lekker vindt! Ik ben alleen niet zo'n gokker ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Nov 2014, 22:59

JTB 9.5 % 2014. :Party
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Nov 2014, 23:25

Onmiddellijk gevolgd door een MTB 6.5 %. Deze is heel anders dan de JTB. Hij is veel milder, wat vlakker van smaak ook en ik proef meer tannine. Deze is duidelijk minder gebalanceerd en minder vol en rijk van smaak dan de JTB. De afdronk is ook merkelijk korter.
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”