Renswoude, Cor en Whisky maken

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Renswoude
Actief lid
Actief lid

Re: Renswoude, Cor en Whisky maken

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 25 Apr 2013, 18:41

:Pipersmile Maandag jongsleden,graan op water gezet en gisteren uitgepreidt om te ontkiemen,dus dat wordt weer een nieuw seizoen Whisky maken.
Sherry zit al in vat,na de zomer kan de white spirit erbij,en dan weer afwachten.
0 x

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 08 Nov 2014, 18:57

:Pipersmile Hier is Cor weer na lange tijd afwezig te zijn geweest.
Even bij praten , ben weer bezig met het stoken voor het volgende vat deze keer gaat er sherry in.
Het eerste vat lig nu bijna 2 jaar te rijpen en in het vat heeft port gezeten de kleur zit er al aan de smaak is wel wat heftig want het is zo 64 procent ik vind de smaak goed.
Zondag 14 November naar Den Haag voor de proeverij neem wat Whisky uit het vat om het door een kenner te laten proeven
ben zelf zeer benieuwd.
En wat eerder al was aangedragen was de Whisky gaat Rens-Forest heten label is bijna af.
Uitslag van het proeven door een kenner laat ik wel weten.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Nov 2014, 20:22

Leuk, Cor! Laat vooral even weten hoe het op het festival ging. Ben erg benieuwd naar de reactie van "de kenner". Begrijp ik het goed dat het pot still graanwhisky is dat twee jaar in een sherry vat (but?) gelagerd is?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 17 Nov 2014, 13:57

:Pipersmile Heb de Whisky laten proeven aan diegene die ook de white spirit geproefd heeft en De Whisky is met vlag en wimpel geslaagd smaak goed ruik goed kortom een goede Whisky.
Moet het nu om de 3 weken proeven omdat het op een port vat ligt gaat de smaak misschien overheersen.
Het is nu 65 procent en moet het terug brengen boven de 50 procent.i.v.m de smaak.
Dus het is een zeer jonge Whisky maar wel een goede.
Ook nog aan div personen laten proeven en kon al enkele flessen slijten maar zover is het nog niet wel gauw de label afmaken voor de fles en flessen bestellen want begin 20145 gaan wij bottelen.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 17 Nov 2014, 14:03

klinkt goed, puur uit interesse:
Waarom laat je hem niet langer liggen? desnoods op een ander vat.. (om een goede whisky een hele goede te laten worden)
succes! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 17 Nov 2014, 23:33

:Pipersmile Het op een ander vat zetten van de Whisky is mijn ontraden dit i.v.m klein vat.
Het volgende vat wat ik op sherry ga zetten dat kan wel daar sherry minder snel opneemt dan port.
Dus we zien wel
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 18 Nov 2014, 10:53

Tomh schreef:klinkt goed, puur uit interesse:
Waarom laat je hem niet langer liggen? desnoods op een ander vat.. (om een goede whisky een hele goede te laten worden)
succes! :goedgedaan

Renswoude zegt het al, maar het formaat van je vat is belangrijk voor de rijping. Hoe groter het vat, hoe minder houtoppervlak per liter je hebt om de whisky mee in contact te brengen. Volgens de traditionele leer is haastige spoed zelden goed en wordt veel met butts (500 liter) gewerkt, dat zijn ook gangbare sherry- en portvaten. De whisky's die op wijn en bourbon hebben gelegen liggen doorgaans overigens op kleinere vaten (200-300 liter), welke vaak ook al minder lang rijpen en er zijn nog wat tussenmaten, maar traditioneel gezien heb je het daar meestal wel mee. De laatste jaren zijn steeds meer distilleerderijen echter gaan experimenteren met kleinere formaten die ze dan ook echt korter laten rijpen. Ik zou zelf alleen niet weten of deze whisky's ook al in de markt verkrijgbaar zijn.

In Amerikaanse whiskey wordt overigens lang niet altijd op houten vaten gerijpt. Er zijn distilleerderijen die de whisky in grote metalen containers gooien en er simpelweg stukken hout in laten drijven om zo maximaal contact met het hout te kunnen realiseren en dus veel korter te hoeven rijpen. Het klinkt wat beunhazig, maar in theorie kun je zo wel heel erg goed de smaak van de whiskey sturen, wat voor een whiskey die een grote afzetmarkt bedient best interessant kan zijn. Of je op die manier whiskey produceert die ons liefhebbers kan bekoren waag ik te betwijfelen, maar ik heb daar geen wetenschappelijke argumenten voor.

Renswoude: Ontzettend leuk project trouwens! Het is ook mijn droom om ooit een keer zelf whisky te maken. Dit soort verhalen blazen nieuw leven in die droom :goedgedaan Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke product en de reacties van "kenners"! Ik ga dit topic volgen.
0 x

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 18 Nov 2014, 18:45

:Pipersmile Zodra ik de Whisky op ongeveer 53 procent heb gebracht laat ik de Whisky nog eens proeven door een kenner dan horen jullie van mijn maar zonder op mijn borst te slaan deze Whisky is zeer goed,en zeker voor een jonge Whisky.
En op het festival ook gehoord dat ze bezig zijn met Whisky op kleinere vaten te zetten voor info kunnen ze bij mijn terecht.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Nov 2014, 18:49

Wat gaaf! Ik ben nu ook wel heel benieuwd. Handel je ook in samples? ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Nov 2014, 18:53

jhaagmans schreef:[.. ]De laatste jaren zijn steeds meer distilleerderijen echter gaan experimenteren met kleinere formaten die ze dan ook echt korter laten rijpen. Ik zou zelf alleen niet weten of deze whisky's ook al in de markt verkrijgbaar zijn.
[..]

Genoeg, toch? Laphroaig Quarter Cask, Ardmore Traditional Cask, Springbank/Longrow Rundlets&Kilderkins, etc.?
0 x
BAM! - ook op Facebook

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 18 Nov 2014, 19:06

Willem vd K schreef:
jhaagmans schreef:[.. ]De laatste jaren zijn steeds meer distilleerderijen echter gaan experimenteren met kleinere formaten die ze dan ook echt korter laten rijpen. Ik zou zelf alleen niet weten of deze whisky's ook al in de markt verkrijgbaar zijn.
[..]

Genoeg, toch? Laphroaig Quarter Cask, Ardmore Traditional Cask, Springbank/Longrow Rundlets&Kilderkins, etc.?

Ook in vaten kleiner dan 100 liter? Laphroaig doet inderdaad een korte narijping op een klein vat volgens mij. Ik weet het verder oprecht niet, ik had nog even gezocht na het typen van mijn bericht en niks kunnen vinden. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen in ieder geval. Theoretisch gezien zou een 10 jaar oude whisky uit een 80-liter vat "volwassener" moeten smaken dan uit een 500-liter vat, maar er zullen ongetwijfeld ook nadelen aan zitten.
0 x

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 26 Nov 2014, 18:35

Het grote moment is aan gebroken ga in het weekend de Whisky op sterkte brengen en dan nog 4 weken wachten dan kan er met kerst een Rens-Forest gedronken worden,dat zal smaken.
Wil jullie niet lekker maken maar toch. :Pipersmile :smullen
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 26 Nov 2014, 19:32

Renswoude schreef:Het grote moment is aan gebroken ga in het weekend de Whisky op sterkte brengen en dan nog 4 weken wachten dan kan er met kerst een Rens-Forest gedronken worden,dat zal smaken.
Wil jullie niet lekker maken maar toch. :Pipersmile :smullen

Dat begint toch aardig te lukken Cor ;) Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt!
0 x

Renswoude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renswoude » 28 Jan 2015, 18:58

:Slainte :nat Zo de Rens-Forest zit in de flessen nu de labels nog maar die zijn onder weg.
De smaak is goed de kleur donker rood smaak fris en fruitig de afdronk het blijf wel een poosje hangen
dus kortom prima Whisky.
OP naar het volgende vat.
3 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 28 Jan 2015, 20:16

Wat leuk, Cor! :goedgedaan Hou ons op de hoogte.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”