Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Barry1981
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Barry1981 » 13 Jul 2014, 00:29

Glenfiddich Havana Reserve, zojuist via dit forum gereserveerd :goedgedaan
0 x

Nanco
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Nanco » 13 Jul 2014, 14:46

- Glenfarclas 12
- Glenfarclas 105
- Glendronach 15yr Revival
- Glendronach Cask Strength
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Jul 2014, 18:58

- Glenfarclas 12
- Glenfarclas 105

Mooie lijst, behalve de eerste. Ik weet niet wat het is, maar de 10 yo van Glenfarclas vind ik lekkerder. De 12 yo die ik heb gedronken was nogal wrang, zurig. Ik vraag me af of anderen dat ook hebben geproefd.
0 x
Afbeelding

Nanco
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Nanco » 13 Jul 2014, 19:31

Tonny schreef:
- Glenfarclas 12
- Glenfarclas 105

Mooie lijst, behalve de eerste. Ik weet niet wat het is, maar de 10 yo van Glenfarclas vind ik lekkerder. De 12 yo die ik heb gedronken was nogal wrang, zurig. Ik vraag me af of anderen dat ook hebben geproefd.

Nooit last van gehad.. Het is niet de juiste volgorde, maar zeker na bijvoorbeeld een Talisker 10, vind ik de caramel in de Glenfarclas 12 fantastisch
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 14 Jul 2014, 14:19

Net besteld, omdat ik me op wat andere smaak profielen wil gaan oriënteren dan alleen peat en rook:

Nikka from the Barrel
Glenmorangie Quintra Ruban
Springbank 10
Four Roses Single Barrel
Glenfarclas 105

Eerst vond ik alleen peated whisky lekker, nu begin ik al het andere ook lekker te vinden :Help

Weten jullie nog andere instappers, liefst met een lange afdronk, die ik zeker eens moet proberen?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Jul 2014, 15:25

Roland... schreef:Net besteld, omdat ik me op wat andere smaak profielen wil gaan oriënteren dan alleen peat en rook:

Nikka from the Barrel
Glenmorangie Quintra Ruban
Springbank 10
Four Roses Single Barrel
Glenfarclas 105

Leuk lijstje, behalve de Glenmorangie heb ik die ook gehad/geproefd en OK bevonden. :smullen

Roland... schreef:Eerst vond ik alleen peated whisky lekker, nu begin ik al het andere ook lekker te vinden :Help

Het begin van het einde. :D

Roland... schreef:Weten jullie nog andere instappers, liefst met een lange afdronk, die ik zeker eens moet proberen?

Als je de Glenfarclas 105 lekker vindt, kun je een Glendronach Revival 15y proberen. Zit ook stevig in de sherry, is niet cask-strength, maar heeft wel een lange afdronk.

Als je nog iets wilt proberen met een niet standaard smaakprofiel: Benromach 10y. Sherry en een beetje rook. Rokeriger dan Highland Park, niveau Springbank ongeveer.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 14 Jul 2014, 17:15

turfsmurf schreef:Leuk lijstje, behalve de Glenmorangie heb ik die ook gehad/geproefd en OK bevonden. :smullen

Als je de Glenfarclas 105 lekker vindt, kun je een Glendronach Revival 15y proberen. Zit ook stevig in de sherry, is niet cask-strength, maar heeft wel een lange afdronk.

Als je nog iets wilt proberen met een niet standaard smaakprofiel: Benromach 10y. Sherry en een beetje rook. Rokeriger dan Highland Park, niveau Springbank ongeveer.

Benromach's 10 smaakprofiel net bekeken en klinkt goed... Alleen jammer van die 43%.
De Glendronach Revival 15 heb ik al thuis, ongeveer 2 jaar geleden aangeschaft.
Toen vond ik 'm niet lekker en muf ruiken. De laatste 2 weken heb ik 'm 2 keer ingeschonken en toen beviel hij me meer.
0 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 15 Jul 2014, 12:08

Tonny schreef:
- Glenfarclas 12
- Glenfarclas 105

Zoals je de Glenfarclas 12 beschrijft is iets wat je vooral aantreft als je de fles net geopend hebt, dus zeg maar de eerste paar drams.
Deze whisky heeft dan een beetje een wijn/rose achtig aroma, en op de smaak is hij ietwat schraal.
Als er een aantal drams uit de fles zijn en hij heeft een tijd gestaan met zuurstof erbij wordt hij ineens veel beter en voller van smaak.
Dit is duidelijk een whisky die wat oxidatie nodig heeft, en een tip is dan ook om bij een nieuwe fles eerst een deel te decanteren, en de fles (met extra lucht/zuurstof) eerst een paar weken te laten staan.
Later als de fles nog leger raakt het gedecanteerde deel er weer terug bij voegen.
:goedgedaan
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 18 Jul 2014, 10:29

Zoals je de Glenfarclas 12 beschrijft is iets wat je vooral aantreft als je de fles net geopend hebt, dus zeg maar de eerste paar drams.
Deze whisky heeft dan een beetje een wijn/rose achtig aroma, en op de smaak is hij ietwat schraal.

Zou kunnen, ik had dat ook bij Laddie Ten. De fles Glenfarclas is ook niet van mezelf. Ik heb hem twee keer op (een keer blind tasting) bij beide keren zat er iets wrangs aan de smaak. Dat vond de eigenaar trouwens ook en hij erkent nu dat hij wat beter wordt. Ik had iets soortgelijks met Laddie Ten, maar die was niet zo wrang.
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 19 Jul 2014, 16:41

Twee flesje Imperial 1995-2013 Gordon & MacPhail zijn onderweg. Mijn eerste sherry Imperial, ben benieuwd!
0 x

MichielV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MichielV » 21 Jul 2014, 20:07

Om de verzameling 'geboortejaar' flessen aan te vullen:

- Glenfarclas 1989 Vintage

Verder ben ik bezig met een lijst van 12 samen te stellen voor mijn volgende online bestelling. Daarop staat momenteel:

- The Glenlivet 15years French Oak
- The Glenlivet 16years Nadurra
- Glendronach 8years Octarine
- Glendronach 12years
- Aberlour 12years Single Malt Double Cask (of de Aberlour 12years non chill filtered, nog niet helemaal over uit)
- Glenmorangie Nectar d'Or

Aangezien alles wat ik tot op heden geprobeerd heb van The Balvenie zeer goed bevallen is, zou ik dat nog kunnen aanvullen met willekeurige van hun lineup. Maar ben toch wel zeer benieuwd naar:

- Balvenie 17years Doublewood
- Balvenie Triple Cask 16years

Die laatste twee gaan wel over mijn (tijdelijke) grens van 50 euro heen, dus ik moet nog maar even kijken of die het uiteindelijk gaan worden.
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 21 Jul 2014, 20:16

De GlenDronach 12 zou ik laten schieten. De 8 is veel beter. Als je dan toch wil vergelijken, zou ik voor de 8 en 15 Revival gaan.
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 21 Jul 2014, 20:47

MichielV schreef:Verder ben ik bezig met een lijst van 12 samen te stellen voor mijn volgende online bestelling. Daarop staat momenteel:

- Glendronach 12years
- Aberlour 12years Single Malt Double Cask (of de Aberlour 12years non chill filtered, nog niet helemaal over uit)
- Glenmorangie Nectar d'Or

Check vooral ook Drankvinder en andere (online) shops, de Nadurra bijvoorbeeld is momenteel bij whiskysite nog scherper geprijsd.
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 21 Jul 2014, 22:06

MichielV schreef:Om de verzameling 'geboortejaar' flessen aan te vullen:

- Glenfarclas 1989 Vintage

Verder ben ik bezig met een lijst van 12 samen te stellen voor mijn volgende online bestelling. Daarop staat momenteel:

- Glendronach 12years

Als je toch voor een Aberlour gaat overweeg dan ook absoluut de Aberlour A'bunadh eens, persoonlijk vind ik deze een stuk spannender :hoera dan de 12 years. Als je goed zoekt ook nog net onder jou grens van 50 euro te vinden :goedgedaan
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

MichielV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MichielV » 22 Jul 2014, 10:58

vmk schreef:De GlenDronach 12 zou ik laten schieten. De 8 is veel beter. Als je dan toch wil vergelijken, zou ik voor de 8 en 15 Revival gaan.

Bedankt voor de tip. Het wordt nu in ieder geval de 8, de 15 revival staat er ook nog op, maar die kan er eventueel nog af voor wat anders! :duimop

whiksy schreef:Check vooral ook Drankvinder en andere (online) shops, de Nadurra bijvoorbeeld is momenteel bij whiskysite nog scherper geprijsd.

Bedankt voor de tip!

MBC schreef:Als je toch voor een Aberlour gaat overweeg dan ook absoluut de Aberlour A'bunadh eens, persoonlijk vind ik deze een stuk spannender :hoera dan de 12 years. Als je goed zoekt ook nog net onder jou grens van 50 euro te vinden :goedgedaan

Goed dat je het zegt! Ik heb de A'bunadh al eens eerder voorbij zien komen en even opgezocht op internet. Toen alleen vergeten op te nemen in mijn shortlist! Bedankt!
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”