Top sherried whisky's

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Xstream
Senior
Senior

Top sherried whisky's

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jun 2014, 13:43

Momenteel heb ik er wel een paar staan. Glendronach behoort, als 't om OB's gaat, dan wel tot m'n favorieten. Met name de CS #1 kan me erg bekoren. Maar ook de Octarine (doch wat frisser) en in mindere mate de 21 Parliament kan ik goed waarderen.

Daarnaast heb ik een aantal IB's die me ook erg bevallen. Waaronder de inmiddels wel bekende Adelphi Glenrothes 6yo en The Ultimate Longmorn 1991 17 yo.

Aberlour A'bunadh zit ook in die hoek en heb ik al in huis, maar heb ik nog niet open getrokken.

Weten jullie nog meer van dit soort mooie whisky's voor een betaalbare prijs (voor mij max +- 80 EU - goedkoper mag altijd)?
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Top sherried whisky's

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Jun 2014, 13:49

Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jun 2014, 14:04

Die is inderdaad ge-wel-dig :D Dus iets vergelijkbaars in die hoek is wat mij betreft ook meer dan welkom :)
Ik heb er 2 van. 1 van #347, wat echt de meest romige whisky is die ik op heb. De ander, #350, schijnt wat frisser en fruitiger te zijn, maar is nog dicht.

Ik zoek dus meer van dit soort juweeltjes. Het is alweer even geleden dat ik iets moois ala m'n voorbeelden en deze Tamdhu heb kunnen spotten. De kunst om dan zo voordelig mogelijk een hoge kwaliteit whisky te scoren is voor mij een deel van 't plezier :D
Laatst gewijzigd door Xstream op 23 Jun 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 23 Jun 2014, 14:06

Willem vd K schreef:Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.

Alleen wat lastiger te vinden misschien. Bij van Wees zelf hadden ze hem in ieder geval niet meer..
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 23 Jun 2014, 14:08

Misschien minder een 'topper' maar voor de afwisseling een glenfarclas 105? (CS en prijs kwaliteit zeker een goede verhouding)
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jun 2014, 14:09

Tomh schreef:Misschien minder een 'topper' maar voor de afwisseling een glenfarclas 105? (CS en prijs kwaliteit zeker een goede verhouding)

Ook een lekkere inderdaad, zeker voor de prijs, echter ook al in bezit :)
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Jun 2014, 14:12

http://www.whiskybase.com/whisky/1657/b ... ro-ximinez
vind ik persoonlijk ook erg smakelijk
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 23 Jun 2014, 15:25

De Kavalan Sherry Oak heb je voor ongeveer 80€ en is een prima, heavy sherried whisky.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 23 Jun 2014, 15:49

Persoonlijk ben ik ook erg te spreken over de Glengoyne CS Batch 001. Scoort in mijn ogen iets hoger dan het gemiddelde op whiskybase. Sowieso 87, en op sommige avonden 88 :) Naast gebruikelijke sherrynotes zoals caramel, fudge en chocola, heeft het ook iets lekker maltigs, wat appel en een beetje peper.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Jun 2014, 17:06

Tomh schreef:
Willem vd K schreef:Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.

Alleen wat lastiger te vinden misschien. Bij van Wees zelf hadden ze hem in ieder geval niet meer..

Oh echt? Hij staat nog wel op hun online prijslijst. Maar idd, het grote nadeel van single cask IB's... Op=op!

Aangezien ze al eerder jonge Tamdhu's op vatsterkte gebotteld hebben en er veel fans zijn lijkt het me een kwestie van tijd voordat er een nieuwe botteling komt? Geen idee hoe de brokers (en/of Signatory) in de beschikbaarheid van Tamdhu vaten zitten? :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 23 Jun 2014, 20:10

Thanks all. Die Glengoyne #1 is wel een goeie inderdaad, die was ik even vergeten. Die heb ik tijdens een Glengoyne masterclass op en vond ik ook een stuk lekkerder dan de #2 die ook rond ging. Samen met de 21 yo was ik hiervan 't meest van onder de indruk.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 23 Jun 2014, 20:12

Willem vd K schreef:Oh echt? Hij staat nog wel op hun online prijslijst.

Met die gegevens ging ik ook naar Amersfoort.. Bleek al lang uitverkocht te zijn...
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Jun 2014, 00:17

Probeer eens een mooie Ben Nevis!
0 x

Irpel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Irpel » 24 Jun 2014, 10:33

Probeer eens de Mortlach 14 yo van Kintra. Top whisky!!!
Heerlijk Mortlach karakter met een finish van 9 maanden op een first fill sherry. Lekker veel fruit en romige whisky. Scoort voor mij een dikke 89 punten.
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 24 Jun 2014, 12:48

Als je die Tamdhu lekker vind, Malts of Scotland heeft er ook één voor maar 50 euro.

http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... amdhu/3398
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”