Top sherried whisky's
Top sherried whisky's
Momenteel heb ik er wel een paar staan. Glendronach behoort, als 't om OB's gaat, dan wel tot m'n favorieten. Met name de CS #1 kan me erg bekoren. Maar ook de Octarine (doch wat frisser) en in mindere mate de 21 Parliament kan ik goed waarderen.
Daarnaast heb ik een aantal IB's die me ook erg bevallen. Waaronder de inmiddels wel bekende Adelphi Glenrothes 6yo en The Ultimate Longmorn 1991 17 yo.
Aberlour A'bunadh zit ook in die hoek en heb ik al in huis, maar heb ik nog niet open getrokken.
Weten jullie nog meer van dit soort mooie whisky's voor een betaalbare prijs (voor mij max +- 80 EU - goedkoper mag altijd)?
Daarnaast heb ik een aantal IB's die me ook erg bevallen. Waaronder de inmiddels wel bekende Adelphi Glenrothes 6yo en The Ultimate Longmorn 1991 17 yo.
Aberlour A'bunadh zit ook in die hoek en heb ik al in huis, maar heb ik nog niet open getrokken.
Weten jullie nog meer van dit soort mooie whisky's voor een betaalbare prijs (voor mij max +- 80 EU - goedkoper mag altijd)?
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Re: Top sherried whisky's
Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.
0 x
Die is inderdaad ge-wel-dig
Dus iets vergelijkbaars in die hoek is wat mij betreft ook meer dan welkom 
Ik heb er 2 van. 1 van #347, wat echt de meest romige whisky is die ik op heb. De ander, #350, schijnt wat frisser en fruitiger te zijn, maar is nog dicht.
Ik zoek dus meer van dit soort juweeltjes. Het is alweer even geleden dat ik iets moois ala m'n voorbeelden en deze Tamdhu heb kunnen spotten. De kunst om dan zo voordelig mogelijk een hoge kwaliteit whisky te scoren is voor mij een deel van 't plezier
Ik heb er 2 van. 1 van #347, wat echt de meest romige whisky is die ik op heb. De ander, #350, schijnt wat frisser en fruitiger te zijn, maar is nog dicht.
Ik zoek dus meer van dit soort juweeltjes. Het is alweer even geleden dat ik iets moois ala m'n voorbeelden en deze Tamdhu heb kunnen spotten. De kunst om dan zo voordelig mogelijk een hoge kwaliteit whisky te scoren is voor mij een deel van 't plezier
Laatst gewijzigd door Xstream op 23 Jun 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Willem vd K schreef:Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.
Alleen wat lastiger te vinden misschien. Bij van Wees zelf hadden ze hem in ieder geval niet meer..
0 x
Misschien minder een 'topper' maar voor de afwisseling een glenfarclas 105? (CS en prijs kwaliteit zeker een goede verhouding)
0 x
Tomh schreef:Misschien minder een 'topper' maar voor de afwisseling een glenfarclas 105? (CS en prijs kwaliteit zeker een goede verhouding)
Ook een lekkere inderdaad, zeker voor de prijs, echter ook al in bezit
0 x
http://www.whiskybase.com/whisky/1657/b ... ro-ximinez
vind ik persoonlijk ook erg smakelijk
vind ik persoonlijk ook erg smakelijk
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

De Kavalan Sherry Oak heb je voor ongeveer 80€ en is een prima, heavy sherried whisky.
0 x
Persoonlijk ben ik ook erg te spreken over de Glengoyne CS Batch 001. Scoort in mijn ogen iets hoger dan het gemiddelde op whiskybase. Sowieso 87, en op sommige avonden 88
Naast gebruikelijke sherrynotes zoals caramel, fudge en chocola, heeft het ook iets lekker maltigs, wat appel en een beetje peper.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Tomh schreef:Willem vd K schreef:Als je echt de hoek van donker fruit in wilt (zoals je voorbeelden) dan heb je niks aan mijn tip denk ik, maar wat algemener goed ex-sherry vat whisky: Tamdhu 2005 The Ultimate. Ik ben alweer bijna aan het eind van de tweede fles en ik blijf fan. Ik vind dat (zeker voor de prijs) écht een absolute topper. Komt van een first fill sherry but als ik me goed herinner. Maar is niet heel erg fruitig. Zit veel meer in de caramel/toffee/butterscotch hoek met een licht citrus zuurtje. Ik vind 'm echt heeeeerlijk.
Alleen wat lastiger te vinden misschien. Bij van Wees zelf hadden ze hem in ieder geval niet meer..
Oh echt? Hij staat nog wel op hun online prijslijst. Maar idd, het grote nadeel van single cask IB's... Op=op!
Aangezien ze al eerder jonge Tamdhu's op vatsterkte gebotteld hebben en er veel fans zijn lijkt het me een kwestie van tijd voordat er een nieuwe botteling komt? Geen idee hoe de brokers (en/of Signatory) in de beschikbaarheid van Tamdhu vaten zitten?
0 x
Thanks all. Die Glengoyne #1 is wel een goeie inderdaad, die was ik even vergeten. Die heb ik tijdens een Glengoyne masterclass op en vond ik ook een stuk lekkerder dan de #2 die ook rond ging. Samen met de 21 yo was ik hiervan 't meest van onder de indruk.
0 x
Willem vd K schreef:Oh echt? Hij staat nog wel op hun online prijslijst.
Met die gegevens ging ik ook naar Amersfoort.. Bleek al lang uitverkocht te zijn...
0 x
Probeer eens de Mortlach 14 yo van Kintra. Top whisky!!!
Heerlijk Mortlach karakter met een finish van 9 maanden op een first fill sherry. Lekker veel fruit en romige whisky. Scoort voor mij een dikke 89 punten.
Heerlijk Mortlach karakter met een finish van 9 maanden op een first fill sherry. Lekker veel fruit en romige whisky. Scoort voor mij een dikke 89 punten.
0 x
Als je die Tamdhu lekker vind, Malts of Scotland heeft er ook één voor maar 50 euro.
http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... amdhu/3398
http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... amdhu/3398
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”