Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te klo

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 18 Jun 2014, 11:54

thijs100 schreef:Serge Valentin heeft al eens goed uitgelegd waarom je niets hebt aan tasting notes op etiketten.

Nuance: niets hebt aan fantastische tastingnotes met geweldige superlatieven die de uitzonderlijke smaken van een fenomenabele whisky aan het licht brengen.

Ben het overigens helemaal eens met Serge's verhaal over tasting notes.
0 x

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 18 Jun 2014, 13:00

Ergens vind ik het kloppen: leeftijd staat niet garant voor kwaliteit, ook al is dat in vele gevallen wél zo.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Jun 2014, 13:15

Ja, dat is de genuanceerde versie :)

De Diageo-versie is (of in ieder geval die uit dit artikel): leeftijd is eigenlijk geen indicatie voor smaak en/of kwaliteit. Vreemd, omdat eerder in het artikel wordt gesproken over 'vloeibaar hout', wat bij uitstek een leeftijd-gerelateerde smaak is...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Braro
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Braro » 18 Jun 2014, 23:18

Ach ja, de marketingmannen hebben weer eens wat te melden.... :Scratch

Het enige waar die mee bezig zijn is winstmaximalisatie...en dan is het natuurlijk heel fijn als je goedgelovige mensen op de mouw kan spelden dat een Sunbeam of een Dark Storm whisky zo veel malen lekkerder is dan een 8, 10 of 18 jaar oude variant...

Gelukkig is er ook iets te horen in de verte van een tegengeluid. Van horen zeggen begreep ik dat de verkoop van Macallan in de Travel Retail een flinke knauw heeft gekregen sinds er geen leeftijdsaanduiding meer op staat. Schijnbaar vinden (toevallige) klanten het toch wel fijn om als ze 50+ euro uitgeven voor een fles drank, deze iets meer uitstraling en 'waarde' vertegenwoordigt. Zo'n 18, 21 of 25 heeft dan toch wel zijn uitwerking. Gezien de teruglopende voorraden van oudere vaten hebben de marketingsmannetjes de opdracht gekregen om "men" op andere ideeën te brengen.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 19 Jun 2014, 14:02

Braro,

Dat bericht heeft inderdaad gecirculeerd ten tijde van de introductie van de leeftijdsloze serie in Travel Retail (2009), maar is in de twee jaar daarna (2011) al achterhaald gebleken: verkoop van The Macallan in Travel Retail was met dubbele cijfers gegroeid sinds die introductie.

[EDIT] Bron: http://www.thedrinksbusiness.com/2011/0 ... sky-in-tr/
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 19 Jun 2014, 16:51

Ik ben niet tegen het niet vermelden van de leeftijd, maar op zich bepaalt niet alleen de smaak de waarde van je fles, maar ook grondstof en investering in tijd...
Een 3 jarige lekkere whisky, daar moet je dan geen leeftijd op plakken, maar dan moet je wel een prijs zetten navenant je investering...
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 19 Jun 2014, 18:19

De heren Franz B. Humer(voorzitter raad v. bestuur) en Paul S. Walsh(ceo) van Diageo zijn duidelijk de weg kwijt; voor 'n whisky-liefhebber zijn smaak én leeftijd zeker wel van belang! Wellicht 'n slok (héle oude) whisky in het verkeerde keelgat terecht gekomen! Dat krijg je ervan als het jaartal niet op de fles staat.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Jun 2014, 21:25

jdoucet schreef:Ik ben niet tegen het niet vermelden van de leeftijd, maar op zich bepaalt niet alleen de smaak de waarde van je fles, maar ook grondstof en investering in tijd...
Een 3 jarige lekkere whisky, daar moet je dan geen leeftijd op plakken, maar dan moet je wel een prijs zetten navenant je investering...

Kijk, dit vind ik dus een belangrijk en onderbelicht punt. Een oudere whisky kost inherent meer. Een jongere minder. Waar de producenten volgens mij heen willen is een kostprijs-agnostische verkoopprijs. Op zich natuurlijk niet heel veel mis mee, maar het zet de deur open voor excessen die door een leeftijd-gebaseerd systeem (gedeeltelijk) beperkt worden.

Dat gezegd hebbende: ik heb op meerdere plekken gelezen dat de kostprijs van een liter 12-jarige whisky op vatsterkte een paar euro bedraagt, dus zo'n grote component in die uiteindelijke prijs is het sowieso al niet.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Jun 2014, 22:05

Matti schreef:
Dat gezegd hebbende: ik heb op meerdere plekken gelezen dat de kostprijs van een liter 12-jarige whisky op vatsterkte een paar euro bedraagt, dus zo'n grote component in die uiteindelijke prijs is het sowieso al niet.

Yep, ook daar hebben ze ons al TIJDEN bij ons pietje ;)
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 19 Jun 2014, 22:30

Het geld zit inderdaad niet in de whisky zelf maar vergis je niet: wat denk je dat overbetaalde marketingjongens, vikingboot-figuurzagers etc wel niet kost... ;-)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Jun 2014, 22:38

Precies. Kwaliteit is subjectief, dus ook moeilijk in euro's uit te drukken. Leeftijd is gewoon een gegeven en is direct te koppelen aan kosten en dus een al dan niet gerechtvaardigde prijs. Wat mij echter nog het meeste stoort is die vreselijk arrogante houding van de marketingmannetjes die telkens weer een andere metafoor verzinnen om hun onzin te rechtvaardigen en daarmee volwassen mensen te betuttelen. Leeftijd van een persoon vergelijken met een whisky? Welke idioot verzint zoiets. Het is gewoon minachting van je publiek/klanten.
Ik vrees met grote vrezen dat deze tendens zich de komende jaren zó erg gaat doorzetten dat er gewoon geen age statements meer overblijven, geen IB's meer te krijgen zijn en ik enkel nog NAS whiskies met de meest bizarre finishes, namen en beschrijvingen tegenkom in de winkels voor niet minder dan €75 met als enige alternatief nog een paar goedkope blends of Aldi en G&G whiskies. Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk een andere hobby hebben...
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 19 Jun 2014, 23:15

Gewoon nu nog een goede voorraad aanleggen, kan je iig nog jaren genieten :-)
0 x

Braro
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Braro » 19 Jun 2014, 23:26

Sietseus schreef:Braro,

Dat bericht heeft inderdaad gecirculeerd ten tijde van de introductie van de leeftijdsloze serie in Travel Retail (2009), maar is in de twee jaar daarna (2011) al achterhaald gebleken: verkoop van The Macallan in Travel Retail was met dubbele cijfers gegroeid sinds die introductie.

[EDIT] Bron: http://www.thedrinksbusiness.com/2011/0 ... sky-in-tr/

.... kak :boos
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 20 Jun 2014, 11:34

Matti schreef:Dat gezegd hebbende: ik heb op meerdere plekken gelezen dat de kostprijs van een liter 12-jarige whisky op vatsterkte een paar euro bedraagt, dus zo'n grote component in die uiteindelijke prijs is het sowieso al niet.

Enkel en alleen al voor accijnzen en de BTW op accijnzen kom je ruimschoots boven die paar euro uit.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jun 2014, 11:58

Klopt, en dat zijn geen 'kosten' die variabel zijn met leeftijd maar variabel met alcoholpercentage. Kortom: de directe invloed van leeftijd op kostprijs is relatief klein.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”