IB: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

IB: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 10 Mei 2010, 22:20

Jullie kunnen je allemaal weer met whisky gaan bezighouden....het contrast-mysterie is opgelost!!

Ik kreeg vanmiddag bericht dat de eerste whisky's morgen opgestuurd worden. Het gaat nu echt beginnen!
Vanmiddag ook de douane op de hoogte gesteld van de distilleeractiviteit van aankomende donderdag. Ik moet ze conform mijn vergunning het eerste jaar minimaal 2 dagen voordat ik daadwerkelijk alcohol ga distilleren op de hoogte stellen. Op die manier kunnen ze een keer een onaangekondigde controle doen. Ja, gaat inderdaad ver, maar eerlijk is eerlijk, ik heb zelden zo'n klantgericht en vriendelijk overheidsorgaan mee gemaakt. Ze zijn van harte welkom, kan ik ze een goed glas aanbieden...

Erik
0 x
Kintra Whisky, proeverijen en bijzondere single cask bottelingen
http://www.kintra.nl

Piet
Moderator
Moderator

Re: Erik Molenaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2010, 23:00

Erik,
Ben je ook verplicht een "Spirit Safe" (alcohol kluis ?) te hebben, gaat dat op een andere manier of geloven ze je op "je blauwe ogen" ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 10 Mei 2010, 23:09

Piet,

over een spirit safe heb ik ze gelukkig nog niet gehoord. Wel een uitvoerige administratie bij te houden. Hoeveel ga je distilleren, wat is de verwachte opbrengst in percentage alcohol, wat is de daadwerkelijke opbrengst in percentage alcohol, etc etc. Op zich wel leuk, je bouwt een heel logboek waarin alle stappen uitvoerig staan beschreven.
Bij de vergunningaanvraag voor de Accijnsgoederen Plaats (zo heet mijn schuur nu...)heb ik bezoek gekregen van iemand van de Douane. Gesprekje bij je thuis...het gaat er uiteindelijk om of ze er op aan kunnen dat jij netjes de verschuldigde accijns betaald. Ik hoop heel veel accijns te mogen betalen in de loop van de komende jaren...!!!
Groet,
Erik
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 10 Mei 2010, 23:53

Welkom Erik! (Was ik door mijn enthousiasme over je project even vergeten :HitHead )
Wel interessant wat Piet hier opbrengt over de douane en accijns e.d. Maar hoe gaan ze om met de angel's share? De alcohol die uit de vaten verdampt, hoe moet je dat verantwoorden tegenover de douane?
0 x
Afbeelding

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 11 Mei 2010, 08:49

Hallo Bushmills,

over de "angels share" heb ik de douane nog niet gehoord. Heb onlangs bij een jeneverstoker in Schiedam wel gezien dat daar vaten moutwijn verzegeld werden door de douane zodat er geen discussie kan ontstaan over het verdampingsverlies.
Ik begin overigens op zeer bescheiden schaal met alcohol stoken hoor. Ben nog op zoek naar een paar goede kleine (gebruikte) vaatjes, moeilijk aan te komen of erg duur. Eerst maar eens ervaring opdoen met de werking van de ketel en het gistingsproces. Langzaamaan steeds dichter naar het echte werk, gerstemout, maischen, gisten en distilleren.
Voor nu gebruiken we nog moutextract en de rijping gebeurd vooralsnog in glazen flessen met eikensnippers...(van voormalige whisky en sherry vaten). Officieel zal het dus geen whisky zijn, maar wat niet is kan nog komen!

Groet,
Erik
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mei 2010, 08:54

Erik Molenaar schreef:Officieel zal het dus geen whisky zijn

Geldt dat niet alleen voor Schotland, die regels van de SWA? Maw: in Schotland mag het dan geen Whisky heten?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 11 Mei 2010, 09:10

SWA of niet, zelf vindt ik het ook nog geen whisky. Met het idee van whisky in het hoofd ben ik hier mee bezig, maar er is nog een lange weg te gaan voordat de bereidingswijze en de gebruikte ingredienten in de buurt komen van wat je in Schotland (of Japan, of de VS of Nederland....) onder de noemer whisky geproduceerd ziet worden. Eerst maar eens veel oefenen en langzaam steeds beter alle deelprocessen in de vingers krijgen.

En Johan, ik verstuur op jouw verzoek straks ook naar Vlaanderen als je dat zou willen...!! Heb in een dag tijd al meer potentiele klanten dan flessen op voorraad :duimop
Erik
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 11 Mei 2010, 09:32

Ben nog op zoek naar een paar goede kleine (gebruikte) vaatjes, moeilijk aan te komen of erg duur.

Met een aanhangertje even naar schotland
http://www.speysidecooperage.co.uk/
Geen idee wat ze kosten voor jou. Maar er word tijdens de tours steeds vermeld dat de distileerderijen de vaten inkopen voor 25- 45 pond per bourbonbarrel en iets van 350 -450 pond per sherrycask.
Moet wel iets te regelen zijn.
De Belgian Owl laat de bourbonvaten compleet uit amerika komen bij Heaven Hill vandaan. Duur geintje vanwege het transport. of is dit bedrijf iets voor je.
http://www.vatenhandelstijf.nl/
0 x

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 11 Mei 2010, 09:44

Vorig jaar al met aanhanger naar Islay geweest om vaatje op te halen. Hogshead van 240 liter (leeg helaas). Had bij een proeverij Lynne McEwan ontmoet (dochter van Jim Mc Ewan). Vertelde haar over mijn bedrijfje en ze bood spontaan een vat aan. Gebruik het nu bij de proeverijen als display. Wordt leuk op gereageerd als ik dit verhaal er bij vertel. Met vrouw en 3 kinderen naar Islay om een "leeg" vat te halen.....

De standaardvaten zijn alleen zo enorm groot. Voordat ik 200 liter bij elkaar gedistilleerd heb ben ik weken verder. Per distillatieronde hoop ik 4 of 5 liter alcohol te hebben. Dus vaatjes van 30 tot 50 liter zijn in deze fase ideaal.

Stijf heb ik toevallig vorige week benaderd. Had niets op vooraad in die maat, verwachte op termijn ook niks...
Erik
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 11 Mei 2010, 11:37

Erik, bij de Jelfra slijterij hebben ze vorig Maltstock een aantal kleine vaatjes geleverd (Benriach geloof ik). Misschien dat er al een aantal leeg zijn. Neem even contact op met Willem Wittebol van Jelfra of bel van Wees in Amersfoort. Die hebben over het algemeen ook veel liggen.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 11 Mei 2010, 11:51

Erik Molenaar schreef:En Johan, ik verstuur op jouw verzoek straks ook naar Vlaanderen als je dat zou willen...!! Heb in een dag tijd al meer potentiele klanten dan flessen op voorraad :duimop
Erik

Daar hou ik je aan Eric! Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten. Ik wens je van harte veel succes met je bedrijf. :duimop
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Vaten gezocht

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mei 2010, 19:33

Erik, misschien moet je eens contact opnemen met Cor (Renswoude).

Hij was een tijdje geleden ook op zoek naar vaten en je weet maar nooit. Zie Eikenhouten vaten in de rubriek Vraag.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 11 Mei 2010, 20:28

Het mooiste zou dan natuurlijk octaaf-vaatjes zijn (50 liter) rijpt ook mooi snel.
Misschien kun je over een jaar of 5 die van mij over nemen :D .
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 11 Mei 2010, 21:42

Bijzonder interessant allemaal, kan ik bij iemand al vast wat - wanneer ze vol zijn uiteraard - flessen bestellen ;)

Waarom heb ik dit nou zo'n 35 à 40 jaar geleden niet bedacht :HitHead
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 11 Mei 2010, 21:43

Bedankt voor alle tips. Ik ga er mee aan de slag.
De Jelfra is niets geworden helaas.

Kan niet wachten tot het donderdag is...eindelijk die ketel aan de gang.

groet, Erik
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”