Bourbon hogshead, cask 7693, 208 bottles, distilled 1-12-1982, bottled 31-8-2012.
Ik heb vanavond twee proefhoeveelheden op en kan het toch niet laten wat neer te pennen.
Uiterlijk: Donker goud tot licht amberkleurig, plakt aan het glas.
Geur: Vrij uitbundig fruitig en helemaal niet prikkelend. Vooral citrus, marmelade (bittere sinaasappel,) grapefruit, maar ook appel, bloemen, en een mandje Zuidvruchten (nectarine, abrikoos) met heel subtiel pit-hout 'n vleug zwarte (amarene) kers, en ook (oud)hout (stoffig en wassig?) en wat kruidigheid. Later ook een pietsje houtskool-rokerigheid.
Smaak/Afdronk: Hele zachte maar warme, pittige binnenkomst. Filmend en opwekkend met nectarine (perzik, pruim) en gember-peperig, een beetje zilt en een heel klein bittertje (chocola), zoetje, mooi in balans. Blijft dan lang in de mond talmen als vers fruit, ook gebakken gekaramelliseerde appel met weer subtiel (oud)houttonen en vreemd genoeg ook de nasmaak alsof ik een biertje gedronken heb, mout en hop
Totaal niet drogend. Lekker hoor. Mooie complexe whisky die ondanks de CS wel heel makkelijk wegdrinkt. Een hele mooie structuur balans. De smaak komt mooi overeen met de verwachting die de geur wekt. Ik ben er nog niet uit of wat water nu wel help of nodig is, het lijkt van niet.
De neus is toch wel heel herkenbare fruitigheid van VBT-2 #5, maar niet de (vrij uitgesproken) sherry tonen en hier is de smaak en structuur daarmee in balans.
Zonder vergelijking er naast,een score van 91 maar na een paar mag het 92 zijn
Edit: In het lege glas vanochtend duidelijk Haagse Hopjes (koffie karamel) en wat moeilijk te benoemen kruidigheid en zoethout.