Ongelezen berichtdoor kevinbergsma » 08 Jun 2014, 16:16
Gisterenavond mijn smaakhorizon weer eens verbreed:
Monkey 47
Begonnen met een glas gin van Monkey 47. Deze gin wordt gemaakt in batches van 1.500 flessen met een alcoholpercentage van 47%. Ondanks het relatief hoge alcoholpercentage, is er van alcoholscherpte geenszins sprake. Waar de meeste gin erg floraal is in zijn geur en smaak, is deze gin vooral fruitig. Naast citrusfruit, ook duidelijk een hint van rood fruit. Waar ik in eerste instantie dacht dat het om framboos ging, leerde wat onderzoek op het internet mij dat het om rode bosbes gaat. Daardoor doet de gin wat zoetig aan en is hij rond van smaak, zonder zijn frisse zuren en bitters te verliezen. De afdronk is enorm lang. Een absolute aanrader! By far de lekkerste gin die ik tot op heden gedronken heb.
Bols Genever
Heerlijk glas. Vanwege de 60% moutwijn, in zijn geur en smaak vers gebakken brood. Na de fruitige tonen van de Monkey 47 een erg leuke afwisseling!
Sauza Hornitos Reposado
Alles wat je van een goede tequilla mag verwachten. In contrast tot de Monkey 47 en Bols Genever overduidelijk meer scherpte van de alcohol, maar als je 'm afzet tegen een gemiddelde tequila, fluweelzacht en subtiel. Tequila is zeker een product waarin ik mij graag verder wil verdiepen. Ben heel benieuwd naar de verschillen in smaak van deze drank, al verwacht ik dat de diversiteit beperkter zal zijn dan die van whisky en gin.
Delamain XO Cognac
Toppertje! Van de beste druiven en de langste leeftijdsaanduiding. Al kan hij niet tippen aan mijn all time favorite: de Frapin FontPinot XO. Een 22 jaar oude cognac waarvan de geur en smaak zich het beste laat omschrijven als die van (melk)chocoladerozijnen.
Verder gisteren niet gedronken, maar favoriet wat rum betreft, is, reeds hierboven genoemd, de Ron Zacapa 23 Solera. Fantastische complexe rum en bij uitstek geschikt voor de zomermaanden!
Overall merk ik dat ik zodra ik opzoek ben naar een fris zoete drank, met name wanneer het weer wat mooier wordt, ik eerder geneigd ben om naar een andere productcategorie dan whisky te grijpen, in plaats van voor een ronde, fruitige whisky te kiezen. Whisky moet wat mij betreft gewoon intens rokerig en turfachtig zijn, met eventueel een hint van citrusfruit (diverse Caol Ila's) of rood fruit (Laphroaig 18 yo).
0 x