Laphroaig 15yo OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Laphroaig 15yo OB

Ongelezen berichtdoor p_froes » 07 Mei 2010, 22:18

Uit http://www.dh17.nl of DH17, Moordrecht

I_SPEY schreef:En gisteren vond ik er 'n 15 jaar oude, bijna niet meer te vinden Laphroaig! Inmiddels vervangen door de nieuwe 18 jarige.
En hij smaakte uiteraard geweldig, oud én vertrouwd. Johan, Wouter en zijn vrouw Elise stralen van de vriendelijkheid, leuk om er weer 'ns even geweest te zijn. :goedgedaan

Is dat de laatste versie van de 15? Die kom je nog geregeld tegen toch?
0 x
Life is too short to drink bad whisky

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: www.dh17.nl of DH17, Moordrecht

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 07 Mei 2010, 22:29

p_froes schreef:Is dat de laatste versie van de 15? Die kom je nog geregeld tegen toch?

Nou, ik niet hoor, Pano. Waar kom jij ze dan 'geregeld' tegen?
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2010, 23:03

Hier zijn er toch ook een aantal shops die de 15yo in hun assortiment hebben hoor.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 07 Mei 2010, 23:08

Nou ik kom niet zo heel vaak bij slijters de laatste tijd, maar bij mij om de hoek (oostplein) staat hij geloof ik. In de gall&gall om de hoek en in het centrum van Rotterdam zag ik laatst ook nog staan. Ook stond er een tijdje geleden bij Zonneveld in Maassluis ook nog. Ik heb niet het idee dat hij heel snel aan het verdwijnen is.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Laphroaig 15yo OB

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Mei 2010, 23:17

p_froes schreef:Ik heb niet het idee dat hij heel snel aan het verdwijnen is.

Dat zal nog wel komen. En dan zal de prijs wel de hoogte in gaan.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Mei 2010, 15:45

p_froes schreef:Nou ik kom niet zo heel vaak bij slijters de laatste tijd, maar bij mij om de hoek (oostplein) staat hij geloof ik. In de gall&gall om de hoek en in het centrum van Rotterdam zag ik laatst ook nog staan. Ook stond er een tijdje geleden bij Zonneveld in Maassluis ook nog. Ik heb niet het idee dat hij heel snel aan het verdwijnen is.

Nou, Pano, ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is deze fles niet meer bij Leon te koop, maar nogmaals, niet voor 100% zeker!

Maar, deze 15 jarige is langzamerhand echt aan het verdwijnen, hoor. In Engeland wordt 'ie al schaars. Inmiddels al vervangen door de 18 jo, die lang niet zo lekker schijnt te zijn. Heb dit (nog) niet proefondervindelijk vastgesteld ;)

PS. Hij staat wel op z'n website, maar dat zegt (tegenwoordig) ook niet alles(heb ik zelf diverse malen ondervonden).
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Mei 2010, 16:14

I_SPEY schreef:Inmiddels al vervangen door de 18 jo, die lang niet zo lekker schijnt te zijn. Heb dit (nog) niet proefondervindelijk vastgesteld ;)

Ik heb dat wel al mogen ondervinden. Ik kan mij mijn eerste 15yo nog heel goed herinneren, ook al is het heel wat jaartjes geleden. Ik vond hem heel lekker, bijna net zo goed als de Laga 16yo. De Laph 15yo kwam (naar mijn mening) net iets tekort, maar toch vond ik hem een super aankoop. De 18yo vond ik helaas redelijk tegenvallen (minder 'body' dan de 15yo). Ik heb maar één fles gekocht toen ie pas op de markt kwam en ik heb tot nu toe geen meer gekocht.

EDIT: Ik heb net even gekeken op de site van Bottelier Zonneveld en de 15yo staat nog op de site.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Mei 2010, 17:49

johan brugge schreef:Ik heb net even gekeken op de site van Bottelier Zonneveld en de 15yo staat nog op de site.

I_SPEY schreef:
PS. Hij staat wel op z'n website, maar dat zegt (tegenwoordig) ook niet alles (heb ik zelf diverse malen ondervonden).
0 x
Afbeelding

DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DH17 » 10 Mei 2010, 12:14

Of 'ie nog veel te koop is weet ik niet, hij is echter al tijden niet meer te bestellen, dus verdwijnt vanzelf... Wij hebben zelf gisteren de Laphroaig Nosing & Tasting kit geopend en heerlijk genoten van een Ultimate Laphroaig 2001, 10yo., Qaurter Cask, 15yo., 18yo. en als klapper de 25yo. Mooie set, heel leuk om naast elkaar te mogen proeven en ónze favorieten ( wanneer prijs geen maatstaaf is ) waren de Ultimate 2001 ( 8yo ) en de 18yo. Zo zie je maar dat smaken verschillen :D

De 25yo. was heel mooi, zacht en verfijnd maar niet echt een Islay whisky meer en heeft weinig kenmerken van een echte Laphroaig. De 15yo. is ook mooi, maar de 18yo. heeft iets meer body. ( prijsverschil tussen deze 2 is ruim 15,- misschien dat veel mensen 'm daarom 'minder' vinden of er meer van verwacht hadden ) en de Ultimate 2001 is een heerlijk frisse, jonge Laphroaig, maar toch mooi zacht, fruitig en levendig.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 12 Mei 2010, 23:25

Ik wilde juist posten dat de 15yo hier in Amsterdam (bij Ton Overmars) nog steeds prima verkrijgbaar is, omdat ik hem een paar weken geleden nog zag staan...maar nu zie ik dat ie van de site verdwenen is, dus als ze hem nog hebben zijn er nog maar een paar flessen en verwachten ze in elk geval niet snel een nieuwe lading. Van Zuylen heeft hem nog wel zie ik, dus als mensen nog willen: bestel hem, kan gewoon via internet.
Persoonlijk vind ik de 15 lekker, maar niet super. De 18 ook niet, trouwens, maar dit -inderdaad- vooral vanwege de hoge prijs. De 10yo CS en de QC zijn mijn favorieten (maar dat heb ik geloof ik al eerder verkondigd)
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 08:53

Jim Beam schreef:Van Zuylen heeft hem nog wel zie ik

Ik denk dat je moet toevoegen: "...heeft hem nog wel op de site staan, zie ik...", want zoals je eerder kon lezen zegt dat niet alles...
I_SPEY schreef:
johan brugge schreef:Ik heb net even gekeken op de site van Bottelier Zonneveld en de 15yo staat nog op de site.

I_SPEY schreef:
PS. Hij staat wel op z'n website, maar dat zegt (tegenwoordig) ook niet alles (heb ik zelf diverse malen ondervonden).

Ook via WhiskyFinder.eu vind je nog diverse sites waar ze deze online aanbieden.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 13 Mei 2010, 14:42

Excuses, dat is ook zo. Maar ik weet toevallig dat ze daar redelijk adequaat zijn wat betreft het melden dat iets op is. Ik had vorige keer hun laatste fles van het een of ander en die zag ik de dag na mijn bestelling van de site verdwijnen :goedgedaan
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Mei 2010, 16:23

Het valt mij toch op dat de prijs nu al de hoogte in gaat. Anders kostte die 15yo hier tussen de 50 en de 55 Euro. Nu zit je al snel aan 60 Euro.
0 x

Mehdi
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mehdi » 13 Mei 2010, 19:08

johan brugge schreef:Het valt mij toch op dat de prijs nu al de hoogte in gaat. Anders kostte die 15yo hier tussen de 50 en de 55 Euro. Nu zit je al snel aan 60 Euro.

Even ook hier rondgekeken en blijkbaar klopt dit qua prijs.
Zou je me deze aanraden als beginner?

Mijn ervaringen die ik heb is enkel met whiskys zoals singleton & macallan

http://whiskyhuis.be/catalog/product_info.php?products_id=1417
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Mei 2010, 20:00

Mehdi schreef:Zou je me deze aanraden als beginner?
Mijn ervaringen die ik heb is enkel met whiskys zoals singleton & macallan

Hmm, niet echt nee. Ten eerste omdat hij binnenkort HEEL moeilijk te verkrijgen zal zijn. Ten tweede omdat er toch nog een paar zijn die net iets beter zijn. Ik denk dan aan een Laphroaig Quarter Cask en een Laphroaig 10yo Cask Strength. Vooral de eerste is HEEL lekker en je hebt waar voor je geld. Hier is een tasting note van JD.
viewtopic.php?f=82&t=31&start=0
JD heeft gelijk wanneer hij zegt dat de QC wat zoet is. Het is geen frontale turf en rook aanval. Op een ander (engelstalig) forum wordt hij wel eens 'Liquid Heroine' genoemd. Het moet gezegd worden, bij mij liep hij ook HEEL vlotjes binnen. :D
Als je wil kennis maken met geturfde whisky's kan je ook beginnen bij enkele Highland whisky's zoals Oban, of met een Talisker (wat meer peper).
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”