Mijn droomwhisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Mijn droomwhisky

Ongelezen berichtdoor vmk » 13 Mei 2014, 17:49

Aangezien hier met enige regelmaat schandalig goede whisky's worden genuttigd, rees bij mij de vraag...welke drie droomwhisky's zou je ooit nog willen proeven?

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Maar alleen distillery en vintage is ook toegestaan. Oja...realisme is geen criterium, dromen mag! Kijk niet naar beschikbaarheid en prijzen. Ga voor het ultieme! :D

Mocht dit onderwerp reeds bestaan, verplaatsen maar!
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Mijn droomwhisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Mei 2014, 11:18

Nog geen enkele reactie? Tsja, eigenlijk ook helemaal niet zo vreemd, want dit is een erg moeilijk te beantwoorden vraag. Hieronder mijn poging, maar er zijn denk ik wel meer dan honderd kandidaten voor die drie plekken.

Karuizawa 48 yo 1964 (57,7%, Number One Drinks for WealthSolutions 2013, cask #3603, 143 btl.)
Bunnahabhain 1968/2002 Auld Acquaintance (43,8%, OB)
Bowmore 1966/1984 (53%, Samaroli 'Bouquet')

Eigenlijk is dit gewoon onmogelijk, haha :bigsmile
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Mei 2014, 11:35

Lastig hoor! Zie zo ontzettend vaak dingen die ik graag zou willen proeven, maar waarschijnlijk nooit de kans toe zal krijgen, maar puur op basis van de absurde reviews van bv een Johan en Serge:
Bowmore 37y 1964, 49.6%, OB 2002, Wood Trilogy, Fino, 300 bottles
Brora 40 yo 1972 (59.1%, OB, decanter, single cask, 2014)

en Malt Mill natuurlijk ;)

Edit: en eigenlijk elke absurd dure, tot wel 70 jaar oude whisky die zo nu en dan in een mooie fles wordt uitgebracht en gekocht door oliesjeiks. Dan denk ik altijd wel even van damn, wat zou ik daar graag wat van proeven :D
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Mei 2014, 11:44

Soundwave schreef:en Malt Mill natuurlijk ;)

Ik zal volgende week vrijdagavond even checken of er nog een flesje in de Malt Mill bij Lagavulin ligt. In de drukte van het bluesconcert daar moet het me dan toch lukken die te ontvreemden. ;)

Voor mij zou zo'n lijstje wel heel lastig zijn, en waarschijnlijk kom je dan uiteindelijk inderdaad uit bij de, met alle respect, clichés hierboven zoals Bowmore 1964, 1966, of Ardbeg 1972, Springbank local barley...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Mei 2014, 12:04

En niet zo zeer 1 specifieke droomwhisky, maar het zou voor mij wel een droom zijn om zoiets als deze tasting mee te maken. Het openen van een 'antieke' fles lijkt me echt een geweldige ervaring, of het nou lekker is of niet.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mei 2014, 12:08

Soundwave schreef:En niet zo zeer 1 specifieke droomwhisky, maar het zou voor mij wel een droom zijn om zoiets als deze tasting mee te maken. Het openen van een 'antieke' fles lijkt me echt een geweldige ervaring, of het nou lekker is of niet.

dat is inderdaad iets geweldigs. In Lissabon vorig jaar een port van 1890 gedronken... als je dan beseft dat iedereen die toen leefde al zeker dood is... je spreekt van een drankje uit de 19de eeuw, terwijl we nu de 21ste zijn. Was echt een magistraal moment!
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Mei 2014, 12:33

Mijn droomwhisky... tja, da's niet een bepaalde fles maar eigenlijk alles waar je niet zo makkelijk aan komt en wat anders dan anders of interessant is. Dus bepaalde new makes, lang geleden gebottelde blends/malts en goed vergelijkbare combinaties (bijvoorbeeld zustervaten of dezelfde spirit chill- en nonchillfiltered).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 14 Mei 2014, 13:57

thijs100 schreef:Nog geen enkele reactie? Tsja, eigenlijk ook helemaal niet zo vreemd, want dit is een erg moeilijk te beantwoorden vraag. Hieronder mijn poging, maar er zijn denk ik wel meer dan honderd kandidaten voor die drie plekken.

Karuizawa 48 yo 1964 (57,7%, Number One Drinks for WealthSolutions 2013, cask #3603, 143 btl.)
Bunnahabhain 1968/2002 Auld Acquaintance (43,8%, OB)
Bowmore 1966/1984 (53%, Samaroli 'Bouquet')

Eigenlijk is dit gewoon onmogelijk, haha :bigsmile

Ik kan me wel vinden in jouw lijstje maar ik zou de Bunna wisselen voor een Bowmore 1964 Fino Sherry Cask.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Mei 2014, 15:30

Soundwave schreef:En niet zo zeer 1 specifieke droomwhisky, maar het zou voor mij wel een droom zijn om zoiets als deze tasting mee te maken. Het openen van een 'antieke' fles lijkt me echt een geweldige ervaring, of het nou lekker is of niet.

Deze Samaroli-tasting mag zeker op de shortlist voor beste proeverij aller tijden.

De pre-WWII tour die de Malt Maniacs enkele maanden geleden maakten zal wel altijd een droom blijven.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Mei 2014, 17:35

Heb eigenlijk helemaal geen droom whiskies. Ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Maar de GlenDronach single cask 1972 blijft toch wel 1 voor mijn verlanglijstje. Op zich nog goed aan te komen, maar heb het geld er simpelweg niet voor over! Genoeg lekkers nog te proeven voor minder geld denk ik!
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 14 Mei 2014, 17:38

Ik droom er van om mijn eigen whisky te maken..... van begin tot eind, van het land tot aan het glas.

Maar ik neem ook genoegen met een goede oude Glen Grant uit de jaren '60 hoor... :Slainte
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 14 Mei 2014, 22:02

Pellie schreef:Heb eigenlijk helemaal geen droom whiskies. Ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Maar de GlenDronach single cask 1972 blijft toch wel 1 voor mijn verlanglijstje. Op zich nog goed aan te komen, maar heb het geld er simpelweg niet voor over! Genoeg lekkers nog te proeven voor minder geld denk ik!

Ha die is inderdaad lekker. Ik had 60€ neergeteld voor een sample maar het was de moeite!
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mei 2014, 22:33

nu even serieus, mijn droomwhisky's zijn op zich binnen handbereik.

De 2 eerder genoemde bowmore's, de fino en de bouquet. En bijvoorbeeld "the one that can not be named".
Ze zijn binnen handbereik, ik moet er alleen geld voor willen geven. Op lindores bv kun je de eerste 2 bowmore's proeven voor 120 euro de dram. Dus een kwestie van keuzes maken...

heb eerder droomflessen. Maak er dan maar die 2 bowmore's van. Zo'n fles open doen en weten dat je er nog 30 keer van kunt drinken... eindeloos genot!!!!!
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Mei 2014, 23:35

Yapi schreef:nu even serieus, mijn droomwhisky's zijn op zich binnen handbereik.

De 2 eerder genoemde bowmore's, de fino en de bouquet. En bijvoorbeeld "the one that can not be named".
Ze zijn binnen handbereik, ik moet er alleen geld voor willen geven. Op lindores bv kun je de eerste 2 bowmore's proeven voor 120 euro de dram. Dus een kwestie van keuzes maken...

heb eerder droomflessen. Maak er dan maar die 2 bowmore's van. Zo'n fles open doen en weten dat je er nog 30 keer van kunt drinken... eindeloos genot!!!!!

Ha! Ja met die nuance ben ik het dan wel deels eens ja. Zo heb ik nu ook door samples al een paar 'droomwhiskies' kunnen proeven, maar €120 voor 1 dram pfoehhh, zeg nooit nooit, maar denk dat ik die stap nog niet zo snel ga maken. (vond €70 voor een 3cl sample al een hele overwinning ;) )
0 x

Braro
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Braro » 15 Mei 2014, 00:58

thijs100 schreef:Deze Samaroli-tasting mag zeker op de shortlist voor beste proeverij aller tijden.

Ehhh, dat mag je wel zeggen ja! Ik voel me heel bevoorrecht dat ik daar destijds bij aanwezig kon zijn :respect

deze zou ik ook graag nóg een keer willen proeven:
http://www.whiskybase.com/whisky/493/laphroaig-1974
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”