Willem vd K schreef:Oh ja, dom! Dan ga ik daar wel ff heen morgen!
Haha ik zal aan je denken over een paar weekjes. Kan je niets beloven!
Willem vd K schreef:Oh ja, dom! Dan ga ik daar wel ff heen morgen!
Eigenlijk raar dat peated whisky uit Schotland komt en niet hier vandaan. Veen is hier en daar nog wel te vinden. Ik heb het in mijn eigen tuin: onder de teellaag zit op sommige plaatsen wel een meter veen. Het is echter laagveen: ontstaan in moerassen in plaats van door veenmos. Maar als je het droogt brandt het wel goed. Om hoogveen turf te bemachtigen ben ik een beetje stout geweest.
Ik weet een natuurgebied waar nog wat hoogveen staat. Daar heb ik een ongeveer een half turfje aan veen uitgestoken.
Taita schreef:Ooit was Groningen voor de helft bedekt met een veenlaag die meters dik was. Dit hoogveen is voor 99% afgegraven en verbrand als turf. Daar had heel wat whisky van gestookt kunnen worden.Eigenlijk raar dat peated whisky uit Schotland komt en niet hier vandaan. Veen is hier en daar nog wel te vinden. Ik heb het in mijn eigen tuin: onder de teellaag zit op sommige plaatsen wel een meter veen. Het is echter laagveen: ontstaan in moerassen in plaats van door veenmos. Maar als je het droogt brandt het wel goed. Om hoogveen turf te bemachtigen ben ik een beetje stout geweest.
Ik weet een natuurgebied waar nog wat hoogveen staat. Daar heb ik een ongeveer een half turfje aan veen uitgestoken.

Taita schreef:Ik was benieuwd naar de eigen smaak van berk en heb daarom een stukje getoaste berk (zonder sherry o.i.d.) een paar dagen in een potje met wodka gedaan. De geur is een milde hout en notengeur. Wat direct opvalt als ik het met het origineel vergelijk is het mondgevoel: zacht, olieachtig, licht zoet en de aangename nootachtige smaak.
Ik wil nog wat experimenten doen met andere houtsoorten. Ik heb op het oog: esdoorn, hazelaar en appel. Ik heb ook Amerikaans eik (eigenlijk moeraseik) in de tuin. Ook turf laat me nog niet los. Ik heb het gevoel dat de temperatuur dan wel hoog moet zijn, de turfrook moet niet neerslaan op koud oppervlak.

Supernova schreef:Ik blijf lekker door experimenteren; als ik zo door blijf gaan moet ik nog blended erbij halen![]()
Methode: turf verwarmen en dit over gekiept naar een blikje met daarboven de plastieken fles.
http://share.pho.to/5Ss0q
https://www.youtube.com/watch?v=zolDW2WTY78
Stokjes ruiken heerlijk! Ben wederom benieuwd
Als ik het goed begrijp heb je turf in een theepot die je verwarmt met een kaars en de damp leid je dan in een fles met een stokje. Ik zie op het filmpje wat damp van de theepot af komen, maar dat lijkt me waterdamp en geen brandende turf. De turf moet volgens mij droog zijn en echt branden/gloeien . Maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat 
Wel zag ik tijdens het weggooien van de turf dat het enigszins verbrand is (geblakerd). Geur wat er nu (met het ademen af en toe) vrijkomt is wel degelijk 'turfig'. Maar wie weet is het de volgende keer nog sterker door het laten gloeien

Jeronimoss schreef:Zowel mijn compagnon als ik hebben een experiment gedaan:
http://www.whiskyoss.nl/blogs/66-rijpen ... les-deel-3

The wooden stick that makes cheap whisky taste expensive
A company from Oregon has produced an oak stick which it claims mimics the ageing process to give inexpensive whisky the complex flavours of premium bottles
The project, which was seeking $18,000 in funding, has attracted almost $200,000 worth of backing.

/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsTerug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten