Narijpen op de fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Narijpen op de fles?

Ongelezen berichtdoor Tomh » 28 Apr 2014, 13:22

Willem vd K schreef:Oh ja, dom! Dan ga ik daar wel ff heen morgen! ;)

Haha ik zal aan je denken over een paar weekjes. Kan je niets beloven!
0 x
Afbeelding

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 28 Apr 2014, 20:36

Ooit was Groningen voor de helft bedekt met een veenlaag die meters dik was. Dit hoogveen is voor 99% afgegraven en verbrand als turf. Daar had heel wat whisky van gestookt kunnen worden. :Cry Eigenlijk raar dat peated whisky uit Schotland komt en niet hier vandaan. Veen is hier en daar nog wel te vinden. Ik heb het in mijn eigen tuin: onder de teellaag zit op sommige plaatsen wel een meter veen. Het is echter laagveen: ontstaan in moerassen in plaats van door veenmos. Maar als je het droogt brandt het wel goed. Om hoogveen turf te bemachtigen ben ik een beetje stout geweest. :gnif Ik weet een natuurgebied waar nog wat hoogveen staat. Daar heb ik een ongeveer een half turfje aan veen uitgestoken.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Apr 2014, 06:59

Taita schreef:Ooit was Groningen voor de helft bedekt met een veenlaag die meters dik was. Dit hoogveen is voor 99% afgegraven en verbrand als turf. Daar had heel wat whisky van gestookt kunnen worden. :Cry Eigenlijk raar dat peated whisky uit Schotland komt en niet hier vandaan. Veen is hier en daar nog wel te vinden. Ik heb het in mijn eigen tuin: onder de teellaag zit op sommige plaatsen wel een meter veen. Het is echter laagveen: ontstaan in moerassen in plaats van door veenmos. Maar als je het droogt brandt het wel goed. Om hoogveen turf te bemachtigen ben ik een beetje stout geweest. :gnif Ik weet een natuurgebied waar nog wat hoogveen staat. Daar heb ik een ongeveer een half turfje aan veen uitgestoken.

Ik woon toevallig ook in een gebied wat vroeger een groot gebied was waar turf gewonnen werd. Al die dorpjes hier in de vallei zijn er ook naar genoemd (Nijkerkerveen, Hooglanderveen, Holkerveen, etc). Het schijnt een hele industrie geweest te zijn. Daar is nu niets meer van over behalve de historie ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 01 Mei 2014, 11:16

Taita schreef:Ik was benieuwd naar de eigen smaak van berk en heb daarom een stukje getoaste berk (zonder sherry o.i.d.) een paar dagen in een potje met wodka gedaan. De geur is een milde hout en notengeur. Wat direct opvalt als ik het met het origineel vergelijk is het mondgevoel: zacht, olieachtig, licht zoet en de aangename nootachtige smaak.

Ik wil nog wat experimenten doen met andere houtsoorten. Ik heb op het oog: esdoorn, hazelaar en appel. Ik heb ook Amerikaans eik (eigenlijk moeraseik) in de tuin. Ook turf laat me nog niet los. Ik heb het gevoel dat de temperatuur dan wel hoog moet zijn, de turfrook moet niet neerslaan op koud oppervlak.

Voor je gaat experimenteren met houtsoorten... Niet elke houtsoort is geschikt. Sommigen zijn zelfs gevaarlijk. Er kunnen stoffen afgegeven worden die giftig zijn. In notenhout zit bijvoorbeeld een stof met een mutagene werking. Deze kan het DNA van cellen veranderen waardoor je bijvoorbeeld kanker zou kunnen krijgen.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Supernova
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Supernova » 01 Mei 2014, 17:30

Ik blijf lekker door experimenteren; als ik zo door blijf gaan moet ik nog blended erbij halen :bigsmile

Methode: turf verwarmen en dit over gekiept naar een blikje met daarboven de plastieken fles.

http://share.pho.to/5Ss0q

https://www.youtube.com/watch?v=zolDW2WTY78

Stokjes ruiken heerlijk! Ben wederom benieuwd :Proost
0 x
~~~~~~Smoke in the whisky~~~~~~~~

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 01 Mei 2014, 22:34

Supernova schreef:Ik blijf lekker door experimenteren; als ik zo door blijf gaan moet ik nog blended erbij halen :bigsmile

Methode: turf verwarmen en dit over gekiept naar een blikje met daarboven de plastieken fles.

http://share.pho.to/5Ss0q

https://www.youtube.com/watch?v=zolDW2WTY78

Stokjes ruiken heerlijk! Ben wederom benieuwd :Proost

Goed bezig :goedgedaan Als ik het goed begrijp heb je turf in een theepot die je verwarmt met een kaars en de damp leid je dan in een fles met een stokje. Ik zie op het filmpje wat damp van de theepot af komen, maar dat lijkt me waterdamp en geen brandende turf. De turf moet volgens mij droog zijn en echt branden/gloeien . Maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat :bigsmile

N.B. waar heb jij die turf vandaan?

Ik ben zelf aan het experimenteren geweest met verschillende houtsoorten:
appel: beetje zoet/zuur
esdoorn: Mild, notig, beetje zoet
moeraseik: Scherp, eikenhout, metaalachtig
berk: Zoetig, olieachtig, noga, mild
hazelaar: Nutella, Kokosnoot, mild, olieachtig

De laatste twee zijn interessant, maar je moet ze met mate toepassen, anders blijft er niets van de fruitigheid over.

Mijn hoogveen turf droogt goed. Komend weekend zal ik zelf eens een nieuw turfexperimentje starten.
0 x
Afbeelding

Supernova
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Supernova » 02 Mei 2014, 12:44

Aha, dus turf moet echt gloeien. Weet ik weer voor de volgende keer :goedgedaan Wel zag ik tijdens het weggooien van de turf dat het enigszins verbrand is (geblakerd). Geur wat er nu (met het ademen af en toe) vrijkomt is wel degelijk 'turfig'. Maar wie weet is het de volgende keer nog sterker door het laten gloeien :hoedaf

Mijn turf is heel simpele tuinturf van een soort Welkoop in de buurt. Denk dat gemengd is met andere dingen, maar dat komt niet echt terug in de geur.
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 03 Mei 2014, 11:46

Zowel mijn compagnon als ik hebben een experiment gedaan:

http://www.whiskyoss.nl/blogs/66-rijpen ... les-deel-3
0 x

Afbeelding

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 03 Mei 2014, 23:25

Jeronimoss schreef:Zowel mijn compagnon als ik hebben een experiment gedaan:

http://www.whiskyoss.nl/blogs/66-rijpen ... les-deel-3

Leuk om te lezen hoe jullie dit hebben aangepakt en wat het resultaat was. Gaan jullie nog experimenten doen met ander hout?

Ik ben zelf met turf aan het werk geweest. Ik heb van aluminiumfolie een bakje gemaakt. Daar heb ik een laagje turf in gedaan. Daarop komt een stukje aluminiumfolie, daarop enkele stukjes hout (berk) en vervolgens een dekseltje van aluminiumfolie. Dit geheel heb ik in de pizza houtoven gedaan, bovenop de gloeiende houtskool. Meteen komt er rook onder het deksel uit met het typische turf aroma. Ik heb het ongeveer 5 minuten laten staan. Het aluminumfolie werd op sommige plaatsen zacht. Het hout was bruin getoast en het turfaroma was duidelijk te ruiken. Ik heb twee stokjes na afkoelen in een potje met whisky gedaan. Ben benieuwd.
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 13 Mei 2014, 16:36

Ik heb ook nog een flesje weggezet met berkenhout. Nog niet geproefd, ben wel benieuwd.
0 x

Afbeelding

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 13 Mei 2014, 21:40

Update op het turfexperiment: ik ben niet kapot van het resultaat. Het is wat te hard gegaan met het hout waardoor er wat een brandsmaak aan zat. De turfgeur die ik na de behandeling op het hout had is beperkt en op een groffe manier in de whisky terecht gekomen.

Ik denk dat op deze wijze turfsmaak in whisky krijgen niet de juiste weg is. Bij de whiskybereiding vindt de turfbranding voor de destillatie plaats. Daardoor worden de fenolen die wij zo lekker vinden met de alcohol meegedestilleerd. De troep blijft achter. Achteraf turfrook toevoegen voegt ook de troep toe.

Getoast hout vind ik wel succesvol, maar doe dat rustig aan. Experimenteer met korte perioden.
0 x
Afbeelding

Supernova
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Supernova » 06 Jun 2014, 12:49

mmmm Ik neig nu ook om mijn experiment te beoordelen, maar ik w8 nog even :Pipersmile
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 18 Jun 2014, 10:34

Gaaf om te lezen dat jullie daadwerkelijk aan het experimenteren zijn gegaan :duimop
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 30 Jun 2014, 08:04

Het was leuk om te doen. Ik heb twee resultaat flessen staan in mijn collectie en zal er zo af en toe eens wat uit nuttigen maar ik denk niet ik nog eens hetzelfde experiment ga uitvoeren. De resultaten waren niet zodanig dat ze de rest van de collectie overstijgen... Maar leuk voor keer? Zeker wel, en het is nog leerzaam ook.
0 x

Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 30 Dec 2014, 08:26

Don't shoot the messenger, maar het lijkt erop dat er iemand met het idee aan de haal is gegaan;

Bron: The-wooden-stick-that-makes-cheap-whisky-taste-expensive
The wooden stick that makes cheap whisky taste expensive
A company from Oregon has produced an oak stick which it claims mimics the ageing process to give inexpensive whisky the complex flavours of premium bottles

The project, which was seeking $18,000 in funding, has attracted almost $200,000 worth of backing.

Er zijn dus mensen die (kennelijk liever) een aanzienlijk bedrag willen neerleggen voor een $12,- stokje om een "goedkope" Whisky "duur" te laten smaken dan dat ze geld daadwerkelijk in een een "duurdere" Whisky steken.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”