Methanol en Whisky

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Jeronimoss
Senior
Senior

Methanol en Whisky

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 31 Jan 2014, 10:30

Naar aanleiding van het feit dat jaarlijks vele slachtoffers vallen door het drinken van met methanol vervuilde alcohol schreef ik een tweetal blogs.

Deel 1: http://www.whiskyoss.nl/blogs/34-drank- ... je-lief-is

Deel 2: http://www.whiskyoss.nl/blogs/41-methanol-en-whisky
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Re: Methanol en Whisky

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 01 Feb 2014, 14:25

Wat wel erg grappig is is het feit dat een methanolvergiftiging kan worden verholpen met ethanol... Nadeel is alleen dat het nogal moeilijk vast te stellen is dat het om een methanolvergiftiging gaat. In het begin lijkt het op een "normale" dronkenschap maar na 30 tot 36 uur treden de schadelijke effecten op (als je er tenminste te veel van hebt binnen gekregen)
0 x

Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 01 Feb 2014, 15:52

Wat wel als noot dient te worden meegenomen is dat bij het destilleren de methanol als eerste verdampt (voorloop) en afgescheiden dient te worden van de middenloop die op zijn beurt gescheiden dient te worden van de naloop (zware alcoholen, krijg je hoofdpijn van).

Als deze scheidingen niet gemaakt zijn zal dat een nadelig effect hebben voor de smaak van de whisky maar in eerste instantie niet dodelijk (uitzondering voor overconsumptie).
De methanolvergiftigingen vinden veelal plaats wanneer iemand een drank aanlegt met methanol, simpelweg omdat het niets kost of het om deze reden consumeert.

Maar blijf altijd kritisch en oplettend, als je de methanol ruikt (spiritus) laat je drankje maar lekker staan.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 16 Mar 2014, 19:37

Gisteren bij Zuidam een discussie hierover gehad... Het methanol gehalte in de voorloop van de whisky is erg laag, veel lager dan in cognac of kirsch (400 x zo hoog als in de voorloop van de whisky).... Deze methanol wordt eruit gehaald omdat deze "verkeerde" smaak afgeeft en opnieuw gedistilleerd. Als het methanol gehalte in de voorloop te giftig was, zou men deze niet opnieuw gebruiken, dat zou het methanol gehalte bij herhaling alleen maar verhogen. Het effect van herdistilleren is dat de esters en aldehydes en dergelijke verandert worden in meer gewenste esters.

Was allemaal beetje ingewikkeld verhaal, dus hoop dat het zo goed weergegeven is...
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 16 Mar 2014, 20:30

Nederland-paraat schreef:Maar blijf altijd kritisch en oplettend, als je de methanol ruikt (spiritus) laat je drankje maar lekker staan.

Dat is een heel gevaarlijke fout.
Spiritus ruikt niet naar methanol, maar naar een signaalstof die er aan wordt toegevoegd.
Die geurstof dient als waarschuwing. Ik denk niet dat je methanol aan de geur herkent.

Groet,
Maarten
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Mar 2014, 22:59

Die doden door giftige alcohol gebeurd volgens mij ook vooral in landen en culturen waar men zelf drank distilleerd van gefermenteerd fruit. Vooral als het (thuis) op kleine schaal gebeurd en men misschien minder kennis van zaken heeft. Ik kan me voorstellen dat men bv. zo slim is om het destillaat direct uit de koeler op te vangen in flessen. Als ze dan ook nog eens niet de eerste fles weggooien maar opdrinken heb je dus in weze een fles vol voorloop. Vol methanol. Als je het gehele destilaat opvangt (in een ton of emmer ofzo) en daarna pas in flessen doet is die concentratie natuurlijk al vele malen lager.

Maar dat is de redenering die ik er altijd op na hield. Overigens dacht ik dat methanol altijd een bijproduct van vergisting was, nooit geweten dat er zo'n groot verschil was tussen graansuikers en fruitsuikers! Weer wat geleerd :goedgedaan
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Mar 2014, 23:22

Wat ik van verschillende bronnen had begrepen (volgens mij een keer bij Moonshiners en ja ik weet dat die serie verder nep is en iemand die wel eens zelf e.e.a. had gebrouwen) lijkt de geur van methanol wel degelijk op die van ethanol als je uit gaat van hoge concentraties, alleen dan juist wat zoeter en zachter. Oftewel, nooit van je neus uit gaan als je van plan bent moonshine te drinken in een 3e wereld land ;) Dat van die spiritus is inderdaad pertinent onjuist! Er zijn ook landen zo slim om methanol geheel uit spiritus te verbannen om verdere ongelukken te voorkomen. Er zijn genoeg andere smerige stoffen om er voor te zorgen dat mensen het niet als alcohol consumeren zonder ze te vergiftigen...
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 27 Mar 2014, 08:06

Soundwave schreef:Wat ik van verschillende bronnen had begrepen (volgens mij een keer bij Moonshiners en ja ik weet dat die serie verder nep is en iemand die wel eens zelf e.e.a. had gebrouwen) lijkt de geur van methanol wel degelijk op die van ethanol als je uit gaat van hoge concentraties, alleen dan juist wat zoeter en zachter. Oftewel, nooit van je neus uit gaan als je van plan bent moonshine te drinken in een 3e wereld land ;) Dat van die spiritus is inderdaad pertinent onjuist! Er zijn ook landen zo slim om methanol geheel uit spiritus te verbannen om verdere ongelukken te voorkomen. Er zijn genoeg andere smerige stoffen om er voor te zorgen dat mensen het niet als alcohol consumeren zonder ze te vergiftigen...

In mijn werk wordt van beiden heel veel gebruik gemaakt en als je er veel mee werkt dan ruik jet verschil zeker wel. Als het een mengsel is van overwegend ethanol dan wordt het een heel stuk moeilijker om op de neus af te gaan...
0 x

Afbeelding

MafkACE
Actief lid
Actief lid

Re: Wanneer (en waar) mag men new spirit Whisky noemen?

Ongelezen berichtdoor MafkACE » 18 Apr 2014, 13:12

Matti schreef:
MafkACE schreef:[...] Daarnaast is er een bodemgrens van de voorloop, methanol moet helemaal weg zijn.
En daarna is het inderdaad de keuze van de stillman om te bepalen wat er wel of niet in het hart zit.
Maar daar komen wel een deel van je verschillen in smaak van whisky vandaan.
Wat niet door in het vat gaat, kan er ook niet uitkomen ;)

[...] Methanol is, zo heb ik begrepen, bij whisky nauwelijks een probleem vergeleken met fruit-destillaat. Als men helemaal geen cut in de voorloop zou maken dan zou je alsnog liters whisky naar binnen moeten werken voor je schadelijke gevolgen ondervind van de methanol.

25 gram ethanol is dodelijk. met een dichtheid van 0.79 kg/l is dat maar 3cl. stel dat er 5% methanol in een fles zit is dat al 3,5cl methanol. Dodelijk zal het voor de dram niet zijn, maar blind kun je er al gauw van worden...

Je hebt gelijk dat er minder methanol vrijkomt bij graanfermentatie dan bij vruchten fermentatie. Dat heb ik ook ooit begrepen. Maar dat maakt methanol niet minder gevaarlijk. Ik wil er geen druppel van binnen krijgen...
Laatst gewijzigd door Matti op 18 Apr 2014, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dit bericht en mijn antwoord even na dit meer toepasselijke draadje verplaatst, quote toegevoegd zodat het weer min of meer klopt
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Apr 2014, 13:52

Dat je er blind van zou worden is grotendeels een fabeltje wat uit de prohibitie-tijd in Amerika komt. Er waren in die tijd mensen die hun moonshine aanlengden met methyl-alcohol, en dan krijg je de concentraties die nodig zijn om blind van te worden.

Bij fermentatie van graan-alcohol komen zulke lage concentraties methanol vrij dat zelfs de 10-voudige concentratie die overblijft na het destillatieproces over het algemeen nog lager is dan de methanol-niveau's in bijvoorbeeld wijn. (het is voornamelijk de pectine die wordt omgezet in methanol, en dat vind je in hoge concentraties in vruchten)

Hier een aardig artikel wat ik zo snel kon vinden waarin dit wordt uitgelegd (niet heel gezeghebbend, dat geef ik toe, maar een meer wetenschappelijk artikel kon ik met wat snel googelen niet vinden).

http://www.clawhammersupply.com/blogs/m ... -you-blind

In de whisky industrie worden geen foreshots weggegooid, die gaan samen met de tails in de feints-tank en worden de volgende run weer mee gedestilleerd. Bij fruit-destillaten wordt vaak wel het begin van de foreshots weggegooid, omdat daar de concentratie methanol vele malen hoger is.

Wat overigens niet wil zeggen dat je de foreshots moet drinken: je gaat er niet dood van, maar met hoge concentraties van bijvoorbeeld aceton en andere smerige vluchtige stoffen is het niet lekker en een uitstekende manier om een flinke kater op te lopen ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 21 Apr 2014, 14:39

MafkACE schreef:
Matti schreef:
MafkACE schreef:[...] Daarnaast is er een bodemgrens van de voorloop, methanol moet helemaal weg zijn.
En daarna is het inderdaad de keuze van de stillman om te bepalen wat er wel of niet in het hart zit.
Maar daar komen wel een deel van je verschillen in smaak van whisky vandaan.
Wat niet door in het vat gaat, kan er ook niet uitkomen ;)

[...] Methanol is, zo heb ik begrepen, bij whisky nauwelijks een probleem vergeleken met fruit-destillaat. Als men helemaal geen cut in de voorloop zou maken dan zou je alsnog liters whisky naar binnen moeten werken voor je schadelijke gevolgen ondervind van de methanol.

25 gram ethanol is dodelijk. met een dichtheid van 0.79 kg/l is dat maar 3cl. stel dat er 5% methanol in een fles zit is dat al 3,5cl methanol. Dodelijk zal het voor de dram niet zijn, maar blind kun je er al gauw van worden...

Je hebt gelijk dat er minder methanol vrijkomt bij graanfermentatie dan bij vruchten fermentatie. Dat heb ik ook ooit begrepen. Maar dat maakt methanol niet minder gevaarlijk. Ik wil er geen druppel van binnen krijgen...

Drink jij wel eens gewoon fruitsap ? Vrijwel ieder fruitsap bevat methanol, appelsap vers geperst bijvoorbeeld al 0,2%.Is het sap van concentraat gemaakt verdrievoudig dan het methanol gehalte oplopend tot 1% of meer
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”