Het begin van een verzameling, even voorstellen: Ted

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Ted
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Het begin van een verzameling, even voorstellen: Ted

Ongelezen berichtdoor Ted » 07 Feb 2014, 11:15

Hallo allemaal,

Ik ben Ted, 24 jaar. Ik heb mij aangemeld omdat het mij gaaf lijkt om te beginnen met het verzamelen van goede whisky. Al lange tijd denk ik hierover na, maar ik heb totaal geen ervaring of kennis hiervan. Vandaar dat het aanmelden op dit forum in mijn ogen een goede eerste stap is om meer over de verschillende soorten whisky te leren kennen.

Ik heb meteen een vraag voor jullie. Stel ik wil voor 400€ whisky kopen, waarbij de whisky waarschijnlijk ook rendement oplevert als ik deze langere tijd hou. Waar moet ik dan op letten en welke whisky's kunnen jullie mij aanraden.

Alvast dank voor jullie hulp!

Gr. Ted
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Het begin van een verzameling, even voorstellen.

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Feb 2014, 11:24

Hoi Ted. Ten eerste: Welkom op dit forum!

Ten tweede: bereid je voor op gemengde reacties. Het gros van de mensen op dit forum zijn liefhebbers die voornamelijk drinken en misschien hier en daar een flesje verkopen als de prijs echt de pan uit rijst. Whisky kopen met als enkel doel daar op een later moment winst op te maken wordt door velen met een schuin oog bekeken omdat het wordt gezien als het opdrijven van de prijzen en weghouden van whisky van de mensen die er van willen genieten.

Dat gezegd hebbende ( ;) ): Om goed te kunnen investeren in whisky is een brede kennis van het product (en van het scala aan merken, bottelingen, zeldzaamheid, kenmerken, reputatie, waardevastheid) mijns inziens noodzakelijk. Je wil tenslotte zeker weten dat een fles gaat renderen, en niet omdat iemand anders het zegt, maar omdat je het zelf weet. Kortom: ik zou aanraden eerst goed te gaan studeren en een brede kennis op te bouwen voor je je waagt aan het (inherent zeer risicovolle) investeren.

En wellicht kom je er ondertussen achter dat je de whisky leuker vind om op te drinken dan om te verkopen. Het zou niet de eerste keer zijn ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het begin van een verzameling, even voorstellen.

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Feb 2014, 11:27

Hoi Ted, welkom hier.
Eerste vraag: drink je zelf ook whisky?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Het begin van een verzameling, even voorstellen: Ted

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Feb 2014, 12:00

Welkom Ted.
Ted schreef:Ik heb meteen een vraag voor jullie. Stel ik wil voor 400€ whisky kopen, waarbij de whisky waarschijnlijk ook rendement oplevert als ik deze langere tijd hou. Waar moet ik dan op letten en welke whisky's kunnen jullie mij aanraden.

Je vraag is wel heel open en breed, dat besef je waarschijnlijk niet eens omdat je nog niet veel van de complexe whiskywereld weet, en we hebben daarvoor verschillende onderwerpen waar al heel veel antwoorden staan.
Beter is het dat even door te lezen en dan gericht te vragen omdat dit anders een boekwerk gaat worden (veelal met doublures) i.p.v. een voorstel rondje.

Zie o.a.

Je krijgt 500 euro voor whisky! Wat koop je?
Wie helpt me kiezen, vakantiegeld
Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren
Whisky opdrinken of bewaren
Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling
Wat bepaalt de prijs van een whisky?
Whisky collectie heroverweging
En nog zo wat....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ted
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Ted » 07 Feb 2014, 12:31

Bedankt voor jullie reacties!

Zelf drink ik af en toe whisky.

Ik zie het meer als een hobby dan een investering. Nu heb ik een vitrinekast met allerlei soorten drank (voornamelijk de gewone dranken die de gall en gall verkoopt), maar het lijkt me leuk om de kast te vullen met 1 soort drank. Ik heb hiervoor voor whisky gekozen, aangezien whisky vaak in mooie flessen zit, het er verschillend uitziet en goed te bewaren is voor langere tijd.

Ik zal zo even kijken of ik wat foto's in het topic van drankenkasten kan plaatsen.

Bedankt voor het doorsturen van die links!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Feb 2014, 14:51

Ted schreef:maar het lijkt me leuk om de kast te vullen met 1 soort drank. Ik heb hiervoor voor whisky gekozen, aangezien whisky vaak in mooie flessen zit, het er verschillend uitziet en goed te bewaren is voor langere tijd.

Dit is de crux dat je niet even snel een antwoord gaat krijgen.

Er zit té veel diversiteit onder de noemers "Whisky", Whiskey" en "Bourbon" van IB's of OB's (eerste punt).

Die "mooie" flessen (zeer persoonlijk) zijn vaak Blends van OB's en die hebben eigenlijk de minste aandacht van de meeste liefhebber. Of het zijn hele dure oude Single Malts die voor de meeste forum-gangers volslagen onbetaalbaar zijn (voorbeelden), vaak om te pochen (vooral in de New Markets).
Sterker nog de meest notoire whiskyaficionado's willen een eenvoudige (lees goedkope) fles en gaan puur voor inhoud. En dat zijn dan meestal toch Single Malts. Die kunnen van over de hele wereld komen en er komen vaak meerdere expressies per maand op de markt van elk merk.... etc. etc.... en ook Bourbon en American is een hoofdstuk apart.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ted
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Ted » 07 Feb 2014, 14:59

Ik denk dat het inderdaad een beetje een beginnersvraag is die lastig te beantwoorden is. Om mijzelf in te lezen heb ik net een whiskyboek gekocht, dat lijkt mij een beter begin.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Feb 2014, 18:04

Welkom op dit forum, Ted!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Feb 2014, 11:56

Welkom!

Investeren in whisky... daar ben ik niet bewust mee bezig. Een liefhebber die op dit gebied adviseert snijd zichzelf in de vingers... lijkt me. Maar zoals Piet al zegt: er is her-en-der genoeg over geschreven.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 12 Feb 2014, 01:44

Welkom...
0 x

Ted
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Ted » 12 Feb 2014, 23:50

Dank je!

Mijn eerst boek over whisky is al bijna uit, de glazen en mineraalwater zijn gehaald, dus het feest kan nu echt beginnen. :Slainte
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”