Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 21 Nov 2013, 23:45

PunxsutawneyPhil schreef:Een tijdje over nagedacht. In principe is er natuurlijk geen grens. Het is inderdaad een kwestie van welke financiele middelen heb je nu. Dus de vraagstelling is zeker correct.

Op dit moment is mijn maximum 60 euro. Ik kan het gewoon niet verantwoorden om meer uit te geven aan 1 fles. Ik hoop natuurlijk dat ik deze grens in de toekoms steeds verder kan verhogen :Slainte

Nou, dat is snel. Laatst een fles Ardbeg Alligator aangeschaft.... 140 euro..... :shock: En niet eens van te voren geproefd, puur op advies van collega. Ondertussen wel geproefd en zeker geen spijt. Iets om heel af en toe te nemen :duimop
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Nov 2013, 19:20

Harrie schreef:
Goed om dit te lezen, Harrie!

Geldt dit in jouw geval ook voor je Macallan? :P
NEEN :nono

Ik snap het verband niet helemaal, Harrie! Die Macallan heb ik gekregen van mijn vrouw (voor mijn verjaardag) eind jaren 70/begin jaren 80 voor fl. 275,- bij de firma Wim van Barendrecht(naam verspijkert ivm vreemde oortjes!). Geinig te constateren, dat deze nu zoveel geld waard is!

Wat ik bedoel met "goed dit te lezen, Harrie" is, dat je, als je goed snuffelt, je absoluut voor relatief lage prijzen mooie whisky's kunt kopen(dikwijls in aanbiedingen!). Hoop, dat deze boodschap nu goed overkomt ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Nov 2013, 14:39

PunxsutawneyPhil schreef:
PunxsutawneyPhil schreef:Een tijdje over nagedacht. In principe is er natuurlijk geen grens. Het is inderdaad een kwestie van welke financiele middelen heb je nu. Dus de vraagstelling is zeker correct.

Op dit moment is mijn maximum 60 euro. Ik kan het gewoon niet verantwoorden om meer uit te geven aan 1 fles. Ik hoop natuurlijk dat ik deze grens in de toekoms steeds verder kan verhogen :Slainte

Nou, dat is snel. Laatst een fles Ardbeg Alligator aangeschaft.... 140 euro..... :shock: En niet eens van te voren geproefd, puur op advies van collega. Ondertussen wel geproefd en zeker geen spijt. Iets om heel af en toe te nemen :duimop

Blij dat je hem lekker vindt, maar zou toch wat minder snel het advies van die collega van je volgen in de toekomst. €140 voor een Alligator is wel echt de absolute bovengrens en is voornamelijk zo hoog doordat Ardbeg's nu eenmaal erg populair zijn bij de verzamelaars. Persoonlijk vind ik hem geen €140 waard, maar dat mag iedereen uiteraard voor zichzelf beslissen...
0 x

brecht
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor brecht » 28 Nov 2013, 22:02

Ik vindt dat je toch al voor een 70€ een goede whisky kan kopen
Ik ben ( persoonlijk ) niet echt bereid om 200 en meer uit te geven voor deze heerlijk drank

Grtz :hoedaf
0 x
If you don't live for something, you will die for nothing
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 29 Nov 2013, 20:19

brecht schreef:Ik vindt dat je toch al voor een 70€ een goede whisky kan kopen
Ik ben ( persoonlijk ) niet echt bereid om 200 en meer uit te geven voor deze heerlijk drank

Wat €70 ? :Scratch
Voor minder dan €30 heb je al heel goeie whisky's (bv. Ardmore Traditional Cask, Laphroaig 10y, Glendronach 12y, ...)!!
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Ducemm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ducemm » 02 Dec 2013, 10:26

De duurste fles in aankoop tot nu toe is €160. Ik vrees ook dat ik er een beetje teveel voor betaald heb, maar ach...
Maar ik denk dat mijn limiet op dit moment op een €200 per fles zou eindigen. Ik heb wel eventjes met het idee liggen spelen om een fles Dalmore 25 te kopen als investering, maar uiteindelijk kon ik dat gewoonweg niet verantwoorden tegenover mezelf, vooral omdat ik eigenlijk nog veel en veel te weinig afweet van deze wereld.

Na het controleren van mijn rekeningen heb ik wel gemerkt dat ik in november zomaar eventjes €1100 ( :domdom )heb uitgegeven in mijn enthousiasme om een beginnende verzameling op te starten. Het spreekt dus ook voor zich dat ik een tijdje geen aankopen meer ga doen. Nadat ik de Dalmore 18 en Glenfiddich AOD bourbon cask gekocht heb (en eventueel nog een Dalmore King Alexander voor een leuke prijs) natuurlijk :gnif
0 x

rborghmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rborghmans » 02 Dec 2013, 11:36

Mijn grens was steeds < 100 €, maar zaterdag een flesje G&M Strathisla 40y gekocht en dus werd de grens plotseling op 200€ gezet. Hopelijk niet alle weken/maanden zo'n flesje :?
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 02 Dec 2013, 17:22

Mijn prijs verschuift ietwat.
Al moet ik zeggen dat ik in den beginne ook veel 10 / 12 yo whisky kocht, maar dan in grotere getalen (om wat op te bouwen en al die smaakjes te proeven). Veel ervan staan nu nog steeds ;) Dus dat budget deel ik nu iets anders in.

Nu koop ik minder flessen, maar geef ik er per fles wat meer aan uit. Ben ook wat beter geinformeerd, of na een proeving of sample tot actie over gaan. Max zit momenteel zo rond de 75 EU denk. 100 EU zou ik ook nog wel doen als 't een hele goede is.

Er zijn ook goede 10 / 12 yo, maar ik heb 't gevoel dat ik veel ervan nu wel ken, en 't avontuurlijke van whisky, altijd weer nieuwe proberen, is voor mij een groot deel van 't plezier :) Laatst een hele goede (misschien wel m'n favo) van 6yo op... maarja, die was dan ook weer 75 EU ;)

Dus leeftijd zegt niet alles ... prijs ook niet, maar je weet wel dat een mega whisky niet snel (nooit?) verkocht zal worden voor 20/30 EU ;)
0 x
Afbeelding

brecht
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor brecht » 02 Dec 2013, 21:45

Dram The Man schreef:

Voor minder dan €30 heb je al heel goeie whisky's (bv. Ardmore Traditional Cask, Laphroaig 10y, Glendronach 12y, ...)!!

Wat ik daarmee bedoel is dat mijn duurste fles niet meer dan 70 € heeft gekost
En dat ik dit wel nog ff zal aanhouden ook.
Ik heb hier ook lkkr whiskys staan van 30€

Grtz
0 x
If you don't live for something, you will die for nothing
Afbeelding

mind_state
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor mind_state » 10 Dec 2013, 22:26

Op dit moment is 30-40 euro wel de max. Dit komt enerzijds omdat ik nog een beginner ben en bang ben een dure fles te kopen die ik vervolgens niet lekker vind en anderzijds omdat ik dat een mooi bedrag vind om eens id maand een fles te kopen. Wellicht dat als ik meer in voorraad heb en beter weet wat ik lekker vind, ik bereid ben om meer uit te geven voor een fles.
0 x

lauwensm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor lauwensm » 16 Dec 2013, 13:31

Het merendeel van mijn aankopen probeer ik rond de 75 euro te houden. Maar af en toe verleid ik mijzelf toch voor een iets duurder flesje. De duurste tot nu toe is de Tomatin1980.
0 x

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 03 Jan 2014, 09:05

Henk78 schreef:Mijn grens ligt ongeveer bij de 50 euro, ben daar slecht enkele keren boven gekomen. Ik denk dat er voor mij nog genoeg te proeven en te proberen is onder deze grens en ik vind het wel een sport om een echt lekkere whisky te vinden die dan zelfs onder de 40 euro ligt.

ik denk ook dat ik mijn smaak wellicht nog verder moet onwikkelen om alle fijne nuances te proeven in whisky en ik ben bang dat ik deze niet uit een fles van 100 euro haal :gnif

Denk nu dat de grens verschoven is naar niet meer dan 100 euro. De prijs van whisky is ook gestegen, maar ik denk dat mijn smaak toch wat ontwikkeld is sinds 2011 en ik dus ook wat duurdere flessen durf te kopen om te kijken of ik de fijnere smaken kan vinden. :D
0 x

KAPITEIN KIPVIS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KAPITEIN KIPVIS » 03 Jan 2014, 13:50

Zou niet meer dan 200 euro voor een fles kunnen geven, zeker niet als student. (Een Balvenie Tun in promotie aan 190 euro zou ik niet laten staan!)

Vorige maand de grens van max 70 verlegt naar max 125 euro per fles. Was er bij sommige (devil's punch en ealanta) wat laat bij en daarmee boven de 100 moeten inkopen.

Had wel een shopping spree maand :D Zo heb ik 2 flessen glenmorangie ealanta, 1 fles arran devil's punch 2, 1 fles yamazaki sherry single cask 2013, 1 fles glendronach 1993 single cask, 1 fles glendronach 2002 single cask, 1 fles glenfarclas 1993, 1 fles gouden carolus, 1 fles tamdhu 2005 (ultimate) en 1 fles longmorn 1996 (ultimate) aangeschaft.

De basis voor een mooie collectie is gelegd! Ook leuk als je er vroeg bij bent dat je nog betaalbaar flessen uit je geboortejaar kan aanschaffen. (1993 hier.) :duimop
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 03 Jan 2014, 15:35

Dram The Man schreef:

Dat hangt van je smaak en verwachtingen af. Ik drink meestal liever een whisky op cask strength of eentje die licht versneden is. Ik denk niet dat je er veel zult vinden onder de 30€. Van een Ardmore Traditional Cask bijv. begin ik niet bepaald te dansen van blijdschap.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 03 Jan 2014, 20:55

Banzai schreef:Dat hangt van je smaak en verwachtingen af. Ik drink meestal liever een whisky op cask strength of eentje die licht versneden is. Ik denk niet dat je er veel zult vinden onder de 30€. Van een Ardmore Traditional Cask bijv. begin ik niet bepaald te dansen van blijdschap.

Er zijn whisky's van €200 en meer waar ik ook niet bepaald begin van te dansen van blijdschap!
De gustibus non est disputandum.
Maar over een Caol Ila 12y, Glendronach 12y, Highland Park 12y en een Laphroaig 10y kan er toch weinig discussie zijn, en wat denk je van een Glenfarclas 105?! :duimop
En trouwens moesten al mijn whisky's die ik drink meer dan €70 kosten dan denk ik dat vrouwtje-lief niet bepaald content zou zijn! :boos
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”