Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA, Oloroso Sherry

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
2
100%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Piet
Moderator
Moderator

Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA, Oloroso Sherry

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Nov 2011, 21:44

Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA van 't Woest Genoegen. Oloroso Sherry cask.

Ik heb deze al een tijd in huis (bijna leeg) maar zie nu dat ik de notitie vergeten ben. Bij deze.

Uiterlijk: Donker, neen heel donker Mahonie van kleur. Plakt aan het glas en zakt heel langzaam met hele smalle tranen.
Geur: Bijenwas, rozijnen, honing en Haagse Hopjes (koffie-karamel), ook iets van conifeer. Later perzik, pruim en ietsje Kirsch.
Smaak: Hele zachte binnenkomst en wordt dan langzaam pittiger en verwarmend. Absoluut niet scherp. Prima zonder water. Maar met water ontvouwt ze pas echt (yep, een musculaire dame van stand) perzik en puur chocola en weer de Haagse Hopjes.
Afdronk: Zoetig maar toch droog en een beetje hout met een gemiddeld lange afdronk.

Score 89 punten.
Naast qua smaaktype twee vergelijkbare drams gezet:
Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts
en Batch #24 van Aberlour a'bunadh, NAS, OB.

Goed vergelijkbare sherried-drams en alle drie op CS goed drinkbaar zonder water, hoewel de a'bunadh het wel kan gebruiken. Allemaal behoorlijk pittig maar niet scherp, juist verwarmend, meestal met vertraging.

Verschillen in de neus die uit het glas sprongen
Bunnahahain: Haagse Hopjes (dus koffie-karamel).
Macallan 1997: Thuja, vers geknipt.
Aberlour : Kirch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bunnahabhain 8yo 2001/2010, 54% TWA, Oloroso Sherry

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Nov 2013, 23:57

tweede sampletje van Piet. Bunnahabhain 8yo (Woest Genoegen) Potverdikkeme, das mooi spul wat hij bij elkaar heeft gesprokkeld. Al ben ik misschien niet zo'n Olorosso fan. Deze krijgt mijn goedkeuring! Ipv alleen maar donkerfruit (wat ik soms teveel vind) heeft deze lekker veel koffie en gebrande suiker. Deed me zelfs een beetje denken aan de koffie tonen in de Glenmorangie Signet, alleen is deze meer floraal/heidehoning zoals in sommige Highland Parks zo typerend is (althans degene die ik dan toevallig heb gehad) misschien ook heel licht een beetje kruit (als in luciferkopjes). Een heel klein minpuntje in mijn ogen is dat ik als ik echt diep in het glaasje snuffel ik ook wat groente-achtigs ruik en daar hou ik in whisky niet zo van. Doet me dan een beetje aan de doorgekookte bloemkool van moeders denken... of was dat de overdaad aan nootmuskaat die er overheen ging?
Wederom bedankt Piet!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 00:01

Soundwave schreef:...lekker veel koffie en gebrande suiker...

Yep, de echte Haagse Hopjes :smullen

Soundwave schreef:.. als ik echt diep in het glaasje snuffel ik ook wat groente-achtigs ruik en daar hou ik in whisky niet zo van. Doet me dan een beetje aan de doorgekookte bloemkool van moeders denken....

Ik heb nog wat staan. Volgende keer eens op letten wat dat zou kunnen zijn :o
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Nov 2013, 00:03

Piet schreef:
Soundwave schreef:...lekker veel koffie en gebrande suiker...

Yep, de echte Haagse Hopjes :smullen

Oow stom inderdaad dat uitgerekend en Hagenees als ikzelf die associatie niet meteen noemt, maar je hebt helemaal gelijk.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 21:42

Piet schreef:
Soundwave schreef:.. als ik echt diep in het glaasje snuffel ik ook wat groente-achtigs ruik en daar hou ik in whisky niet zo van. Doet me dan een beetje aan de doorgekookte bloemkool van moeders denken....

Nu in het glas.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Zit voor mij in hoofdzaak in de smaak en nasmaak. Vegetaal, gekookte groente maar vrij subtiel aanwezig (voor) mij, en ik vind het nog steeds prima passen in het gehele palet.

Wellicht is dit hetgeen ik in mijn eerste notitie "... ook iets van conifeer. " noemde maar is het wat veranderd doordat hij al een tijd staat en de bodem in zicht is.
Ik vind hem nog steeds lekker... en inderdaat echte Haagse hopjes :smullen
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Nov 2013, 23:03

Piet schreef:
Piet schreef:

Nu in het glas.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Zit voor mij in hoofdzaak in de smaak en nasmaak. Vegetaal, gekookte groente maar vrij subtiel aanwezig (voor) mij, en ik vind het nog steeds prima passen in het gehele palet.

Wellicht is dit hetgeen ik in mijn eerste notitie "... ook iets van conifeer. " noemde maar is het wat veranderd doordat hij al een tijd staat en de bodem in zicht is.
Ik vind hem nog steeds lekker... en inderdaat echte Haagse hopjes :smullen

Ja vegetaal was het woord dat ik zocht + een beetje nootmuskaat ;) Het was niet storend, want ik vond hem lekker, maar het is iets wat ik niet met regelmaat tegenkom in een whisky.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”