Merci om mij zo snel van antwoord te dienen
ik ga op een paar dingen verder ingaan,
JayDie schreef:Dat verschilt echt heel erg:
a) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op ooit openen (nu een goede aanbieding, maar niet alle flessen altijd open)
b) Bedoel je nu flessen kopen met het oog op verkopen?
a) Degene wat ik nu koop open ik ook meestal om zelf te proeven en te drinken, heb dit dan ook meestal opgezocht wat ik wil, en waar ik het goedkoopst kan bestellen.
b) Mijn bedoeling is ook een aantal flessen te kopen en deze een aantal jaren te bewaren en zo een beetje kijken (speculeren) of deze idd ook in prijs stijgt, is dit niet zo dan drink ik hem lekker op.
JayDie schreef:En ook:
Ik ken mensen die hun hand niet omdraaien om van een fles van EUR 120,- nu, er drie (!) kopen, met het oog op één voor zichzelf, 2 voor verkoop. Ik moet een paar nachtjes slapen over één fles van EUR 120,- en dan nog zal ik ervoor kiezen er 3 van 40 euro te kopen...
Dan zijn deze mensen toch al zeker dat hun fles in waarde stijgt?
ik koop ook veel liever 3 flessen omdat ik het zelf graag drink

Piet schreef:De vraag geldt deels natuurlijk voor alles. Waarom verzamelt iemand eigenlijk iets? Waarom verzamelen mensen kunst of munten? En waarom wat dan ? Je moet daar een reden voor hebben. Passie, interesse geschiedenis en achtergrond, "hebben", appeltje voor de dorst en nog leuk ook, speculatie, later genieten en nu investeren,....
De passie voor whisky is er zeker, ik weet ondertussen ook welke whisky ik graag heb en welke iets minder mijn ding zijn, als ik iets koop voor te drinken is het dus ook goed opgezocht.
Maar de speculatie voor whisky, welke in waarde zou stijgen en welke niet vind ik ook wel spannend, en dan komen de whisky's waarin ik nu investeer misschien later nog wel eens van pas (financieel dan).
Volens mij heeft iedereen wel een fles whisky aan de kant staan waarvan hem hoopt dat deze in waarde zal stijgen?
turfsmurf schreef:Ik investeer alleen in flessen met drinkwaarde. Toen ik begon trok ik heel strikt elke fles die ik kocht direct open. Nu laat ik ze dicht zitten totdat iets anders op is, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat al mijn flessen in mijn keel eindigen en niet in de verkoop.
Wat bedoel je met drinkwaarde?
turfsmurf schreef:De slijter binnen wandelen en om een beginnersadvies vragen. Ik begon met 4 20cl-flesjes uit de Classic Malts reeks. Dalwhinnie, Glenkinchie, Caol Ila en Lagavulin. Een belangrijkere vraag is, als je verzameling eenmaal op gang komt: hoe zet je een rem op je aankopen?
Dat probleem doet zich bij mij voor, ben nu een 10 maanden met whisky bezig en heb een 15tal flessen geopend staan, dus ik probeer nu zo tussendoor ook wel eens voor een fles te gaan die misschien wel in waarde kan stijgen en waarvan ik kan afblijven (hoop ik

)
Merci alvast voor de reactie's