Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 19:49

AndreasM schreef:Ik kom uit 1980. Iemand een idee of er nog iets lekkers en betaalbaars te kopen is?

Ik kom uit :P Laat je mam het niet horen 8-)
Als je in dit onderwerp even zoekt op "1980" (Doorzoek dit onderwerp) zie je in elk geval al een aantal vrij recente suggesties.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 30 Okt 2013, 20:05

AndreasM schreef:Ik kom uit 1980. Iemand een idee of er nog iets lekkers en betaalbaars te kopen is?

1980 is een prima vintage. :bigsmile

1980 is een jaar waarvan niet zo heel veel te vinden is, maar iets lekkers is er vast. Betaalbaar? Dat hangt van de koper af. Onder de 120€ is er niet zo heel veel meer te krijgen.

Een Glen Elgin van Scott's Selection misschien?
Ruikt lekker old school en fruitig, maar de smaak valt iets tegen. 1980'ers onder de 100€ zijn er echter niet zo veel.

Of een Glenturret van Malts of Scotland? Of van dezelfde Malts of Scotland een Macduff?
Deze vond ik beide smakelijk genoeg om zelf aan te schaffen. Malts of Scotland heeft ook een Bunnahabhain en een Miltonduff uit 1980. De Bunnahabhain vond ik zelf iets te houterig en de Miltonduff heb ik nog niet zelf geproefd.

Als je over de grens wilt shoppen is deze Miltonduff van Dewar Rattray misschien nog de moeite, net geen 90€.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

AndreasM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor AndreasM » 30 Okt 2013, 20:28

Dank dank.
0 x

Denq
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Denq » 06 Nov 2013, 21:08

Piet schreef:Er is zóóóóó veel van 1986 te koop, dat ook nog redelijk betaalbaar is (tussen €100 en €150 b.v.) dat ik niet zou weten wat te adviseren.
Ik denk dat je nog wat selectiecriteria moet toevoegen, zoals de gewenste leeftijd(-range), smaaktype, IB of OB, open of gesloten distilleerderij, land van herkomst en weet ik veel.

Deze nieuweling, ook uit 1986, meldt zich.

Kan je met volgende voorkeuren een advies geven:
- peated (absoluut)
- voorkeur Schotland (o.a. Islays), maar sta open voor andere landen
- voorkeur Original Botteling
- Leeftijd: weinig voorkeur - high age & peat gaan blijkbaar minder goed samen
- Botteling '86 mag ook, al zal dat nu al zeer duur zijn

Wat vind ik erg lekker: Ardbeg Corryvreckan, Amrut 100, ...
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Nov 2013, 21:46

Denq schreef:
Piet schreef:Er is zóóóóó veel van 1986 te koop, dat ook nog redelijk betaalbaar is (tussen €100 en €150 b.v.) dat ik niet zou weten wat te adviseren.
Ik denk dat je nog wat selectiecriteria moet toevoegen, zoals de gewenste leeftijd(-range), smaaktype, IB of OB, open of gesloten distilleerderij, land van herkomst en weet ik veel.

Deze nieuweling, ook uit 1986, meldt zich.

Kan je met volgende voorkeuren een advies geven:
- peated (absoluut)
- voorkeur Schotland (o.a. Islays), maar sta open voor andere landen
- voorkeur Original Botteling
- Leeftijd: weinig voorkeur - high age & peat gaan blijkbaar minder goed samen
- Botteling '86 mag ook, al zal dat nu al zeer duur zijn

Wat vind ik erg lekker: Ardbeg Corryvreckan, Amrut 100, ...

http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=85&whiskyid=37946 Bunnahabhain 1986 Duncan Taylor
(maar niet echt peaty)
http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=50&whiskyid=3166 Talisker 1986 Gordon & MacPhail

Weinig geturfde 86'ers met shoplinks iig op whiskybase. 1986 is ook een topjaar als het om Highland Park's gaat trouwens, maar OB's? dan kom je toch snel in de vintage markt
0 x

Denq
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Denq » 06 Nov 2013, 22:17

Soundwave schreef:Weinig geturfde 86'ers met shoplinks iig op whiskybase. 1986 is ook een topjaar als het om Highland Park's gaat trouwens, maar OB's? dan kom je toch snel in de vintage markt

Bedankt voor de verwijzingen, Soundwave. De vermelde ervaring heb ik zelf ook. :( Ben ik dan gek dat ik voorkeur blijf geven aan die OB? Het is niet meer dan het idee, dat besef ik wel, maar toch... :?

Ik blijf zoeken. 8-)
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Nov 2013, 23:40

Denq schreef:
Soundwave schreef:Weinig geturfde 86'ers met shoplinks iig op whiskybase. 1986 is ook een topjaar als het om Highland Park's gaat trouwens, maar OB's? dan kom je toch snel in de vintage markt

Bedankt voor de verwijzingen, Soundwave. De vermelde ervaring heb ik zelf ook. :( Ben ik dan gek dat ik voorkeur blijf geven aan die OB? Het is niet meer dan het idee, dat besef ik wel, maar toch... :?

Ik blijf zoeken. 8-)

Tsja, persoonlijk heb ik in mijn nog relatief korte whiskygekte meer IB's dan OB's gedronken. Vergeet ook niet dat de meeste nog toegankelijke standaardbottelingen vaak niet voorbij de 18yo of 21yo komen. 25yo en hoger bij heel wat bekende distilleerderijen zijn meteen extreem duur. (de Glemorangie 25yo, Laphroaig 25yo CS en Glenlivet XXV schieten me meteen te binnen). Allemaal €300 of hoger volgens mij.

Edit: niet helemaal waar, maar nog steeds vrij prijzig en dan moet je er eentje hebben die in 2011 of 2012 gebotteld is om indirect een 86'er te hebben. Dat zul je bij een OB er alleen niet altijd op zien staan. een 25yo kan namelijk best vaten in zich hebben die ouder zijn. Vandaar dat IB's makkelijker te vinden zijn (grotere kans op single casks).
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Nov 2013, 09:56

Denq schreef:[...] Ben ik dan gek dat ik voorkeur blijf geven aan die OB? Het is niet meer dan het idee, dat besef ik wel, maar toch... :? [...]

Ik ben benieuwd waarom je de voorkeur geeft aan een OB?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

whisky uit 1974

Ongelezen berichtdoor Mermur » 09 Feb 2014, 19:14

Ik word op 26 september van dit jaar 40 en zou graag als cadeau een Schotse sinlge malt whisky krijgen die net zo oud is als ik. Om de kosten enigszins in de hand te houden, zal het moeten gaan om een kleiner volume dan de normale 70 cl. Wie weet welke distilleerderijen kleine flessen (5, 10 of 20 cl) 40 jaar oude whisky op de markt brengen en waar in Nederland die ik het gemakkelijkst kan vinden? Alvast bedankt voor de tips!
0 x
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: whisky uit 1974

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 09 Feb 2014, 19:40

Mermur schreef:Ik word op 26 september van dit jaar 40 en zou graag als cadeau een Schotse sinlge malt whisky krijgen die net zo oud is als ik. Om de kosten enigszins in de hand te houden, zal het moeten gaan om een kleiner volume dan de normale 70 cl. Wie weet welke distilleerderijen kleine flessen (5, 10 of 20 cl) 40 jaar oude whisky op de markt brengen en waar in Nederland die ik het gemakkelijkst kan vinden? Alvast bedankt voor de tips!

Dat wordt een duur cadeau! ;)
Bij masterofmalt.com kan je samples kopen. Succes!

http://www.masterofmalt.com/age/40-year-old-whisky/
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Feb 2014, 19:44

Je kan op whiskybase zoeken op jaar (explore --> vintage). Bereid je inderdaad voor op een prijzige fles... Ik heb er twee uit mijn geboortejaar (1979), nog redelijk betaalbaar.
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 10 Feb 2014, 19:58

@ Harrie en Dram the Man: hartelijk bedankt voor de tips!

Ik vermoed dat het inderdaad een sample zal worden. Ik zag bij Loch Fyne Whiskies een miniatuur staan van de Glenfarclas 40 y.o.
0 x
Afbeelding

Alwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Alwin » 10 Feb 2014, 22:06

Ik heb zonet ook de glenfarclas 40y besteld, niet van mijn geboortejaar maar het is de bedoeling dat deze opengaat eens ik 40 word. :Party
Nu was ik gewoon bang dat hij binnen 6 jaar zo goed als niet meer te betalen valt als ik vergelijk met andere 40jarige whiskies.

Deze ligt ver boven mijn normale prijs grens maar dit zal toch bij een eenmalige aankoop blijven.

Groeten
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 11 Feb 2014, 18:40

Ik twijfel nog tussen het aanschaffen van een 40 jaar oude whisky (zoals de Glenfarclas), die waarschijnlijk vóór mijn geboortejaar gedistilleerd is, of een whisky die in 1974 op het vat is gegaan. Ik neig vooralsnog naar het laatste. In het ideale geval vallen deze twee opties natuurlijk samen, maar de kans dat er in de loop van dit jaar een whisky van 40 jaar wordt gebotteld die ik me kan veroorloven, zal wel niet zo groot zijn.
0 x
Afbeelding

tronetti
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tronetti » 12 Feb 2014, 16:06

Zit ook wel eens te twijfelen, wordt wel weer een hoop geld. ( 1975 )
En als ik dan zo'n fles heb, drink ik daar dan nog van? Moeilijk, moeilijk.
Heb al wel een aantal leuke bottelingen zien staan.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”