IB: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Piet
Moderator
Moderator

Vaten om whisky te lageren

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Apr 2011, 17:11

Erik,

Op de Geraniummarkt in Lelystad zag ik zojuist een breed aanbod van eikenvaten staan.
Er stonden ook ex-rode wijn-vaten en zelfs gebrande vaten in verschillende formaten.

Ik meen dat dit bedrijf nog niet eerder ter sprake kwam: Vatenhandel Kok in Lutjebroek. Mocht je nog eens wat nodig hebben is dit wellicht de moeite waard.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Erik Molenaar
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: IB: www.kintra.nl - Kintra Whisky en eigen distillaat

Ongelezen berichtdoor Erik Molenaar » 20 Mei 2011, 09:04

Bedankt voor de tip Piet. Heb inmiddels wat keuze in het betrekken van vaatjes. Deze zomer zelf een kleine "Mash-tun" maken zodat we echt met gemoute gerst aan de slag kunnen in plaats van de moutextracten. In het najaar weer aan het stoken denk ik en dan rijpen in echte vaten....
Het begint steeds meer op echte whisky te lijken.

Datgene wat we tot nu toe gemaakt hebben ruikt overigens heerlijk. Van vorig jaar hebben we 2 liter "bourbon gerijpt" disitillaat samengevoegd met 3 liter "sherry gerijpt" dsitillaat, maar dat ruikt echt fantastisch. Heerlijk fruitig en zoetheid van marsepein. Ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

Gr. Erik
0 x
Kintra Whisky, proeverijen en bijzondere single cask bottelingen
http://www.kintra.nl

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Nov 2011, 13:12

Een compleet verslag over Kintra bottelingen, vandaar dat ik het integraal hier plaats uit
Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
turfsmurf schreef:Eergisteren deed ik mee met mijn eerste whiskyproeverij. Het was net of ik terug op school was: allemaal tafeltjes in twee rijen en de meester voor in de klas. De docent in kwestie, Erik Molenaar, U kent hem wellicht van het Kintra label, presenteerde een zevental nieuwe bottelingen. Mijn, door zeven cask-strength samples misschien enigszins verwolligde (ik verzin het ter plekke), indrukken hieronder:

• Glen Garioch 20yo (+): een vaalgroene whisky! Behoorlijk peperig, beetje mosterd misschien en leek ook iets van vers gemaaid gras te bevatten. Maar dat kon ook spygologies zijn wegens de kleur.
  • Miltonduff 21yo (++): een sherry-finished whisky. Een aangename whisky. Leek wel op de Glenmorangie 18yo, maar dan met iets subtielere sherry en behoorlijk meer pit.
  • Littlemill 22yo (+++): meestal ben ik niet zo'n held met het beschrijven van geuren en smaken, maar hier ging het meteen: een versgesneden plak cake. Vanille en zoet dus, maar daar hield het niet op. Gedurende de tasting kwam er telkens iets anders naar boven in de geur en met een beetje water bloeide er ineens een smaak op die ik ook eens tegenkwam in een sample Glenmorangie 25yo: een ontploft frambozensnoepje.
  • Mortlach 22yo (++): in goed Nederlands een what-the-fuck-whisky. Had een licht zwavelige geur die ik normaal niet blief, maar hier behoorlijk listig en subtiel met de rest van de kruidige/bloemige smaken speelde. Ik bleef gedurende de avond naar dit glaasje grijpen omdat hij me wel bleef boeien.
  • Benrinnes 26yo (+). Deze whisky zei mij niet zoveel. Misschien had ik hem wat eerder op de avond moeten proeven?
  • Laphroaig 13yo (--). Erik zei klappertjespistool. Ik proefde op straat tussen de vuurwerkdampen op oud en nieuw. In tegenstelling tot de Mortlach was de zwavel voor mij te sterk aanwezig hier. De Laphroaig was verder mijns inziens te subtiel om hier onder uit te komen.
  • Caol Ila 10yo (++). Lekker pittig op ~62% en vergeleken met de bekende distillery CS iets minder rook en wat meer kamfer en zee-invloeden. Lekker met wat extra water. Het is dat ik al een CS Caol Ila heb staan, anders mocht deze mee.
Qua whiskyeducatie was het voor mij een zeer geslaagde avond. Alleen van de Laphroaig en Caol Ila had ik al eens een expressie geproefd. De verhalen van Erik waren ook zeer onderhoudend en leuk enthousiast verteld. Mijn winnaar van deze avond was de Littlemill. Bij de verkoop na afloop was ik niet de enige die met deze Lowlander naar huis ging.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2012, 16:01

Zondagmiddag 11 maart 2012 een club-NaT gehad van de Sea Bottom Whisky Club.

Hier een kort verslag: Proeverij van Kintra bottelingen. Allemaal lekker spul :goedgedaan
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 10:50

Zondagmiddag 13 oktober 2013 voor de tweede keer een Sea Bottom Whisky Club Kintra clubtasting

Deze keer deed Erik dat zelf :goedgedaan Een mooi hoog niveau :smullen
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 15 Okt 2013, 10:59

Erik bottled mooie whisky idd. Binnenkort maar eens een flesje bestellen! De Bunna 23 yo bevalt me meer dan oke :goedgedaan
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 15 Okt 2013, 11:52

Pellie schreef:Erik bottled mooie whisky idd. Binnenkort maar eens een flesje bestellen! De Bunna 23 yo bevalt me meer dan oke :goedgedaan

Die heb ik afgelopen zaterdag op het whisky evenement in Leeuwarden ook geproefd. Echt een héérlijke whisky! Beetje boven mijn budget, maar daar zou ik wel een flesje van willen...
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 15 Okt 2013, 12:49

ElwinB schreef:
Pellie schreef:Erik bottled mooie whisky idd. Binnenkort maar eens een flesje bestellen! De Bunna 23 yo bevalt me meer dan oke :goedgedaan

Die heb ik afgelopen zaterdag op het whisky evenement in Leeuwarden ook geproefd. Echt een héérlijke whisky! Beetje boven mijn budget, maar daar zou ik wel een flesje van willen...

Dan zou ik dat gewoon doen! :)
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”