Matti schreef:Yup, dat onderscheid maak ik ook pas sinds een paar maanden. Zorgt wel voor flink wat spraakverwarring omdat het gros van de mensen als ze rook ruiken, turf herkennen
Eigenlijk is er grofweg een tweedeling te maken tussen "rook" aroma's in de breedste zin die
- afkomstig van door turf-rook gedroogde mout (maar lijkt totaal niet op de geur of smaak van turf)
- gebrande eiken vaten
Verder heeft niet turf gedroogde mout ook wat natuurlijk fenol van ±2 ppm maar dat is niet als zodanig te herkennen.
Dus vooral bourbon vaten kunnen aardig wat "rook" veroorzaken, maar niet de "medicinale", en rubber (al dan niet verbrand). teer en pek componenten die van de turf afkomstig zijn. En inderdaad zijn alle combinaties mogelijk
Dit zie je ook met "sherry". Het is mij vaak niet duidelijk of er dan gedoeld wordt op een vermoedde rijping op Sherry vaten of dat men de geur van sherry waarneemt (maar wat voor want b.v een fino ruikt en smaakt toch héél anders dan een PX), of dat men aroma's denkt te bespeuren die ook in een Sherry (wederom welke?) voor kunnen komen.
Daarom noem ik de verschillende componenten liever bij de naam.
Maar dat is eigenlijk een mooie discussie voor de betreffende onderwerpen in "organoleptische onderwerpen".