HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
1
3%
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
13
45%
Afbeelding - 85-89
10
34%
Afbeelding - 90-94
2
7%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 29

JayDie
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-1 (±18 t/m 23 sep)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2013, 10:31

De bubbeltest bij mij wees uit hoog in ABV. Als gesuggereert wordt dat die test waardeloos blijkt én men FWP constateert en ik termen hoor als zeep vermoed ik dat er een druppel zeepsop in het sample'tje zat, waardoor schuim ontstond wat niet meer weg gaat én er een zeepsmaak ontstaan is...

:Scratch :domdom :roll:

Onlangs een 25yo Bowmore geproefd van Douglas Laing Old Particular (zou dan rond eind jaren '80 zijn) en daar geen toiletblokjes geconstateerd...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 25 Sep 2013, 10:34

Hoewel ik niet veel ervaring heb met de bubbeltjestest wees hij bij mij echt een laag alcoholpercentage aan. De bubbeltjes verdwenen erg snel.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2013, 10:47

JayDie schreef:De bubbeltest bij mij wees uit hoog in ABV. Als gesuggereert wordt dat die test waardeloos blijkt én men FWP constateert en ik termen hoor als zeep vermoed ik dat er een druppel zeepsop in het sample'tje zat, waardoor schuim ontstond wat niet meer weg gaat én er een zeepsmaak ontstaan is...

:Scratch :domdom :roll:

Onlangs een 25yo Bowmore geproefd van Douglas Laing Old Particular (zou dan rond eind jaren '80 zijn) en daar geen toiletblokjes geconstateerd...

vooral begin jaren 80 kenmerkend. Er zijn al heel wat goeie bowmores van bv '89
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Sep 2013, 10:48

45% ..
Dan gok ik op de secret stills reeks van G&M , die hebben een hele reeks bowmores uitgebracht op die sterkte.
Het zou meteen de lichte FWP verklaren... :D
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2013, 10:52

een voorbeeldje van Serge Valentin

Bowmore 27 yo 1982/2009 (50.6%, Duncan Taylor, The Octave, cask #378770) This batch has been put into reconstructed ex-sherrywood octave casks for 3 months to enhance the whisky. Maybe that worked? Colour: gold. Nose: Parma violets, Parma violets and Parma violets. Also lilac, lily from the valley, new plastic pouch and lavender bags. Oh, and aspirin tablets and multi-vitamin juice, American coffee. Mouth: not offending, at least not immediately offending, but this soapy bitterness is soon to sweep any pleasant flavours that may have been there. Chemical lemon juice, Tang, Fanta and Jägermeister. Make that Underberg. Artichoke liqueur. Finish: a tad nicer now, with some kind of sour spice trying to gain control. Comments: a perverse and very interesting extreme dram in its very own genre. SGP:374 - 59 points + 1 for the superb MoMA-style label = 60 points.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2013, 10:56

BWhisky schreef:45% ..
Dan gok ik op de secret stills reeks van G&M , die hebben een hele reeks bowmores uitgebracht op die sterkte.

Ik heb in de verste verte niets van "zeep" (FWP?) geconstateerd en kennelijk vergeten jullie dat bijna niemand dat heeft geproefd (zie de wordcloud)... Maar okay, laat je verbeelding maar de vrije loop.
Toegegeven ik heb ook nog nooit een Franse prostituee geroken (ruiken die allemaal hetzelfde?)... laat staan geproefd :HitHead

EDIT: PS... daarmee zeg ik niet dat het geen Bowmore is maar dat ik ook in geen enkele notitie op het Web iets over "zeep" heb gelezen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 25 Sep 2013, 10:59

BWhisky schreef:45% ..

Of een Benromach, dat zou de rook een beetje kunnen verklaren. Dit hebben ook een aantal van hun reeks op 45%. Ah de nieuwsgierigheid is killing me :bigsmile
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2013, 11:24

Amrut anyone? Of Mackmyra als we een wereldreis gaan maken :)
Laatst gewijzigd door Soundwave op 25 Sep 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2013, 11:29

Trouwens leuk hoor altijd die bubbeltest. Maar mijn vraag aan de aanhangers die zeggen redelijk vaak daarmee het juist te hebben. Is jullie smaak echt niet een betrouwbaarder instrument? Voor mij is het net zoiets als op basis van een hele donkere kleur roepen dat het een sherryvat was en dan achteraf ook 8 van de 10 keer gelijk hebben.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Sep 2013, 11:29

Soundwave schreef:Amrut anyone?

Geen bottelingen op 45 % ... ;)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Liquid_Gold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Liquid_Gold » 25 Sep 2013, 11:37

Samaroli Coilltean bottelingen zijn allemaal 45%.
0 x
Afbeelding

A dram in a glass
Whiff off amber, taste of gold
Caressing your mind

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Sep 2013, 11:48

Yapi schreef:een voorbeeldje van Serge Valentin

Bowmore 27 yo 1982/2009 (50.6%, Duncan Taylor, The Octave, cask #378770) This batch has been put into reconstructed ex-sherrywood octave casks for 3 months to enhance the whisky. Maybe that worked? Colour: gold. Nose: Parma violets, Parma violets and Parma violets. Also lilac, lily from the valley, new plastic pouch and lavender bags. Oh, and aspirin tablets and multi-vitamin juice, American coffee. Mouth: not offending, at least not immediately offending, but this soapy bitterness is soon to sweep any pleasant flavours that may have been there. Chemical lemon juice, Tang, Fanta and Jägermeister. Make that Underberg. Artichoke liqueur. Finish: a tad nicer now, with some kind of sour spice trying to gain control. Comments: a perverse and very interesting extreme dram in its very own genre. SGP:374 - 59 points + 1 for the superb MoMA-style label = 60 points.

Ik mag toch hopen dat je zoiets er niet uitgehaald hebt Bart. Staat in elk geval niet in je notitie. Hier wordt een mens niet vrolijk van en ik zou dat niemand aan willen doen :vies Echter op WB twee scores van 90 en 91 :HitHead
Maar ja, dit sample krijgt hier ook (gelukkig maar) één 60(+) score :Tongue
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Sep 2013, 12:05

Soundwave schreef:Trouwens leuk hoor altijd die bubbeltest. Maar mijn vraag aan de aanhangers die zeggen redelijk vaak daarmee het juist te hebben. Is jullie smaak echt niet een betrouwbaarder instrument?

Nee, want heel vaak merk ik dat alcoholpercentage niet veel zegt over hoe scherp een whisky is. Ik heb dus voor bepaling van abv meer nodig dan alleen mijn neus en tong. Die doen beide zeker ook hun zegje, maar helaas was dat voor mij deze keer geen goede optie en dus was schudden het enige dat ik kon doen. En dat was in het verleden behoorlijk betrouwbaar gebleken, omdat het gewoon interpretatie is van een chemisch fenomeen.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Sep 2013, 12:09

totalatool schreef:
Soundwave schreef:Trouwens leuk hoor altijd die bubbeltest. Maar mijn vraag aan de aanhangers die zeggen redelijk vaak daarmee het juist te hebben. Is jullie smaak echt niet een betrouwbaarder instrument?

Nee, want heel vaak merk ik dat alcoholpercentage niet veel zegt over hoe scherp een whisky is. Ik heb dus voor bepaling van abv meer nodig dan alleen mijn neus en tong. Die doen beide zeker ook hun zegje, maar helaas was dat voor mij deze keer geen goede optie en dus was schudden het enige dat ik kon doen. En dat was in het verleden behoorlijk betrouwbaar gebleken, omdat het gewoon interpretatie is van een chemisch fenomeen.

Het is een combinatie idd. Ik krijg een eerste idee m.b.v. de bubbeltest en check en finetune dat met mijn smaak. De combinatie werkt (voor mij) beter dan alleen smaak of alleen de test.

Zo krijg je ook een idee over leeftijd. Bijvoorbeeld een whisky waarvan de bubbeltest zegt: 40% en die alsnog scherp smaakt is meestal jong.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 25 Sep 2013, 12:09

Willem vd K schreef:
Piet schreef:Weer een stem voor Highland Park. Interessant.
Hoewel #1 er echt niet in de buurt komt heeft hij er toch veel mee gemeen. Maar of dat nu te proeven is :Scratch

Nu maak je het wel heul spannend! ;)

Ik haalde er geen distillery uit, ook geen Highland Park.
Toen ik 45% zag dacht ik overigens meteen aan Longmorn 15, wat een standaard botteling was op 45%...
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”