Glenmorangie expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Glenmorangie expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor DH17 » 18 Jan 2013, 19:22

reSeth11 schreef:Ja, ik heb hier de 15 yo. Ga ze zelf ook nog naast elkaar zetten, maar was benieuwd of iemand dat al gedaan had....

De 15yo. is een speciale uitgave geweest voor UK markt. Práchtige whisky! Heb 'm mogen proeven @ Glenmorangie House afgelopen jaar. Check bijv. ook hier eens: http://whiskyforeveryone.blogspot.nl/20 ... or-15.html

De Ealanta vandaag binnengekregen. Ik ben fan. Topwhisky! Virgin American oak cask, 19yo., geweldig. :duimop
0 x

DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DH17 » 18 Jan 2013, 19:24

reSeth11 schreef:Hoe komt het trouwens dat er zoveel verschil is tussen de vorige release en deze? Scheelt
volgens mij de helft. Leeftijd, vaten etc. kan ik me nog iets bij voorstellen, maar dit
is wel een heel groot verschil.

Vorige release in de Private Edition serie was de Glenmorangie Artein en deze koste € 69,99. De Finnealta en de Sonnalta PX naar mijn weten destijds ook. Verschil zit 'm indd in leeftijd (19yo.) én vooral in de designer-casks die gebruikt zijn en dus stuk duurder in aanschaf want custom-made.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Glenmorangie Ealanta

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Jan 2013, 10:55

Als je er alles over wilt weten:
GLENMORANGIE EALANTA JOINS PRIVATE EDITION WHISKY SERIES
Glenmorangie has released Ealanta, the fourth annual addition to its Private Edition whisky range.

Hoe spannend kan het worden? :?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 21 Jan 2013, 19:32

Vandaag binnengekregen, ben erg benieuwd, maar laat hem nog even dicht. Voor komend weekend staan er wat andere smaken op het programma.
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 26 Apr 2013, 16:55

Ik hoop vanavond een The Quinta Ruban te proeven.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 26 Apr 2013, 18:26

Jeronimoss schreef:Ik hoop vanavond een The Quinta Ruban te proeven.

ben benieuwd wat je er van vindt.
ik heb de quinta ruban geproefd naast nectar d'or en 18yo (om aan te schaffen destijds)
ik vind de eerste 2 wat te zoet, niet echt mijn smaak (persoonlijk uiteraard)
de 18 stak er voor mij met kop en schouders bovenuit en staat dus ook bij mij in de kast.

de Lasanta vind ik daarentegen wel erg lekker :smullen
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 26 Apr 2013, 23:55

De QR is bij mij uitgegroeid tot een van mijn favoriete whisky's die ik nu in de kast heb staan. Fles is bijna leeg en da's helaas nog best snel gegaan. Wat een heerlijke whisky zeg... Maar goed, da's inderdaad heel persoonlijk. Ik weet zeker dat ik 'm nog een keer ga bestellen.
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 27 Apr 2013, 09:26

De barbecue duurde langer dan verwacht. Om half 5 ben ik er maar niet meer aan begonnen. Vandaag komt het goed
0 x

Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 27 Apr 2013, 21:55

Mijn eerste whisky op portfinish... Erg lekker zeg! Mede door de VBT is mijn whisky beleving verruimd. Eerst voornamelijk rokerige Islay whisky maar nu leer ik ook hele nadere smaken kennen. Super!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (552.58 KiB) 2452 keer bekeken
0 x

Afbeelding

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 27 Jul 2013, 12:16

Gisterenavond weer eens de Glenmorangie 18yo gedronken. Blijft toch een prachtige whisky, sherry tonen, vanille, iets notigs.
0 x

Rappcats
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 20 Nov 2013, 12:37

Welk hapje past prima bij een Quinta Ruban?
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Nov 2013, 12:54

Rappcats schreef:Welk hapje past prima bij een Quinta Ruban?

Blokje parmezaanse kaas met druppeltjes kwaliteit balsamico azijn (bijvoorbeeld de "il Denso" van Guiseppe Giusti)
0 x

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 20 Nov 2013, 13:04

Soundwave schreef:

Blokje parmezaanse kaas met druppeltjes kwaliteit balsamico azijn (bijvoorbeeld de "il Denso" van Guiseppe Giusti)

Juist ja. Of een blokje Passendale... is ook lekker.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 13:32

Ik zou zeggen kijk hier eens: Goede (hapjes) combinatie bij Whisky.

Hoewel het ook specifiek kan, zijn er heel veel mogelijkheden bij whisky in het algemeen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Goodfella
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 07 Jan 2014, 15:00

Zo te lezen komt er weer een nieuwe 'Private Edition' botteling op de markt van Glenmorangie. DH17 meldt dit op haar website:

DH17 schreef:
Het nieuwe jaar is goed begonnen… We zijn nog maar net bekomen van alle Feestdagen, en we beginnen het nieuwe jaar meteen met nieuws van Glenmorangie! Zoals inmiddels een soort van traditie bij Glenmorangie komt ook dit jaar in januari een nieuwe whisky uit in de Private Edition Range.

Waar we eerder al hebben genoten van de Sonnalta PX ( 10 jaar gerijpt op Amerikaans eiken, daarna 2 jaar gefinished op ex-Pedro Ximinez sherryvaten ), de Finnealta ( gemaakt naar 100-jaar oud recept met lichte turfinvloeden. Gerijpt deels op amerikaans eiken en deels op Oloroso sherryvaten ), de Artein ( gefinished op ‘Super Tuscan’ rode wijnvaten ) en de Ealanta ( 19yo. en volledig gerijpt op nieuw Amerikaans eiken ) komt er nu een vijfde whisky uit in deze serie; Glenmorangie Companta.

Dit is de nieuwste, Companta – Schots Gaelic voor “Vriendschap”. Het is een whisky die in vintage Franse wijnvaten is (na)gerijpt – Grand Cru fusten van Clos de Tart en versterkte wijn vaten uit de Côtes du Rhône. In een review op http://www.examiner.com vindt je een -engelstalige- review van W.M. Dowd welke het genoegen heeft gehad de whisky alvast te mogen proeven. Hij zegt over de nieuwe Companta het volgende:

“Companta is a total pleasure, from the first glance at its slightly ruby color to its welcoming nose of red berries, oak and even woodsmoke. On the palate, it is like slipping into a comfortable cashmere jacket, enveloping you with its warmth and a spicy palate that offers hints of cherries, oranges, brown sugar and plums.”

Wij kijken uit naar de Nederlandse release van deze nieuwe Glenmorangie Companta Private Edition 2014. Verwachting is dat deze half Januari op de markt komt in zeer, zeer beperkte oplage. Qua aantallen, prijzen en wanneer hij uitkomt weten we helaas nog niets, zodra we hem binnen hebben laten we dit via onze nieuwsbrief, Twitter en Facebook natuurlijk weten!

Bron: KLIK

Dit meldt de link waarnaar DH17 verwijst op haar website:

Examiner.com schreef:Dr. Bill Lumsden, the energetic and engaging head of distilling and whiskey creation at the Glenmorangie distillery, is known for his experimentations with many varieties of woods for his Highland single malt Scotch whiskies. This is the fifth release in the company's "hugely successful, award-winning Private Edition series," he said in a handwritten note to me that arrived with a laboratory sample of the new creation.

When Bill Lumsden comes up with another in a series of Glenmorangie's Private Edition single malts, the whisky world pays attention. He is sort of the benevolent mad scientist of the Scotch world, working away in his lab at the Highlands distillery in Tain, Ross-shire, Scotland, on a picturesque former piece of farmland.

There, using a variety of woods from all over and local water from the Tarlogie Springs, he continually comes up with excellent single malts known for their sophistication, deep flavors and wonderfully lingering finishes.

The first four creations in the Private Edition, most of which are very difficult to find now because they were limited releases, were Finealta (aged in used American white oak and Spanish Oloroso sherry casks); Sonnalta (matured 10 years in used American white oak casks then two years in used Pedro Ximenez PX sherry casks); Artein (aged in "super Tuscan" used casks), and Ealanta (aged 19 years in heavily toasted virgin American Oak casks)

This is the latest, Companta -- Scots Gaelic for "friendship." It is an extra-matured spirit that has been aged in vintage French wine casks -- Grand Cru casks from Clos de Tart and fortified wine casks from the Cótes du Rhòne.

Says Lumsden about the selection of woods for this creation, "As a true wine aficionado, some of my most memorable visits have been to the vineyards of Burgundy, where the dedication and attention to detail that goes into their craft never ceases to amaze me.. The smaller vineyards of the region don't seem to worry about yields, costs or timings. They work tirelessly simply to produce the very best wine. ... This shared philosophy inspired me to create Companta, the ultimate tribute to my longstanding love for French vineyards and the friends that I've had the pleasure to make throughout my travels."

Companta is a total pleasure, from the first glance at its slightly ruby color to its welcoming nose of red berries, oak and even woodsmoke. On the palate, it is like slipping into a comfortable cashmere jacket, enveloping you with its warmth and a spicy palate that offers hints of cherries, oranges, brown sugar and plums.

Companta is scheduled to go on the market in the U.S. this month. A suggested retail price has not been announced, but it no doubt will be in the same $100+ range as its Private Edition companions.

Ik ben benieuwd. De Artein heb ik in mijn collectie en wat ik van de Ealanta gehoord en gelezen heb, schijnt ook dat een mooie whisky zijn. Het zal hoe dan ook wel weer een collector's item worden, net zoals de voorgaande 3 van de 4. Volgens mij is alleen de Finnealta nog écht goed verkrijgbaar.
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”