Isle of Jura expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
henrihenrynl
Senior
Senior

Re: Isle of Jura expressies

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 11 Feb 2011, 23:09

ik denk wel dat een jura een whisky is die lekkerder qua smaak is dan dat ie nu zo bijzonder is op de neus, bij uitstek ook een whisky voor een tumbler dus (zonder of in warme dagen desnoods met ijs). ik heb mijn fles nu twee week open en het laatste beetje is nu heerlijk drinkbaar.

eigen blend maken? een drup (en dan bedoel ik echt een drup niet meer dan een theelepel) highland park 12 of 18yo er door geeft een geweldige eigen blend. :smullen
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Feb 2011, 22:36

Ach, wat een aardig idee, jura blenden met hp, zelf heb ik de ib van isle of jura(ultimate) van van wees, het is een aangename whisky om te drinken, verfrissend, licht, wat zilt, met wat water(langs het glas), laten staan, proeven en dan smaakt ie nog beter, al met al, een aardige whisky, prijs/kwaliteit verhouding is goed.

pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Nov 2012, 15:44

De nieuwe expressie lijkt me toch veelbelovend... ;)

:Slainte

en deze van de whisky agency misschien nog meer?

:gnif ?
0 x
Afbeelding

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 11 Feb 2013, 19:06

Een paar jaar geleden de Superstition gedronken. Erg lekker, heeft wel iets van de Ardbeg Blasdha. Nu heb ik een fles 16 years open staan. Medicinaal en wat wrang, erg lekker!

Frank
0 x

Don Juan
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 21:24

ElwinB schreef:Isle of Jura 10.

Met afstand de mist lekkere single malt die ik heb geproefd. Er zit iets in wat mij ontzettend tegenstaat... Heb dit flesje op de gok gekocht, maar ik vraag me af hoe ik 'm in vredesnaam leeg ga krijgen. Mijn vriendin heeft maanden geleden eens één glaasje gehad en vond hem wel lekker. Maar ja, die is nu zwanger en het gaat nog wel even duren voordat zij weer een glaasje whisky kan en mag nemen.
Nou ja, over een half jaar maar weer eens zien ;)

Deze drink ik op dit moment, en ik sluit me hierbij aan. Ik krijg mijn dram wel leeg, maar ik neem een vreemde en onaangename geur/smaak waar, die ik weliswaar ergens van meen te herkennen, maar frustrerend genoeg niet kan benoemen. Iets van stinkvoeten ofzo :|

Edit: In de Jura 16 (heb van zowel de 10 als de 16 een proefbuisje gehaald, dus Jura-thema vanavond) meen ik deze geur/smaak in een veel mindere mate waar te nemen. Deze vind ik een stuk lekkerder, toch komt hij niet op de verlanglijst.
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 26 Apr 2013, 10:43

Dakdoeve schreef:
Deze drink ik op dit moment, en ik sluit me hierbij aan. Ik krijg mijn dram wel leeg, maar ik neem een vreemde en onaangename geur/smaak waar, die ik weliswaar ergens van meen te herkennen, maar frustrerend genoeg niet kan benoemen. Iets van stinkvoeten ofzo :|

Edit: In de Jura 16 (heb van zowel de 10 als de 16 een proefbuisje gehaald, dus Jura-thema vanavond) meen ik deze geur/smaak in een veel mindere mate waar te nemen. Deze vind ik een stuk lekkerder, toch komt hij niet op de verlanglijst.

Volgens mij ben ik in de minderheid want ik vind de Jura 16 echt heel lekker. Heeft me doen besluiten om ook de Superstition aan te schaffen. Allebei lekker maar mn voorkeur gaat uit naar de 16 yr.
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Apr 2013, 11:01

Ik heb bij de Jura 10 precies het zelfde Dakdoeve, ik vind stinkkaas de dominante toon daarin. Nu vind ik stinkkaas ook niet vies, dus dat is voor mij geen reden om hem heel slecht te vinden, maar ik kan het me wel heel goed voorstellen.
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 26 Apr 2013, 11:20

Goh ja, stinkkaas! Dat is inderdaad die nare geur die ik bedoel, maar niet kon omschrijven. De stinkvoeten van Dakdoeve(nouja, niet zijn eigen waarschijnlijk ;) ) kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Of rotte eieren, dat kwam ook nog bij me op toen ik 'm dronk onlangs.
Enfin, ik heb een hekel aan stinkkaas en waarschijnlijk om die reden ook aan de Jura 10 :(
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Apr 2013, 11:39

Volgens Robin Brilleman kan dit afkomstig zijn van boterzuurbacteriën in het beslag. Hierdoor kan een "ranzige" smaak (rotte kaas, roodschimmelkaas (Munster), babybraaksel en nog zo wat) ontstaan die ook niet verdwijnt door rijping op eiken.
Er hoeft bovendien maar een heel klein beetje in te zitten om het toch te kunnen ruiken :vies
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 26 Apr 2013, 12:40

Piet schreef:Volgens Robin Brilleman kan dit afkomstig zijn van boterzuurbacteriën in het beslag. Hierdoor kan een "ranzige" smaak (rotte kaas, roodschimmelkaas (Munster), babybraaksel en nog zo wat) ontstaan die ook niet verdwijnt door rijping op eiken.
Er hoeft bovendien maar een heel klein beetje in te zitten om het toch te kunnen ruiken :vies

Dat verklaart een hoop...Maar dat betekent ook dat iemand een Jura 10 kan hebben waar die nare geur/smaak niet in zit, omdat die bacterie niet in het beslag heeft gezeten toen 'ie werd gemaakt. En dan kan 'ie plotseling heel lekker zijn.
Ik heb het overigens zowel geproefd/geroken in een proefflesje als in mijn 70cl fles. Plus het feit dat hier ook meerdere mensen die ervaring hebben, maakt het dat er dan wel heel wat 'verkeerde' whisky gemaakt is. Als je al over verkeerde whisky kunt/mag spreken natuurlijk.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 26 Apr 2013, 13:00

Een tijdje terug proefde ik een Isle of Jura 1988 van Bresser & Timmer. Deze had ook een beetje een farmy geur. Niet overdreven en ik vond het zeker niet storend, lekker zelfs. Serge vond hem zelfs 92pt waard. Zo ver wil ik niet gaan, maar hoog in de 80 vond ik het wel waard.

Wellicht is deze geureigenschap gewoon een karakteristiek van Isle of Jura. Bruichladdich heeft dat ook een beetje.

Noot: ik neem maar even aan dat maritiem/farmy/zweetpoot/vloeibaar kaasje hier op dezelfde geurgroep slaat.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 26 Apr 2013, 14:06

Ik heb nog nooit een Jura op, maar wat jullie omschrijven heb ik al eens waargenomen in een Talisker. Een beetje een zurige, braaksel-achtige lucht. Klinkt heel smerig maar het was zo minimaal dat het mij niet stoorde. Het gaf juist wel wat complexiteit, ofzo.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Apr 2013, 14:09

turfsmurf schreef:Noot: ik neem maar even aan dat maritiem/farmy/zweetpoot/vloeibaar kaasje hier op dezelfde geurgroep slaat.

Ik zou maritiem daar zeker niet onder scharen. Dan denk ik meer aan ziltig van b.v. (nori) zeewier. Echt heel anders en vind ik lekker.

Ook is farmy voor mij heel anders. Dan denk ik eerder aan een boerenstal met dampend hooi, gronderig en inderdaad ook (niet té scherpe) mest geuren... maar zeker geen schimmelkaas, en vind ik meestal aangenaam. Maar ja deels past dat wel weer onder muf :HitHead

Ook ik heb deze Jura niet geproefd hoor!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Don Juan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 26 Apr 2013, 14:22

ElwinB schreef:De stinkvoeten van Dakdoeve(nouja, niet zijn eigen waarschijnlijk ;) ) kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Verrek, misschien was dat het :P
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 27 Apr 2013, 14:26

Ik heb alleen maar ervaring met de Superstition en Jura Dun Bheagan Rum Finish. Die laatste had idd last van heel erg farmy geuren (herinnerde mij aan een mislukt keukenexperiment met niertjes). Terwijl de eerste heel erg droog was, dat je mond echt helemaal samentrok en je daarna niet echt meer iets anders kon drinken of eten. Dit was trouwens erger in de sample die ik had dan in een fles die een vriend had.
Heb wel ooit een sampleglaasje gekregen van een isle of jura 10, en die vond ik in vergelijking met bovenstaande 2 wel meevallen maar ook niet zo goed dat ik er meteen een fles van zou willen hebben.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”