(6)... Dan kan het wat waard worden. Naar mijn idee is whisky om te drinken. Beleggen doe je op de beurs (kan ook in Whisky: World Whisky Index)
Maar ligt het ook zo eenvoudig en ondubbelzinnig ?
Van Dale:
Belegging: 2 (geld) aan iets besteden waarvan men hoopt dat het in waarde zal stijgen.
Verzameling: 1 een (verzamelde) hoeveelheid; collectie.
In o.a. Verzamelen en verzamelingen lees ik meerdere keren iets in de trant van:
- Ik koop van elke fles 2 exemplaren, een om te drinken en een om te bewaren.
- Ik koop regelmatig een fles, zet hem in de kast en maak hem niet open. Op een of andere manier vind ik het zonde.
- In principe is het eerst proeven en dan als ie prima is koop ik een 2e voor de verzameling. Maar oudere flessen waar sowieso al heel moeilijk aan te komen is die blijven gewoon dicht.
- Bij mij is het voor het verzamelen en niet voor de verkoop, mag mijn vrouw beslissen als ik de pijp aan maarten heb gegeven.
- Bij mij is het net zo. Er zijn flessen in mijn collectie die ik nooit zal openen tenzij ik er meerdere van heb natuurlijk.... Als er iets zou gebeuren met mij moet mijn vrouw nog tien jaar wachten en dan alle flessen verkopen. Dan heeft ze er ook nog iets aan.
Is het wel verzamelen versus beleggen. Ik denk dat het eerder is verzamelen en beleggen vandaar ook de dubbele titel "Beleggen in whisky of whisky als belegging".
Hoewel de primaire intentie van beleggen en verzamelen anders is heeft naar mijn mening verzamelen zeker de secundaire intentie van beleggen in zich.
Ook al is het aankoopbeleid als het gaat om beleggen anders dan bij verzamelen, het te verwachten (geldelijk) rendement is toch vooral bepalend of het toch minstens "iets van beleggen heeft".
In het Villa d'Arte staat: "Als de waarde keldert, kun je de whisky altijd nog opdrinken".
In het artikel komt Michel Kappen aan het woord, initiatiefnemer van de World Whisky Index en Ronald Korf als whiskyliefhebber.

Dan ben ik er niet meer, dus