Proof vs. Alcohol percentage vs. degrees Gay Lussac vs. AB

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
JayDie
Moderator
Moderator

Proof vs. Alcohol percentage vs. degrees Gay Lussac vs. AB

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Sep 2009, 21:29

Er viel me wat op: op de flessen Amerikaanse Bourbon (van bv. Wild Turkey en Jim Beam) vind ik terug: 101 proof, 86 proof, etc. Ik vroeg me af wat dat was en ben wat gaan speuren. Wellicht ook interessant voor diegene die ook (nog) niet weten wat dit betekent en voor de anderen die mijn verklaring wellicht kunnen aanvullen :-)

Ik vond het volgend:
Proof: Amerikaanse schaal waarop alcoholpercentage wordt weergegeven (100 Proof is 50%).

Klopt wel: Wild Turkey 8yo 101 proof had inderdaad een alcoholpercentage van 50,5%. Jim Beam Black 8yo, 86 proof, 43%.

Ook vond ik wat over de "British proof": 57,2% alcohol ofwel 100% British proof. "Het meest geschikte alcoholpercentage om whisky te rijpen is 63,4% of 111 British proof."

Is dat 'proof' gebruik een oud begrip, wordt het nog steeds gebruikt of is het juist nieuw...?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Proof vs. Alcohol percentage

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Sep 2009, 01:38

John, het proof stamt uit de 18de eeuw en is de Engelse en Amerikaanse/Canadese tegenhanger van onze methode Gay Lussac (die veel ouder is en in de EU nu gemeten wordt bij 20 °C i.p.v 15) om alcohol te wegen. Oorspronkelijk betekende proof dat de verkregen alcohol op de juiste drinkbare sterkte was.

Zoals je al aangaf is het USA proof eenvoudig genoeg, halveren.

Het Engelse systeem wijkt weer af en maakt het veel ingewikkelder. De verhouding tot het alcoholpercentage is bij benadering 7:4, dat wil zeggen dat 70° proof overeenkomt met 40% alcohol.
Op de Wikipedia staat dit in detail beschreven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Proof vs. Alcohol percentage vs. degrees Gay Lussac vs.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Sep 2009, 08:28

Thanks Piet, voor het verduidelijken. Gisteren toen ik maar eens een zoektocht ging doen op Internet kwam ik idd al eea tegen. Hmm... behalve die wiki pagina... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”