Glenmorangie Quinta Ruban 46% (+/- 12yo)

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
1
10%
81-85
3
30%
86-90
5
50%
91-95
1
10%
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 10

JayDie
Moderator
Moderator

Glenmorangie Quinta Ruban 46% (+/- 12yo)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mei 2010, 20:10

Bij deze m'n proefnotitie van de Glenmorangie Quinta Ruban 46% non-chill-filtered. Een “Quinta” is een wijnboerderij in Portugal en Ruban is het oude Keltische woord voor Ruby (Port).

Dit betreft de 'Standaard' 10yo "The Original", 10 Years op Bourbon + 2 Years op Port vaten 46%. Feitelijk is deze dus 12yo. Zie ook de overige finishes van de standaard 10yo. In de kast bij me staat ook nog de Nectar d'Or en op de laatste proeverij heb ik besloten ook maar de Lasanta aan te schaffen. Dan heb ik deze 'serie' compleet.

glenmorangie_ruban.jpg
glenmorangie_ruban.jpg (25.35 KiB) 2494 keer bekeken

Maar... hier de tasting notes:
Kleur: donker goud met oranje / rode gloed
Neus: Citrus fruit en vanille (zoals de 10yo) met daarnaast donkere chocolade, mandarijn / sinaasappel tonen, iets kruidig / peper (Johan, wellicht dat je dit bedoelde?); niet extreem; dat is een Talisker. Ik denk dat dit mintig is. Je herkent "The Original" 10yo duidelijk. Ik denk zelfs iets van rozijn te herkennen, maar dat zou op "sherry" duiden...
Smaak: Droog (of lijkt dat zo?), een zijdezacht gevoel in de mond. Weet niet zeker of dit dat droge is, want dat associeer ik meestal met wrang. Dat is hij absoluut niet! Zijdezacht romig. De chocolade en sinaasappel komen ook terug. Zoet. Lijkt zelfs iets zuur / zwavel? Wel prettig!
Finish: Jep, chocolade. Licht spicy. Hij is "Warming"; hij blijft warm in je slokdarm. Op het einde een licht bittertje zoals je vaak tegenkomt (tenminste... ik). Hij heeft zeker wat water nodig.

Al-met-al een mooie whisky. De 10yo is duidelijk herkenbaar en de finish is mooi in balans. Door die spicyness vind ik hem iets minder, maar gelukkig is dat niet zo extreem en is het een heerlijke dram!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glenmorangie Quinta Ruban 46% (+/- 12yo)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 03 Mei 2010, 20:33

Mooie notitie JD! :goedgedaan
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 03 Mei 2010, 21:43

Ik ben dol op de kleur van deze dram.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 12 Mei 2010, 23:31

Ja, mooie notitie, ik vind het fijn dat je hem een beetje vergelijkt met de 10yo, dan geeft ons ook een referentiekader. Heb je trouwens wel eens Ruby Port gedronken (niet om deze drank uitgebreid te bespreken, dat zou onder een andere sectie moeten, meer om te kijken wat je daarvan terugproeft)
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 08:47

Jim Beam schreef:Heb je trouwens wel eens Ruby Port gedronken

Nog niet, maar enkele dagen erna heb ik wel een fles gekocht precies om de port te herkennen!
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 13 Mei 2010, 14:58

Spannend! Ik ben benieuwd. Heb zelf geloof ik één keer port gedronken, maar ik herinner me er weinig van. Het lijkt me alleen heel interessant voor jezelf om de port-invloed te kunnen meten.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2010, 15:03

Jim Beam schreef:Het lijkt me alleen heel interessant voor jezelf om de port-invloed te kunnen meten.

Vooral om het te kunnen herkennen. Ik kan niet zeggen dat ik port ruik of proef wanneer ik niet weet hoe dat ruikt of smaakt... Zo heb ik onlangs MSG, sherry, gember en nog wat andere producten gekocht om te weten hoe het smaakt. Zo bouw je je spectrum op :-)

Zodra ik die port geproefd heb zal ik de Quinta Ruban nog eens proeven en kijken of ik iets herken. Ik laat dat dan hier weten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Aug 2010, 09:15

Ik zie een aantal verschillen met jouw notitie John (tnx voor het sample), vandaar dat ik mijn notitie maar volledig weergeef.

Uiterlijk: Licht amber met een gemiddelde dikte.
Geur: Ik vind hem vrij ingetogen en het duurt even voor de aroma's vrij komen. Honing en zoetig maar eerder sherry dan port. Ook iets van ... drop ?, citrus, abrikoos, marshmallow, toffee en een klein mintje.
Smaak: Houtig bij binnenkomst en peperig op de tong en behoorlijk zilt. Vrij veel tannine (wrang dan wel droog) en een bittertje (ook van looizuur).
Afdronk: Korte afdronk zonder verdere ontwikkeling.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer had verwacht van deze dram. Ik kan niet zeggen wat ik van de de port terug vind wel van het hout. Ik vind hem wat té droog en de neus en geur-ontwikkeling blijft achter bij mijn verwachting.
Punten ? .... 80 of net niet ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 09:47

Piet schreef:Ik zie een aantal verschillen met jouw notitie John (tnx voor het sample), vandaar dat ik mijn notitie maar volledig weergeef.

Geur: (...) maar eerder sherry dan port. (...) en een klein mintje.
Smaak: (...) peperig op de tong (..) Vrij veel tannine (wrang dan wel droog) en een bittertje (ook van looizuur).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer had verwacht van deze dram. Ik kan niet zeggen wat ik van de de port terug vind wel van het hout.

JayDie schreef:Neus: (...) iets kruidig / peper (...) Ik denk dat dit mintig is. (...) Ik denk zelfs iets van rozijn te herkennen, maar dat zou op "sherry" duiden...
Smaak: Droog (of lijkt dat zo?), een zijdezacht gevoel in de mond. Weet niet zeker of dit dat droge is, want dat associeer ik meestal met wrang. Dat is hij absoluut niet! Zijdezacht romig. (...)
Finish: (...) Licht spicy. Hij is "Warming"; hij blijft warm in je slokdarm. Op het einde een licht bittertje zoals je vaak tegenkomt (tenminste... ik). Hij heeft zeker wat water nodig.

Opzich herken ik mijn notitie wel in jouw notitie. Blijft vaak toch een manier van omschrijven / verwoorden. Ik zal hem dit weekend er ook weer eens bij pakken.

Rene, wat jij? ;)
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 22 Aug 2010, 21:02

Dit is 1 van mijn favorieten als ik een makkelijk drinkbare whisky wil.

Ik hou van de combinatie van de sinaasappel- en chocoladetonen en het romige zijdezachte wat deze whisky wat mij betreft ook heeft.

Een 1 liter fles heeft het eens meer dan anderhalve maand bij me volgehouden voordat hij leeg was en op het eind kwam de (melk)chocolade nog veel beter tot zijn recht. 8-)

Heerlijk en ook nog eens goed betaalbaar!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2010, 23:17

Piet schreef:...Punten ? .... net 80 of net niet ?

Net nog een sample genuttigd na de Nectar d'Or en deze wint het bij mij qua smaak en mondgevoel, maar vind hem iets minder complex dan de laatstgenoemde (wel op basis van een sample !) Puntje meer dan voorheen wellicht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

bleedingwhisky
Actief lid
Actief lid

Glenmorangie Quinta Ruban, 12 years old, 46%

Ongelezen berichtdoor bleedingwhisky » 27 Feb 2013, 13:47

Nose: The nose is rather closed, something I have encountered before with heavy port and sherry finishes. Most obvious is the vanilla, almonds, then dried fruits.

Body: A very smooth, creamy, almost silk like mouth feel. This has always been Glenmorangie’s forté. I am getting mint, mixed fruit, peaches and oranges form the center, there are also some dried fruit notes that I can not really place. Then peppery dry bitter oak tannin’s combined with light smoky notes (light incense), and a rather long lasting spicy aftermath.

Finish: Dry sweet, flavor of peaches and orange zest, medium-long smooth finish.

Conclusion: Sweeter than usual but they managed not to overdo it, I am surprised about how balanced this whisky is, it is hard to say you can pin point the port finish, it has been done so subtle that it is hard to tell it is there at all. Some flavors are amplified, I never expected there to be such a strong orange and peach combination. All in all a great Glenmorangie to have in your collection, one of those whiskies suitable for almost anyone.

je bent welkom om verder te lezen op het blog (Engels): http://www.bleedingwhisky.com/glenmorangie-quinta-ruban-12-years-old-46/
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”