Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Redelijke prijs voor een Macallan 18 Sherry Oak?

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Feb 2013, 12:29

jonker8011 schreef:Kort samengevat: wat is een prijs die jullie bereid zijn te betalen voor een moderne fles 18 jaar oude Macallan Sherry Oak?

Wat ik zou willen betalen is niet zo relevant. Wel hoeveel hij kost en of je dat er voor over hebt.
Op drankvinder.nl zie je prijzen van €110 tot €165 voor een "Macallan 18yo Fine Oak".
Vraag is dus of je er €110 + verzendkosten voor over hebt om hem in je bezit te krijgen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Feb 2013, 12:34

Piet schreef:
jonker8011 schreef:Kort samengevat: wat is een prijs die jullie bereid zijn te betalen voor een moderne fles 18 jaar oude Macallan Sherry Oak?

Wat ik zou willen betalen is niet zo relevant. Wel hoeveel hij kost en of je dat er voor over hebt.
Op drankvinder.nl zie je prijzen van €110 tot €165 voor een "Macallan 18yo Fine Oak".
Vraag is dus of je er €110 + verzendkosten voor over hebt om hem in je bezit te krijgen.

Piet, ik vrees dat ie de sherry versie bedoelt, waarvoor je dus inderdaad nagenoeg minimum 190 euro moet neertellen. Slecht zal ie niet zijn, maar ik heb voor die prijs een Ardbeg 76 op de kop kunnen tikken die heel erg goed scoort op MM!

Ik zou je de tip geven om gewoon enkele leuke sherrybottelingen te kopen met dat geld, normaliter zal die 76 die je hebt sowieso lekkerder zijn dan de nieuwe 18 die je wilt. Als je die andere sherrybottelingen dan gewoon vergelijkt met hoe ze vroeger sherry afvulden, ga je er meer plezier aan geven. Tip: de 12yo sherry van Macallan, kun je voor zo'n 45 euro aanschaffen. Doe daar nog de Glendronach revival bij voor 35 euro, de Glendronach cask strength voor 60 euro en een Aberlour abunadh of zo, en je hebt 4 mooie flessen van even hoge kwaliteit als de 18j nieuwe macallan.

uiteraard is deze informatie vrijblijvend en gratis :lol:
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 01 Feb 2013, 12:40

Inderdaad bedoelde ik de sherry oak, en niet de fine oak. En al die vier andere heb ik al staan, ik ben recent nogal een sherry-fanaat geworden.

Ik heb toch wel interesse in jullie mening over dat verschil in prijs. Als ie 100 pond kost in de webshop van Macallan, is 190 dan een redelijke retailprijs in Nederland, of vinden jullie het te veel> Ik heb zelf erg weinig ervaring met dit soort dingen, dus vandaar dat ik het hier eens in de groep wilde gooien
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Feb 2013, 12:45

jonker8011 schreef:Inderdaad bedoelde ik de sherry oak, en niet de fine oak.
:HitHead :oops:
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Feb 2013, 14:10

jonker8011 schreef:Inderdaad bedoelde ik de sherry oak, en niet de fine oak. En al die vier andere heb ik al staan, ik ben recent nogal een sherry-fanaat geworden.

Ik heb toch wel interesse in jullie mening over dat verschil in prijs. Als ie 100 pond kost in de webshop van Macallan, is 190 dan een redelijke retailprijs in Nederland, of vinden jullie het te veel> Ik heb zelf erg weinig ervaring met dit soort dingen, dus vandaar dat ik het hier eens in de groep wilde gooien

bwa nee, toch niet met de huidige 'internationale' markt. Gewoon bestellen op de webshop van Macallan dan, en je spaart toch wel een paar tientjes uit, niet, na aftrek verzendingskosten?
0 x
Afbeelding

Liquid_Gold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Liquid_Gold » 01 Feb 2013, 15:10

Yapi schreef:
jonker8011 schreef:Inderdaad bedoelde ik de sherry oak, en niet de fine oak. En al die vier andere heb ik al staan, ik ben recent nogal een sherry-fanaat geworden.

bwa nee, toch niet met de huidige 'internationale' markt. Gewoon bestellen op de webshop van Macallan dan, en je spaart toch wel een paar tientjes uit, niet, na aftrek verzendingskosten?

Als ze buiten de UK leveren tenminste. Want Kilchoman bv. heeft in verband met wetgeving zijn policy aangepast en levert niet meer buiten de UK.
edit : Yep, op hun website : Regrettably it is not possible for us to send whisky outside the UK. There may also be restrictions on purchasing other products through our Online Shop.
0 x
Afbeelding

A dram in a glass
Whiff off amber, taste of gold
Caressing your mind

whatnol
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whatnol » 01 Feb 2013, 17:15

Kun je niet gewoon een vakantie naar Schotland boeken en dan bij Macallan langs gaan.
Dan kun je hem daar proeven en dan besluiten of je hem goed genoeg vindt voor het geld.

Mvrg Nol Willems
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 01 Feb 2013, 21:29

'Even naar Schotland gaan' is nog wel een tikkeltje duurder. Waar ik eerder mijn vraagtekens bij zet is het feit dat je al jaren lang een fles open hebt staan (ben wel benieuwd hoe lang al). Er moet toch een moment komen dat die whisky aanzienlijk in kwaliteit verliest en om meerdere redenen niet vergeleken kan worden met een andere fles?
0 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 02 Feb 2013, 18:08

Soundwave schreef:'Even naar Schotland gaan' is nog wel een tikkeltje duurder. Waar ik eerder mijn vraagtekens bij zet is het feit dat je al jaren lang een fles open hebt staan (ben wel benieuwd hoe lang al). Er moet toch een moment komen dat die whisky aanzienlijk in kwaliteit verliest en om meerdere redenen niet vergeleken kan worden met een andere fles?

Ik lees nergens dat de fles al is open getrokken, correct me if i`m wrong!!

Met Macallan zelf heb ik weinig ervaring. Ooit wel eens naar een tasting geweest (helaas werd daar alleen de Fine Oak geschonken), maar ik vond ze allemaal niet heel speciaal. Ik vrees ook dat een fles `76 de huidige 18 yo Sherry Oak echt overclassed! En dan keer 2 ;) .
0 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 03 Feb 2013, 11:23

Hij is al drie jaar open, maar ik heb er denk ik 5-8 drams uit gehad, dus hij is grotendeels vol, en ik ben niet in staat om een evrandering waar te nemen. Als ie al veranderd, blijft ie briljant.

Thanks voor de input. Ga toch maar niet die 190 neerleggen voor die fles..
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Kleuren bepalen nieuwe single malts The Macallan

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Feb 2013, 09:55

Kleuren bepalen nieuwe single malts The Macallan
SPEYSIDE (UK), 19 februari 2013 - In de eigen stijl van The Macallan heeft whiskymaker Bob Dalgarno een nieuwe collectie single malts gecreëerd. Spaanse, eikenhouten sherryvaten en natuurlijke kleuren vormden zijn voornaamste inspiratiebron, terug te vinden in de naamgeving; amber, sienna en ruby staan voor kleur, smaak en mineralen: Vatselectie op basis van kleur

Nieuw in de werkwijze van Dalgarno is het bottelen op kleur in plaats van op leeftijd. Zelf zegt hij hierover: 'De benadering op basis van kleur verschilt enorm van de conventionele benadering op basis van leeftijd. Het schept de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende vaten en creatief te werken met onze complete voorraad gerijpte whisky'....
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Feb 2013, 12:08

Misschien ook eens op smaak proberen te selecteren?

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

jonker8011
Senior
Senior

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 22 Mar 2013, 08:36

Ik heb nog eens een vraagje over de 18 yo Sherry oak. In gesprek met whiskykenners is het me opgevallen dat de oude sherry oaks, die de jaartallen prominent op de doos hebben staan, veel hoger aangeslagen worden dan de nieuwe in de blauwe dozen waar het jaartal alleen klein op de fles staat. Een slijter die ik hier wel op vertrouw suggereerde dat dit komt doordat de sherryboer waar Macallan zaken mee deed failliet ging, en ze zijn overgestapt op andere, kwalitatief mindere vaten. Weet iemand hier daar details over? Of het waar is, en zo ja, wanneer dit gebeurde? Was de rebranding naar de moderne blauwe doos ongeveer gelijktijdig met de overstap naar whiskies die op die nieuwe vaten waren gerijpt?
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor MichelC » 29 Apr 2013, 21:17

nu de traditionele macallan serie verdwijnt, zou ik dan bv. de 10 yo fine oak, 10yo sherry, 12 yo fine oak en 12yo sherry moeten kopen?
zit er veel verschil tussen de 10yo en 12yo fine oak, idem voor de sherry of is de 12yo beter dan de 10yo, wat vinden jullie?

tot op heden heb ik de 10yo fine oak en 10yo sherry nog niet geproeft, de 12yo fine oak en sherry wel.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 30 Apr 2013, 00:05

MichelC schreef:nu de traditionele macallan serie verdwijnt, zou ik dan bv. de 10 yo fine oak, 10yo sherry, 12 yo fine oak en 12yo sherry moeten kopen?
zit er veel verschil tussen de 10yo en 12yo fine oak, idem voor de sherry of is de 12yo beter dan de 10yo, wat vinden jullie?

tot op heden heb ik de 10yo fine oak en 10yo sherry nog niet geproeft, de 12yo fine oak en sherry wel.

Serge Valentin (whiskyfun) is van allemaal niet heel erg onder de indruk (scoren allevier onder de 80 punten). Als je zelf de 12-jaar sherry lekker vind, dan vind je wellicht de 10 jaar ook lekker. Maar misschien is een Glendronach 12 nog meer je smaak, als het juist de sherry is die je aanspreekt. Ikzelf ben niet zo'n fan van Macallan vanwege de prijs, het feit dat er kleurstof inzit en koudgefilterd wordt en op 40% afgebotteld wordt, maar vond mijn sample van de 10 yo sherry ook niet verkeerd (ook niet zo goed dat ik perse een hele fles er van wil). Denk dat in de huidige whiskyboom je er ook geen verkeerde investering doet om ze te kopen (zeker de sherry varianten) maar dat lijkt met alles wat verdwijnt het geval te zijn.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”