Auchentoshan expressies
- saintjimmy
- Senior

Auchentoshan expressies
Hallo allemaal,
Auchentoshan 2010 festival botteling(s)
Op whiskysite.nl (http://www.whiskysite.nl/en/Auchentoshan/Auchentoshan-1998-Sherry-Cask-Matured-Limited-Edition) kwam ik op de volgende whisky: een 1998 Auchentoshan sherry cask matured 2010 festival botteling, tegen. Hier de officiële informatie: http://www.auchentoshan.co.uk/festival/festbottle.html.
Heeft iemand deze whisky al reed geproefd? Ik ben namelijk erg benieuwd!
Groetjes,
Marco
Auchentoshan 2010 festival botteling(s)
Op whiskysite.nl (http://www.whiskysite.nl/en/Auchentoshan/Auchentoshan-1998-Sherry-Cask-Matured-Limited-Edition) kwam ik op de volgende whisky: een 1998 Auchentoshan sherry cask matured 2010 festival botteling, tegen. Hier de officiële informatie: http://www.auchentoshan.co.uk/festival/festbottle.html.
Heeft iemand deze whisky al reed geproefd? Ik ben namelijk erg benieuwd!
Groetjes,
Marco
0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Auchentoshan Valinch 2011
Soundwave schreef:Auchentoshan Valinch 2011. Fles gekocht na veel positieve beoordelingen, goede prijs en een heerlijk sampletje tijdens het IWF (één van de eerste die ik die avond dronk). Toch ben ik nu iets minder enthousiast. Iemand enig idee of er al een 2012 release is en dat ik die misschien heb geproefd tijdens het IWF? Nu 2 keer iets uitgeschonken en blijf in de verte iets zeeperigs proeven. Na de eerste keer heb ik mijn glazen voor de zekerheid nog maar eens extreem grondig gespoeld en gepoleerd, maar blijf het toch proeven. Het is niet extreem en ik vind hem nog steeds niet verkeerd, maar ergens zegt een stemmetje dat er iets niet helemaal klopt.
Zo een hele late reactie. Heb je nog steeds last van zeperigheid?
Want na aanleiding van deze post zijn wij er op gaan letten en er zit wel iets chemisch/zeperigs op de achtergrond. Het roept ook associaties op met bijenwas.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
WhiteMonkey schreef:Soundwave schreef:Auchentoshan Valinch 2011. Fles gekocht na veel positieve beoordelingen, goede prijs en een heerlijk sampletje tijdens het IWF (één van de eerste die ik die avond dronk). Toch ben ik nu iets minder enthousiast. Iemand enig idee of er al een 2012 release is en dat ik die misschien heb geproefd tijdens het IWF? Nu 2 keer iets uitgeschonken en blijf in de verte iets zeeperigs proeven. Na de eerste keer heb ik mijn glazen voor de zekerheid nog maar eens extreem grondig gespoeld en gepoleerd, maar blijf het toch proeven. Het is niet extreem en ik vind hem nog steeds niet verkeerd, maar ergens zegt een stemmetje dat er iets niet helemaal klopt.
Zo een hele late reactie. Heb je nog steeds last van zeperigheid?
Want na aanleiding van deze post zijn wij er op gaan letten en er zit wel iets chemisch/zeperigs op de achtergrond. Het roept ook associaties op met bijenwas.
Pfoeh lastige vraag, want ik weet niet hoe bijenwas ruikt. Voor de gein maar weer even ingeschonken. De kick is er nu de fles al ietsjes leger is en geademd heeft wat minder heftig, maar ik ruik weer dingen die ik niet vaak in whisky herken. Ik had serieus heel even een associatie met kroepoek en arachideolie (beetje die walm die je ruikt bij sommige toko's, en nee ik heb vandaag niet Aziatisch gegeten). Het zeperige is minder en is misschien ook (als we dan toch in de oosterse hoek blijven) wat korianderachtig.
Smaak, blijft een beetje datzelfde gevoel achter. Ook alsof je wanneer je van bv een citroen de schil raspt en teveel van het witte meeraspt dat je dan het bittere proeft. De bitter die in een grapefruit dan weer normaal is.
Let op! Ik ben nu wel heel erg aan het zoeken naar de dingen die er mogelijk negatief uit kunnen springen en ben mij bewust dat het dan wel een beetje een selffulfilling prophecy wordt. Het is namelijk nog steeds een prima whisky (heb genoeg mindere geproefd), maar hij is dan ook niet te vergelijken met iets wat ik verder geproefd heb. Ben net ook maar even door mijn keukenkastje met kruiden gegaan of ik nog andere kruiden heb er op lijken (ik blijf in die oosterse kroepoek hoek zitten namelijk), maar nog niet gevonden. Ook nog even aan een goedkoop waxineluchtje gesnuffeld (even bijenwas gegoogled
Edit:
Ook nog wat reviews gezocht en nou ik heb niet vaak gehad dat telkens mensen dezelfde dingen roepen (lemon, custard, creme brulee) die ik er praktisch niet in ontdek. Vraag me echt af of die mensen niet allemaal de distillery beschrijving (en deels Ralfy) napraten of dat ik gewoon gek ben. Alleen de limoen en gember die voorbij komen proef ik...
0 x
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Soundwave schreef:Ook nog wat reviews gezocht en nou ik heb niet vaak gehad dat telkens mensen dezelfde dingen roepen (lemon, custard, creme brulee) die ik er praktisch niet in ontdek. Vraag me echt af of die mensen niet allemaal de distillery beschrijving (en deels Ralfy) napraten of dat ik gewoon gek ben. Alleen de limoen en gember die voorbij komen proef ik...
Helemaal mee eens. Als je Ralfy moet geloven zit er in bijna elke whisky "Heather honey" en meestal ook "Zesty green apple". Bij tasting notes van bier en sigaren komen ook steeds dezelfde smaakaanduidingen terug. En die worden vervolgens door 10,000 mensen herhaald.
0 x
Re: Auchentoshan expressies
Ik maak me er niet meer druk om als ik andere dingen opschrijf dan anderen. O.a. de afgelopen twee Blind Tastings op dit forum hebben mij doen inzien dat mensen het alleen in de breedste zin van het woord eens kunnen worden over de smaak en/of geur van een whisky. En da's eigenlijk prima, haalt gelijk de druk van de ketel als je zelf eens 'licht gebrande kandijsuiker met een vleugje kardemon' proeft 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

oow nee zeker niet druk om maken inderdaad, maar ik vind het zelf juist bij een VBT super tof als ik iets minder gangbaars denk te bespeuren en dan lees dat meerdere mensen dat vonden (net als wat je zegt van die kandijsuiker en kardemon). Bij een gewone tasting zijn sommige geuren en smaken bijna overbodig om te noemen tenzij iets ontbreekt wat je juist zou verwachten (turf in een dikke Islay ofzo).
Maar dat vond ik dus nu zo opvallend bij wat ik zoveel heb gelezen bij de Valinch. Meestal heb ik altijd wel een paar overeenkomsten al dan niet achteraf. Dit keer heb ik mij bij bepaalde tasting notes echt dusdanig verbaasd dat ik mij afvroeg of ik wel dezelfde whisky voor me had staan.
Maar dat vond ik dus nu zo opvallend bij wat ik zoveel heb gelezen bij de Valinch. Meestal heb ik altijd wel een paar overeenkomsten al dan niet achteraf. Dit keer heb ik mij bij bepaalde tasting notes echt dusdanig verbaasd dat ik mij afvroeg of ik wel dezelfde whisky voor me had staan.
0 x
ik heb er 2 flessen van staan (2011), en kan me in de verste verte niets zeepachtigs herinneren. Ga die binnenkort maar nog eens uitschenken. Is wel heel erg 'straf', dus bijna automatisch wat water bij. Maar ik kan wel herinneren dat ie erg fruitig en meer nog vanille/graan- achtig is.
ben eens benieuwd
ben eens benieuwd
0 x
Yapi schreef:ik heb er 2 flessen van staan (2011), en kan me in de verste verte niets zeepachtigs herinneren. Ga die binnenkort maar nog eens uitschenken. Is wel heel erg 'straf', dus bijna automatisch wat water bij. Maar ik kan wel herinneren dat ie erg fruitig en meer nog vanille/graan- achtig is.
ben eens benieuwd
nou, heb hem in het glas, en zeep of iets chemisch haal ik er niet echt uit. Dat overdreven bittertje wel, vooraan op de tong. Heeft echt extreem veel water nodig, is dan ook 57,5% en scherp om te beginnen. Ja er zit een vleugje waxiness in, olieachtig. Vanillecrème, zoals verwacht en ervoor ook geproefd (zal wel die crème brulee zijn dan)
Lemon alleen zonder water in de smaak (in de neus blijft het wel), met verdwijnt dat wat, komt ook het granige meer op de proppen. Heb er weer wat water bij gedaan, vind de afdronk heel erg prikkelend vooraan op de tong, beetje onaangenaam. Over de smaak op zich weinig aan te merken. Denk dat ik deze maar eens gebruik om zelf een blend in elkaar te steken, met een wat zachtere sherried whisky en wat peat
0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Er is wel een Auchentoshan Solera op de markt nu, wel 140E. Heeft iemand deze al geproeft? scoort 93 op WB, alleen 3 hebben hem reeds beoordeelt.
0 x
Ik had er nog niet van gehoord, maar kocht in Schotland laatst de Auchentoshan Three Wood. Die is wel leuk complex, maar me wat te zurig. De gewone Auchentoshan vind ik leuker.
1 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

-Roy- schreef:Ik had er nog niet van gehoord, maar kocht in Schotland laatst de Auchentoshan Three Wood. Die is wel leuk complex, maar me wat te zurig. De gewone Auchentoshan vind ik leuker.
Als je de Classic lekker vindt, moet je echt eens de Valinch proberen
Feitelijk een cask strength versie daarvan.
0 x
Er zijn niet zo heel veel Auchentoshan IB bottelingen maar in de komende maanden komen er een paar 21yo van McLean's Artist Malts op de markt in het hogere segment, zie deze slideshow.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Sodeknoepers, met recht het hogere segment inderdaad 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Is er trouwens al iemand die de Virgin Oak heeft geproefd? Ik ben erg nieuwsgierig, maar vind hem wel wat prijzig voor een NAS om op de gok te kopen.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”