Whisky verzekering

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Whisky verzekering

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Dec 2012, 12:31

Iedereen kent het wel, ongemerkt bouw je als liefhebber toch een behoorlijke waardevolle whiskycollectie op. Probeer je deze te verzekeren dan kom je vaak bedrogen uit bij de verzekeringsmaatschappijen en schrik je van berichten dat weer eens ergens een collectie is gestolen.

Naar aanleiding van deze verhalen en de ook bij mij in waarde groeiende whisky collectie heb ik dit eens nagevraagd bij een vriend van mij, zowel een whiskyliefhebber als verzekeringsman. Na wat laten bezinken is hij nu bezig met een verzekeringsmogelijkheid voor whisky en ik help hem daar een beetje bij ;)

Huidige stand van de aanbieding die waarschijnlijk begin 2013 gaat komen : Collectie is dan standaard verzekerd tot 50.000 dagwaarde. Hogere bedragen onder maatwerk onbeperkt mogelijk. Verzekering buitenhuis voor diegenen die ook wel eens proeverijen en dergelijke organiseren/geven inclusief. Premie zal in de tientjes per jaar bedragen, maar is nog onbekend. Ook geschikt voor winkeliers.

Zijn nu bezig met uitwerking hiervan en hebben daarvoor jullie hulp nodig.

Vragen aan jullie mede whisky liefhebbers:
- Is hier belangstelling voor ?
- Wat zou je specifiek verlangen van een dergelijke verzekering ?
- Premiehoogte ?
- Andere punten die "we" mee kunnen nemen in de uitwerking hiervan ?

Benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt :goedgedaan
Gert-Jan
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky verzekering

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Dec 2012, 12:44

Tsja, vanaf welke waarde van de collectie wordt dit interessant dan? Neem aan dat het anders toch gewoon onder je inboedelverzekering valt? En wordt als waarde het aankoopbedrag of de dagwaarde gehanteerd (welke nogal eens kan verschillen met verzamelobjecten).
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Dec 2012, 12:59

Soundwave schreef:Tsja, vanaf welke waarde van de collectie wordt dit interessant dan? Neem aan dat het anders toch gewoon onder je inboedelverzekering valt? En wordt als waarde het aankoopbedrag of de dagwaarde gehanteerd (welke nogal eens kan verschillen met verzamelobjecten).

Standaard dekking wordt 50.000 dagwaarde. En een whiskycollectie is lastig onder standaard inboedeldekking te krijgen (bewijslast, waardevaststelling). Vaak wordt geadviseerd een regeltje te laten opnemen in de polis, maar dan gaan ze vaak uit van max vergoeding van 40 euro per fles als ze dit al op willen nemen (mijn huidige verzekering weigert dit).

Voor wijncollecties bestaat dit al wel heb ik begrepen, maar voor andere dranken niet.

Vanaf wat voor waarde je een collectie verzekerd ? Tja dat is altijd, wat voor risico wil jij lopen als je bijvoorbeeld een unieke Springbank of Port Ellen collectie hebt ?

Wanneer en onder wat voor voorwaarden zou het voor jou interressant worden om zoiets af te sluiten ?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Dec 2012, 13:01

Oh ja, let op het open karakter van het forum in specifiekere reacties !!!! Heel specifieke zaken graag per PM bespreken !!!!
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Dec 2012, 14:09

GJR schreef:Oh ja, let op het open karakter van het forum in specifiekere reacties !!!! Heel specifieke zaken graag per PM bespreken !!!!

Juist, PM mij even de waarde van de collectie, je adres en de veiligheidsmaatregelen die je hebt getroffen en dan help ik je van de zorgen af.

;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Dec 2012, 08:34

...over het verzekeren van je Whisky collectie in het algemeen: Je Whisky collectie verzekeren?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 23 Dec 2012, 20:03

Ben geïnteresseerd, hou me op de hoogte!
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 24 Dec 2012, 18:11

GJR schreef:Zijn nu bezig met uitwerking hiervan en hebben daarvoor jullie hulp nodig.
Vragen aan jullie mede whisky liefhebbers:
- Is hier belangstelling voor ?

Gert-jan, Ik heb hier zeker belangstelling voor.
Nu heb ik een "standaard" whisky verzekering met/tot een vast bedrag.
Alleen met het "probleem"; de bepaling van de (dag)waarde als er iets gebeurt. Ook moet ik van elke fles+doos een foto en kassabon kunnen overleggen. Dit geeft problemen bij een brandje, toch. En problemen met gekregen Whisky; geen kassabon. Ik heb bv wel eens Port Ellen release kado gekregen van een zakelijke relatie.
Ik heb min of meer afgesproken met de maatschappij dat whiskybase de leidraad vormt van het aantal flessen en de (dag) waarde.
Maar dit is; eerst zien en dan geloven. Dus het blijft allemaal een beetje wazig in verzekeringsland.

GJR schreef:- Wat zou je specifiek verlangen van een dergelijke verzekering ?

Dat de dagwaarde van de whisky is verzekerd.
Alleen hoe gaat de maatschappij de dagwaarde bepalen. Whiskybase-The Whisky Exchange-veiling sites-etc.???
Van beide sites (en andere sites) staan niet altijd de prijzen erbij vermeld. Daar komt bij dat ik bij whiskybase van alles kan bijzetten. kortom het is niet geheel waterdicht.
Of men moet per keer/fles het opgeven aan de verzekering, zodat de maatschappij een soort "whiskybase" bijhoud.

GJR schreef:- Premiehoogte ?

Daar zal de maatschappij wel een mooie berekeningsstaffel voor hebben (bv wijn) en deze zal toch wel in alle redelijkheid navenant zijn.

GJR schreef:- Andere punten die "we" mee kunnen nemen in de uitwerking hiervan ?

Bepaling dagwaarde van de whisky vind ik heel belangrijk, want daar draait het eigenlijk allemaal om.
Het vastleggen van het aantal en soort whisky fles(sen) is ook niet onbelangrijk. Wat en hoe wil de maatschappij dit hebben geregeld en vastgesteld. Zoals ik al zei, het zal een soort digitale whisky database moeten worden waar zowel de klant als de maatschappij mee eens zijn.
De maatschappij zal ook regelmatig gevoerd moeten worden met informatie over de dagwaarde van de whisky omdat ik denk dat er weinig tot geen whisky know-how is in verzekeringsland.

Is er niet in andere landen, bv Schotland, een soort gelijke verzekering?
Hoe doen onze "forum" slijters het eigenlijk nu met hun whisky (dranken) verzekering?

Gert-Jan, dit zijn mijn 1e ingevingen. Zodra ik wat meer weet/denk of te binnen schiet meld ik mij weer.

p.s. Gezien bij een aantal forumleden de waarde van hun dierbare collectie/verzameling valt het mij een beetje tegen dat er niet meer forumleden een reactie c.q. suggesties geven.
Of zij moeten het allemaal goed verzekerd hebben, maar dan willen wij dit toch ook graag weten en van leren.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 26 Dec 2012, 16:30

Het moet zijn dat andere forumleden hun collectie niet als een investering beschouwen en bijgevolg niet zo gefocust zijn op het concept "dagwaarde"
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 03 Jan 2013, 13:47

liefmans schreef:Het moet zijn dat andere forumleden hun collectie niet als een investering beschouwen en bijgevolg niet zo gefocust zijn op het concept "dagwaarde"

Tja zie ik ook niet als investering, maar zolang ik meer koop dan dat ik opdrink bouw je toch een behoorlijke waarde op en als dat dan afgedaan wordt als "valt onder levensmiddelen" door een verzekeringsmaatschappij is het heel vervelend als dat allemaal door brand of zo verloren gaat...
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Jan 2013, 13:51

Ik zie het niet perse als investering, al heb ik veel flessen die wel degelijk in die categorie (kunnen) vallen.
Waar ik het grootste probleem in zie is de dagwaarde. Hoe wordt dat bepaald? Hoe werkt zo'n verzekering voor een collectie die een paar keer per maand wel een of andere mutatie heeft, bijvoorbeeld in de vorm van opentrekken van een fles, of verkopen of ruilen, of (en dat gebeurt het vaakst) iets nieuws erbij kopen. Wat is de waarde van een open fles? Niets? Een percentage?
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 04 Jan 2013, 13:30

Oké, achter de schermen weer een behoorlijke stap verder en nu ook tijd om de namen bekend te maken. Verzekering gaat aangeboden worden door Westeinde verzekeringen in Goes in samenwerking met De Zeeuwse Verzekeringen.

Extra informatie op dit moment( de "ik" in de teksten is Westeinde Verzekeringen)

Westeinde Verzekeringen schreef:Dekking
De dekking is meer dan ruim, alle van buitenkomende onheilen. Dus ook oeps mijn plank breekt, ondanks dat deze deugdelijk gemonteerd was, is gedekt. Zo kan je ook denken aan waterschade (in kelder bv) waarbij de etiketten eraf zijn geweekt, ook gedekt. Brand, ontploffing, diefstal na braak ook dekking in gehuurde box (zoals die Springbank collectie) als ik adres weet. Diefstal zonder braakschade is niet gedekt. Ben nog bezig met "transport" van de slijter naar huis in de auto.

Dagwaarde
Qua dagwaarde bepaling kan ik dit prima achterhalen recente veilingen van flessen / recente verkoopprijzen. In samenspraak met de verzekerde moeten we daar uit kunnen komen. De insteek bij schade is niet om niet te vergoeden maar schadeloos stellen. Dus om een voorbeeld aan te halen. Er zijn 10 flessen die door een gedekt evenement verloren zijn gegaan. aanschafprijs totaal 1500 euro. De aanschaf vandaag de dag komt op 1800 euro. We vergoeden dan 1800 euro, of koop ze en stuur ons de rekening. Zijn ze niet meer te krijgen bepalen we samen een vergoeding aan de hand van recente prijzen. Er is dus geen bon nodig van iedere fles wel wil ik een lijst hebben van de voorraad en circa prijs plus foto van de kast ruimte waar ze staan, niet iedere individuele fles. Verder stel ik voor op per € 2500 aanschafwaarde mij een upgrade te sturen van de lijst.Kortom de dagwaarde bepalen we in onderling overleg. De basis kan je afspreken bij het aangaan van de verzekering.

Open flessen
Ikzelf denk bij geopende fles het midden te pakken daar een fles die net open is of een fles met een kontje andere waarde heeft. Geopende fles = 1/2 waarde dichte fles. Maar dat moet ik nog afkaarten.

Premie
In aanvulling op een inboedelverzekering bij De Zeeuwse indicatie nu 100 euro per jaar. Pakketkortingen mogelijk indien meerdere verzekeringen via de combo worden afgesloten. Maatwerk altijd mogelijk.

Graag op- of aanmerkingen, of te wel schiet maar ;) aangezien nog niet alles tot in de puntjes is afgedekt, doorgesproken met De Zeeuwse etc.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jan 2013, 13:55

GJR schreef:Verzekering gaat aangeboden worden door Westeinde verzekeringen in Goes in samenwerking met De Zeeuwse Verzekeringen.

Ah... Vincent! ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Vincent
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Vincent » 08 Jan 2013, 14:22

JayDie schreef:
GJR schreef:Verzekering gaat aangeboden worden door Westeinde verzekeringen in Goes in samenwerking met De Zeeuwse Verzekeringen.

Ah... Vincent! ;-)

Klopt. :) Mochten er vragen zijn van de forumleden stel ze gerust. Mag uiteraard ook per PM.
0 x
Afbeelding

Vincent
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Vincent » 21 Jan 2013, 14:05

Beste Whisky vrienden en vriendinnen,
Uit de markt heeft ons de vraag bereikt om voor een whiskycollectie een verzekeringsoplossing te maken.
In de regel is een dergelijke collectie alleen te verzekeren tegen een relatief duur tarief van de kostbaarhedenverzekering. Nadeel is dat deze polis moet worden aangepast bij iedere aankoop, verkoop of opgedronken fles.
Het is ons gelukt een oplossing af te spreken met een verzekeringsmaatschappij die uitstekend aansluit bij de verzekeringsbehoefte die wij uit de markt hebben door gekregen.
De dekking is "All Risk" dat wil zeggen alle van buitenkomende onheilen die schade veroorzaken aan de collectie dan wel een individuele fles. De polisvoorwaarden zijn hier na te lezen;
In deze polisvoorwaarden word de whiskycollectie niet expliciet genoemd. Dit is namelijk maatwerk welke wij als Westeinde Verzekeringen gaan verzorgen. Ikzelf Vincent van 't Westeinde ben thuis in, onder andere, de whiskymarkt als liefhebber van. Weet wat er speelt en heb contacten bij bottelaars, slijters en diverse distillerijen. Mocht ik er zelf niet uitkomen heb ik voldoende back up beschikbaar.
Wat zijn de voorwaarden om uw collectie goed te kunnen verzekeren;
• De dekking is in principe bedoeld voor “totaal pakketten”. Wij behouden ons het recht voor om individuele posten te weigeren.
• Bij acceptatie zal door de verzekerde samen met Westeinde Verzekeringen B.V. een inventarisatie worden gemaakt van de op dat moment aanwezige voorraad whisk(e)y. Deze lijst wordt zowel door verzekerde als Westeinde Verzekeringen B.V. beheerd en zal “up to date” worden gehouden.
• De dekking in de afgesloten auto is beperkt tot diefstalschade met een maximum van EUR 250,-. Dekking geldt voor Nederland en dagtochten buitenland.
• Voor de schadeafhandeling vormt de inventarisatielijst het uitgangspunt.
• Ongeopende flessen zullen voor 100% worden vergoed. Geopende flessen zullen voor 50% worden vergoed. De vergoeding is de marktwaarde, ongeacht de aanschafwaarde, op het moment van de schade. De marktwaarde is te achterhalen via de diverse veilingsites, verkoopsites en mochten deze geen gegevens opleveren worden alternatieven gezocht. Heeft u iets "onvindbaars" of unieks in de collectie kunnen we hier beter vooral een regeling voor treffen dan pas na een schade.
• De woning dient voorzien te zijn van deugdelijk hang- en sluitwerk en boven EUR 30.000 bij voorkeur ook van een elektronisch inbraakalarm.

Om de boekhouding bij te houden facturen wij per eerste januari van ieder jaar 50 euro administratiekosten bij het aangaan van een totaalpakket.
Ondanks dat u online bij ons een verzekering kan afsluiten adviseer ik toch om contact met mij op te nemen voor een premieberekening, temeer ik gekend moet worden in de collectie en de samenstelling hiervan.
U kunt een proefberekening maken op onze speciale website; https://makelaardijwesteinde.hethip.nl/ Voor vragen mag je bellen 0113223320. Algemene vragen kunnen op het forum worden gepost.
We staan voor u klaar!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”