Ik zie Ardmore nog niet op het lijstje staan, naar mijn weten ook een Highlander, nét buiten de Speyside (bij Kennethmont). Een peated Highland malt.
Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Re: Welke Highlands voor een Highland tasting ?
Dat wordt een leuke tasting 
Ik zie Ardmore nog niet op het lijstje staan, naar mijn weten ook een Highlander, nét buiten de Speyside (bij Kennethmont). Een peated Highland malt.
0 x
-
liefmans
- Senior

idd ardmore staat er ook nog niet bij, is er eentje die net zoals tomatin regelmatig bij speyside wordt ingedeeld. dat is natuurlijk het nadeel van een verdeling te maken die geen duidelijke definitie heeft
0 x
Ik mis de Glendronach (en dan specifiek de Revival). 

0 x
TGIF schreef:Ik mis de Glendronach (en dan specifiek de Revival).
Glendronach heb ik genoemd (geen specifieke) in het allereerste rijtje.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Allemaal al bedankt voor de reacties ! Erg veel leuke aanbevelingen, maar ook weer meer om over na te denken en te bestuderen. Gelukkig is er nog even tot aan de tasting, komende week is gaan kijken. 1 naam heb ik al c.q. de fles is al in mijn bezit. (naam zeg ik nog niet
, aangezien ik de line-up nog even een verassing wil houden en er hier leden van de whiskyclub bergen op zoom rond hangen
)
, aangezien ik de line-up nog even een verassing wil houden en er hier leden van de whiskyclub bergen op zoom rond hangen
)
0 x
Welke volgorde?
Hallo Whisky fans,
Ik ben nog niet goed bekend in de whisky wereld.
Ik heb kort het een en ander gelezen hier op het forum, en ben nu toe aan het proeven.
Heb bij de locale slijter alle kleine flesjes gehaald om een indruk van de smaken te krijgen, en zo ook het een en ander te vergelijken en natuurlijk om te kijken waar mijn voorkeur ligt.
Nu was mijn vraag; welke volgorde raden jullie aan voor deze 5? (Motivatie vind ik ook leuk om te lezen, dan krijg ik er meteen meer inzicht in).
1. label 5
2. the famous grouse
3. Red label
4. Jameson
5. Glenfiddich 12 yo
Als het goed is staat er ook een foto in de bijlage.
Alvast bedankt!
Ik ben nog niet goed bekend in de whisky wereld.
Ik heb kort het een en ander gelezen hier op het forum, en ben nu toe aan het proeven.
Heb bij de locale slijter alle kleine flesjes gehaald om een indruk van de smaken te krijgen, en zo ook het een en ander te vergelijken en natuurlijk om te kijken waar mijn voorkeur ligt.
Nu was mijn vraag; welke volgorde raden jullie aan voor deze 5? (Motivatie vind ik ook leuk om te lezen, dan krijg ik er meteen meer inzicht in).
1. label 5
2. the famous grouse
3. Red label
4. Jameson
5. Glenfiddich 12 yo
Alvast bedankt!
0 x
Re: Welke volgorde?
Stevenvl schreef:...
1. label 5
2. the famous grouse
3. Red label
4. Jameson
5. Glenfiddich 12 yo
Nee, die bijlage heb je kennelijk niet goed toegevoegd. Je moet ná selectie (Kiezen) nog even op de toevoegen knop drukken.
En, eerlijk gezegd, als het om een proeverij gaat, zijn het wel beginners whiskies waarbij de volgorde van proeven denk ik niet veel verschil zal maken (de eerste vier zijn allemaal goedkopere blends).
Ik zou de Glenfiddich (was ook mijn eerste single malt), als enige single malt, als laatste nemen en de eerste vier drinken van laag naar hoog alcohol gehalte (abv), als daarin al verschil zit.

PS: Om een goede indruk te krijgen heb je wat meer diversiteit ... en tijd, nodig met wat meer karakteristieke verscheidenheid. Maar het begin is er! Gezien mijn beperkte dan wel gedateerde ervaring met (goedkopere) blends zal ik vast wat mensen op de tenen trappen ...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Welke volgorde?
- 1. Jameson
2. The Famous Grouse
3. Label 5
4. Glenfiddich 12 yo
5. Johnnie Walker Red label
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Ik zou de Red Label en Label 5 mixen met cola, de Jameson gebruiken om een lekkere Irish Coffee te maken vervolgens de Famous Grouse drinken en dan als beginner nog even genieten van de Glenfiddich.
Alle gekheid op een stokje, Stevenvl, als je echt de whiskywereld wil ontdekken en er ergens bij je in de omgeving of in de buurt een speciaalzaak is die ook samples verkoopt. Ga dan daar eens langs en laat je adviseren en neem een paar flesjes mee. Die hoeven echt niet heel veel duurder te zijn dan zo'n cadeauset van de G&G.
Alle gekheid op een stokje, Stevenvl, als je echt de whiskywereld wil ontdekken en er ergens bij je in de omgeving of in de buurt een speciaalzaak is die ook samples verkoopt. Ga dan daar eens langs en laat je adviseren en neem een paar flesjes mee. Die hoeven echt niet heel veel duurder te zijn dan zo'n cadeauset van de G&G.
0 x
Soundwave schreef:Ik zou de Red Label en Label 5 mixen met cola, de Jameson gebruiken om een lekkere Irish Coffee te maken vervolgens de Famous Grouse drinken en dan als beginner nog even genieten van de Glenfiddich.
Ach, zo zijn velen van ons begonnen (ik ook hoor). En het is niet verkeerd: ook tussen de 'goedkopere blends' zitten smaakverschillen. En... als je begint, is het kopen van deze flessen al best een aanschaf qua prijs!
Gewoon lekker proberen, Steven; als je de smaak te pakken krijgt is het einde zoek en staan er straks wel 5 flessen van gemiddeld 50 euro per fles op tafel! Niet dat dat moet, maar het is zo...
0 x
Vragen ivm proeverij
Ik heb al verschillende tastings in elkaar gestoken en nog meer mee gedaan.
Nu had ik er graag 1tje gedaan met 3 whisky's van dezelfde distilleerderij .
Welke zou ik best kiezen wetende dat de whisky's niet te veel hetzelfde mogen smaken.
Mvg
P.S.
Weet iemand of kilchoman single casa release 59,3 procent te vinden is in Nederland.
Er zijn er wel wat maar deze specifieke ben ik nog niet tegen gekomen.
Nu had ik er graag 1tje gedaan met 3 whisky's van dezelfde distilleerderij .
Welke zou ik best kiezen wetende dat de whisky's niet te veel hetzelfde mogen smaken.
Mvg
P.S.
Weet iemand of kilchoman single casa release 59,3 procent te vinden is in Nederland.
Er zijn er wel wat maar deze specifieke ben ik nog niet tegen gekomen.
0 x
Re: Vragen ivm proeverij
Je kunt bijvoorbeeld voor Bruichladdich gaan:
Laddie 10
Port Charlotte
Octomore
of Arran:
Robert Burns
Arran 14 yo
Machrie Moor
Laddie 10
Port Charlotte
Octomore
of Arran:
Robert Burns
Arran 14 yo
Machrie Moor
0 x
Bedankt voor het snelle antwoord.
Er zijn natuurlijk vele mogelijkheden,te veel eigenlijk daarom mijn vraag.
Ik ben nogal een fan van Ardbeg:Zou het mogelijk zijn om drie van deze whisky's te proeven na elkaar,of wordt dit de veel?
Mvg
Er zijn natuurlijk vele mogelijkheden,te veel eigenlijk daarom mijn vraag.
Ik ben nogal een fan van Ardbeg:Zou het mogelijk zijn om drie van deze whisky's te proeven na elkaar,of wordt dit de veel?
Mvg
0 x
Re: Vragen ivm proeverij
maltje schreef:Nu had ik er graag 1tje gedaan met 3 whisky's van dezelfde distilleerderij .
Glenmorangie
- 10yo original
Quinta Ruban Port Wood
Lasanta Sherry Wood
Aberlour
- 10yo
12yo sherry
a'Bunadh
Of duik juist een hoek in waarbij je een 'standaard', sherried en rokerige van eenzelfde distillery pakt.
0 x
Plots denk ik aan een heel andere invalshoek.
Whisky uit andere landen!
Heb er drie nodig.
Zijn er die de moeite zijn buiten de Amrut,belgian owl ,want die ken ik al.
Mvg
Whisky uit andere landen!
Heb er drie nodig.
Zijn er die de moeite zijn buiten de Amrut,belgian owl ,want die ken ik al.
Mvg
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”