Beginnen met Whisky voor 150 euro

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Echoes
Actief lid
Actief lid

Re: Beginnen met Whisky voor 150 euro

Ongelezen berichtdoor Echoes » 20 Sep 2012, 12:02

Dit vind ik smaakvolle whisky's die niet zo duur zijn, of vaak als miniatuur of kleiner flesje verkrijgbaar zijn:

- Laphroaig Quarter Cask (de 10y vind ik de minst lekkere Laphroaig)
- Ardbeg 10y (meeste slijterijen hebben deze als miniatuur voor paar euro)
- Bowmore 15y Darkest (zit in Bowmore tasting setje voor 12 euro, verkrijgbaar bij o.a. Mitra))
- Glen Farclas 105 (bij Gall&Gall 350ml voor iets van 20 euro)

- Oban 14y en Dalwhinny 15y zijn ook redelijk ok en makkelijk om te drinken/proberen (prijs/kwaliteit)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Sep 2012, 21:00

Ik zou ook gaan zoals Matti schrijft voor meerdere flessen in die prijsklasse om te ontdekken en te ervaren. Daarbij ook Glenmorangie 10, Glenfiddich / The Balvenie, Jameson, ook een Bourbon (Four Roses Yellow Label vind ik persoonlijk al goed opm te beginnen!), en een peaty als Talisker / Ardbeg 10 / Laphroaig 10, of kies iets als Finlaggan ofzo.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

bart_g
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bart_g » 23 Sep 2012, 12:38

Weer een leuk aantal reacties erbij gekomen. Dank daarvoor! Ik hoop dat er nog veel meer volgen.

Zelf ben ik al bekend met Glenfiddich 12yo, Balvenie Double Wood, Jameson, Bushmills black en nog wat anderen die ik me niet kan herinneren. Deze zijn blijven hangen omdat ik ze allemaal lekker vond. Komende vrijdag heb ik een whiskyproeverij bij mij thuis met 7 schotse malts. Mede op basis daarvan zal ik een keuze gaan maken. Ik hou jullie op de hoogte.
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 24 Sep 2012, 09:20

Als absolute beginner zou ik zeker eerst even op zoek gaan naar je eigen smaakprofiel (en viewtopic.php?f=9&t=1752 ). Een lijst publiceren met de top 100 beste beginners whisky's lijkt mij dan ook onbegonnen, omdat ieder een eigen smaak heeft.
Helaas worden beginners meestal verkoop-gedreven geadviseerd bij een slijter. Het komt helaas maar al te vaak voor dat personeel bij de slijter niet meer over de gewenste hoeveelheid kennis bezit. Er worden scheve gezichten getrokken op festivals als je het hebt over een blend, bourbon of grain. Als je wat jaartjes verder bent, kom je toch ook tot de conclusie dat daar ook liquid gold tussen zit.

Dus waarom niet op zoek naar verschillende soorten? Een leuke single grain, Black Barrel, prachtige betaalbare bourbon Woodford, een geweldige blend van Ultimate of David Stirk en de rest aanvullen met wat verschillende smaken malts. Dat zou ik beginners adviseren en gerichter als ik weet wat hun smaak ongeveer is.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Sep 2012, 12:45

dennis schreef:Dus waarom niet op zoek naar verschillende soorten? Een leuke single grain, Black Barrel, prachtige betaalbare bourbon Woodford, een geweldige blend van Ultimate of David Stirk en de rest aanvullen met wat verschillende smaken malts.

De blend die je bedoelt is denk ik de Black Bottle? (erg lekker idd, een aanrader) En The Ultimate en David Stirk zijn nu juist single cask bottelingen, geen blends.

Verder kan ik me erg vinden in je verhaal. Er is geen reden om dingen uit te sluiten voor je ze tenminste hebt geproefd. En dan liefst nog wat vaker ook, zo kostte het mij een viertal bourbons voor ik de verschillen begon te proeven en ruim 10 single malts voor ik een idee begon te krijgen van het smaakspectrum daarvan. Ik zou nu juist niet gerichter te werk willen gaan, zelfs als iemand zegt een bepaalde smaak te hebben. Als beginner kan je maar beter alle hoeken en gaten verkennen, voor je je toespitst op een bepaald smaakprofiel, vind ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 24 Sep 2012, 13:37

Ik zou een gedeelte van de 150 €'s apart houden voor wat 20cl flesjes uit de Classic Malts reeks. Bijvoorbeeld Dalwhinnie 15, Oban 14, Lagavulin 16, Clynelish 14. Zo heb je meer dan 2 drams de tijd om een mening te vormen en als het echt niets voor je is zit je in ieder geval niet een hele fles met wroeging weg te werken.

Verder deel ik de mening met de posters boven (of onder, afhankelijk van foruminstellingen) mij dat het echt de moeite loont om zo breed mogelijk te gaan. Schots, Iers, Japans. Single malt, blended malt, blends.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

bart_g
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bart_g » 25 Sep 2012, 13:21

Ik ben het helemaal met jullie eens dat je toch adhv je smaakprofiel uiteindelijk moet gaan kiezen. Maar anderzijds is het wel handig om een soort van startpunt te hebben. Mijn insteek is in elk geval om vanuit dat smaakprofiel een aantal richtingen te gaan aanschaffen en op basis daarvan te gaan ontdekken wat ik echt lekker vind en waar mijn smaakvoorkeur ligt. En wederom bedankt voor jullie bijdrage.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 25 Sep 2012, 13:25

bart_g schreef:Als absolute beginner op het gebied van Whisky ben ik benieuwd naar wat de meer ervaren whiskydrinkers de beginnende drinker voor whisky aan zouden bevelen. Het lijkt me dan ook leuk om een soort van overzicht te maken van welke whiskies jullie zouden kopen als jullie opnieuw zouden beginnen met een budget van 150 euro. Als er genoeg reacties komen, kunnen we misschien wel een beginnerswhisky top 10 maken ofzo.

De vraag is dus: Welke Whisky of Whiskies zouden jullie als beginner kopen met een budget van 150 euro? Kies je 1 fles of meerdere? En waarom kies je die?

Misschien kan je beter die 150 euro in je zak laten en eerst een paar whisky proeverijen bezoeken. Dit kan soms al voor een paar knaken en op deze wijze kan je relatief goedkoop verschillende whisky's uitproberen. Met een beetje geluk krijg je direct wat algemene info over whisky.
Tip: woon je in de buurt van Capelle a/d IJssel, dan kan ik je the Strong Taste aanbevelen (Red: alleen op de eerste zaterdag in oktober). Een inloopproeverij waarbij je voor € 5,00 entree 60-80 whisky's kan proeven!!
0 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 25 Sep 2012, 13:52

ea teasse schreef: Highland Park 18 is iets duurder en is een combinatie tussen sherry en bourbon vaten

Ea teasse, dit is niet geheel correct. De Distillery Bottelings van Highland Park rijpen uitsluitend in ex-sherry vaten. Dit is weliswaar een samenstelling van vaten van zowel Amerikaans als Spaans eikenhout, maar er heeft geen bourbon in gezeten.
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 26 Sep 2012, 20:54

Matti schreef:
dennis schreef:Dus waarom niet op zoek naar verschillende soorten? Een leuke single grain, Black Barrel, prachtige betaalbare bourbon Woodford, een geweldige blend van Ultimate of David Stirk en de rest aanvullen met wat verschillende smaken malts.

De blend die je bedoelt is denk ik de Black Bottle? (erg lekker idd, een aanrader) En The Ultimate en David Stirk zijn nu juist single cask bottelingen, geen blends.

Verder kan ik me erg vinden in je verhaal. Er is geen reden om dingen uit te sluiten voor je ze tenminste hebt geproefd. En dan liefst nog wat vaker ook, zo kostte het mij een viertal bourbons voor ik de verschillen begon te proeven en ruim 10 single malts voor ik een idee begon te krijgen van het smaakspectrum daarvan. Ik zou nu juist niet gerichter te werk willen gaan, zelfs als iemand zegt een bepaalde smaak te hebben. Als beginner kan je maar beter alle hoeken en gaten verkennen, voor je je toespitst op een bepaald smaakprofiel, vind ik.

Nee, ik bedoelde de blend van Van Wees en David Stirk is/komt met een blend. Ik vergeet telkens dat dit soort informatie niet overal bekend is of iets meer uitleg vergt.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Roel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Roel » 28 Sep 2012, 22:16

Als beginner zou ik helemaal niet weten wat er allemaal te koop is. Maar ik ben begonnen met zo verschillend mogelijke whisky's en dat is eigenlijk nog steeds m'n beleid. Andere beginners zou ik bijvoorbeeld de Glendronach 15yo Revival aanraden (voor de sherry) de Bowmore Legend (voor de turf en heel betaalbaar bovendien) en de Oban 14yo (voor de combinatie). Daarnaast een "typische" Speysider, zoals de Longmorn 10yo van Gordon & MacPhail. Dan is het geld wel op, ben ik bang... Dure hobby hoor!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Sep 2012, 11:16

Roel schreef:Andere beginners zou ik bijvoorbeeld de Glendronach 15yo Revival aanraden (voor de sherry) de Bowmore Legend (voor de turf en heel betaalbaar bovendien) en de Oban 14yo (voor de combinatie).

Uit: Oban 14yo, 43% OB
Piet schreef:Ik herinnerde me Oban als ietsje peaty (als b.v HP) maar in deze dram kan ik dat niet bespeuren.... en ook niet in de 2-de.

Hoe zit dat, Piet / Roel? Ik heb hem hier niet staan. Ik herinner me Oban ook wel als iets rokerig, maar volgens mij werd ik ook verrast dat dat niet zo was toen ik hem tijdje geleden proefde :Scratch En de sherry?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Sep 2012, 11:29

JayDie schreef:Hoe zit dat, Piet / Roel? Ik heb hem hier niet staan. Ik herinner me Oban ook wel als iets rokerig, maar volgens mij werd ik ook verrast dat dat niet zo was toen ik hem tijdje geleden proefde En de sherry?

Wel wat "rokerigs" maar niet peated (medicinaal etc.), zeker ook in het lege glas (toevallig gisterenavond nog opgevallen). Sherry niet echt.... maar die heeft deze whisky dan ook niet gezien.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 29 Sep 2012, 13:01

Van Oban (20cl versie 2004) herinner mij een (heel) licht aanwezig medicinaal tintje in de afdronk.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Roel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Roel » 30 Sep 2012, 11:05

Misschien ben ik erg gevoelig voor turf maar ik bespeur toch meer dan een hint in de Oban. Wat sherry betreft: de Oban heeft dat zware aroma van rode en gedroogde vruchten die gewoonlijk uit sherry-vaten komt (i.t.t. het lichtere aroma uit een bourbon-vat). Of Oban ook echt sherry-vaten gebruikt, zou ik niet kunnen zeggen. Maar hierboven lees ik dat HP alléén sherry-vaten gebruikt, wat ik ook niet zou zeggen als ik alleen op het aroma af zou gaan.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”