Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?
Re: Rijpen en finishings, welke zijn er ?
Glenmorangie was inderdaad de eerste.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Glenmorangie The Original: 10 Years Old (geen finish) 40%
Glenmorangie Nectar d'Or: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Sauterne vaten 46%
Glenmorangie Quinta Ruban: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Port vaten 46%
Glenmorangie The Lasanta: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Olorosso vaten 46%
Ik ben wel een fan van Glenmorangie en moet zeggen dat ik die Nectar d'Or wel erg lekker vond! Komend weekend een Quinta Ruban halen
Glenmorangie Nectar d'Or: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Sauterne vaten 46%
Glenmorangie Quinta Ruban: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Port vaten 46%
Glenmorangie The Lasanta: 10 Years op Bourbon + 2 Years op Olorosso vaten 46%
Ik ben wel een fan van Glenmorangie en moet zeggen dat ik die Nectar d'Or wel erg lekker vond! Komend weekend een Quinta Ruban halen
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

JayDie schreef:Ik ben wel een fan van Glenmorangie en moet zeggen dat ik die Nectar d'Or wel erg lekker vond! Komend weekend een Quinta Ruban halen
Glenmorangie heeft ook nog een Sonnalta PX . De PX is voor Piedro Ximenes oftewel Peter Simonszoon. Heerlijk.
Ook nog de Astar op new artisan wood. Heb ik op de festival in Leiden gehad dat laatste.
Glenmorangie Signet begeer ik te hebben. Ik zal kijken of ik mijn proeverij in Harderwijk kan verzilveren in een Signet. Mash is gemaakt van deels chocomout. Zelfde mout als gebruikt wordt in Porter en Stout. Heerlijk
0 x
Jock schreef:Ook nog de Astar op new artisan wood.
...maar dat is geen finish van de 10yo; dat is een 'geheel eigen whisky'. Me bij laten praten door de mannen in Leiden, die een week later ook in Grave stonden
Maar dus wel weer eentje voor het 'rijpen' rubriekje
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

JayDie schreef:Jock schreef:Ook nog de Astar op new artisan wood.
...maar dat is geen finish van de 10yo; dat is een 'geheel eigen whisky'. Me bij laten praten door de mannen in Leiden, die een week later ook in Grave stonden
Maar dus wel weer eentje voor het 'rijpen' rubriekje
Ja heb je gelijk. Iets te enthousiast van mij
0 x
Nog eentje voor op de lijst, vanuit Japan. De Mizunara of Japanese oak. Zie ook http://nonjatta.blogspot.com/2008/11/wh ... hisky.html
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Japans eiken en Sonnalta PX toegevoegd.
Echter Ozark Oak aka "New artisan wood" (Glenmorangie “Astar”) is American Oak uit de Ozark Mountains (Amerikaanse witte eik, Quercus alba) en die stond er uiteraard al in.
Ik heb deze benamingen er wel bij gezet.
Echter Ozark Oak aka "New artisan wood" (Glenmorangie “Astar”) is American Oak uit de Ozark Mountains (Amerikaanse witte eik, Quercus alba) en die stond er uiteraard al in.
Ik heb deze benamingen er wel bij gezet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Uit: Welke Isle of Jura Whisky:
Piet, dit is er waarschijnlijk weer eentje voor jou?
Jock schreef:Wel eentje die op Barolo is gefinished
Piet, dit is er waarschijnlijk weer eentje voor jou?
0 x
Yep.
We hadden al wel Gaja Barolo in de lijst van finishings maar dit is dan weer net iets minder specifiek.
Hoewel... als ze meer en meer châteaux en AOC, DOC etc. gaan toevoegen dan ga ik passen want dan is het einde toch zoek
We hadden al wel Gaja Barolo in de lijst van finishings maar dit is dan weer net iets minder specifiek.
Hoewel... als ze meer en meer châteaux en AOC, DOC etc. gaan toevoegen dan ga ik passen want dan is het einde toch zoek

0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Piet schreef:Yep.
Ik ben het met jou eens Piet. Het wordt teveel zo. Maar bedenk een ding. De shery producenten hebben de laatste deccenia niets gedaan aan marketing en hun image. Als je het woord "sherry" in gezelschap zegt, denkt iedereen aan een oude tante op zondagmiddag. Sherry is zo uit zwang dat de vaten heel moeilijk te krijgen zijn en duur. Het is een natuurlijke zaak dat de whisky industrie richting Barolo, AOC en DOC gaat. Dat laatste DOC is trouwens heel mooi. Dan heb je ook nog Bruichladdich The Italian Collection. Brunelli, Bolgheri, en Sassicaia.
Bruichladdich heeft ook nog en Grenache finish en een nieuwe Piedro Ximenes en een Souterenes. Oh ja en Bruichladdich heeft in New York een expressie uitgebracht: Bruichladdich Kosher Wine Finish. Gefinished in Kosher Wine vaten uit Haifa in Israel. Carmel Wine. Target Marketing noemt men dat. In NYC veel mensen die een kosher keuken hebben en een dram met zo'n finish graag willen hebben. Ik heb eentje gereserveerd bij Bruichladdich een 18 jaar oude Kosher Wine finish. Ik haal het op als ik daar ben eind mei.
Jock
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Hebben jullie ooit van die finish in een haringvat gehoord?
Een Duitse whisky fanaat heeft een Bruichladdich een narijping gegeven op een haringvat en het resultaat Fishky gedoopt. Ik heb het "genoegen" gehad de Laddie voor en na de extra rijping te proeven. Het was geen improvement, that's for sure.
Een Duitse whisky fanaat heeft een Bruichladdich een narijping gegeven op een haringvat en het resultaat Fishky gedoopt. Ik heb het "genoegen" gehad de Laddie voor en na de extra rijping te proeven. Het was geen improvement, that's for sure.

0 x
macoffringa schreef:Hebben jullie ooit van die finish in een haringvat gehoord?
Die is al eens voorbijgekomen Hans, een paar pagina's terug in dit onderwerp viewtopic.php?f=9&t=303&start=10#p1556
Daar staan ook nog wat links bij.
Of je daar nu vrolijk van gaat worden ?
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Oh Piet,
Dat had ik dan gemist. Je kunt mijn posting verwijderen als je dat wilt.

Dat had ik dan gemist. Je kunt mijn posting verwijderen als je dat wilt.

0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Ik heb net een fles Aberlour Marsala Finish in huis van Wilson and Morgan
Jock
Jock
0 x
Vaten: hoe, wat en waarom.
Ik was even nieuwsgierig naar de werking van vaten. Hoe ze de whisky beïnvloeden en dergelijke. Ralfy's verhaal over hoe je slechte whisky te redden was een beetje de trigger. Hij deed een stuk hout in zijn fles en ik ben er van overtuigd (ik heb het nog niet uitgeprobeerd) Dat wanneer je een stuk langzaam groeiend eikenhout goed schroeit en je een stuk in je whisky doet, dat hij er in verloop van tijd van op kan knappen.
Maar voor diegene die geïnteresseerd zijn in de werking van hout en vaten op de whisky heb ik het volgende linkje gevonden.
http://www.whiskeywise.com/whiskey-barrels.html
Maar voor diegene die geïnteresseerd zijn in de werking van hout en vaten op de whisky heb ik het volgende linkje gevonden.
http://www.whiskeywise.com/whiskey-barrels.html
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”