Welke Whisky drink je met vrienden, kennissen en beginners?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Vlad
Actief lid
Actief lid

Welke Whisky drink je met vrienden, kennissen en beginners?

Ongelezen berichtdoor Vlad » 13 Jun 2012, 22:20

Hmmm, ik vraag mij af wat een safe keuze zou om te drinken met vrienden en whisky beginners. Ik dacht eerder aan bourbons omdat ze 1) goedkoop en 2) redelijk flauw maar toch zoet zijn. Een Isle of Jura of een Arran valt niet direct in de smaak bij de first timers of mensen die gewoon wat willen "zuipen".

Iemand tips ?
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 14 Jun 2012, 00:25

Vlad schreef:Hmmm, ik vraag mij af wat een safe keuze zou om te drinken met vrienden en whisky beginners. Ik dacht eerder aan bourbons omdat ze 1) goedkoop en 2) redelijk flauw maar toch zoet zijn. Een Isle of Jura of een Arran valt niet direct in de smaak bij de first timers of mensen die gewoon wat willen "zuipen".

Iemand tips ?

Als je zeker weet dat je vrienden willen zuipen dan zou ik daarvoor een goedkope blend halen. Als je ze wil laten kennis maken met whisky helpt het altijd om er ook een ambiance bij te creeren dat men de tijd moet nemen om er van te genieten. Dus met whiskyglazen, wat uitleg over het verschil tussen wat jij hun gaat schenken en een goedkope blend. Wellicht een filmpje van ralfy met informatie over de manieren waarop je whisky kan apprecieren. (aangeven hoe duur het glas whisky is dat ze in hun hand houden wil ook wel eens helpen om mensen zich gesofisticeerd te voelen en het niet in 1 keer achter over te gooien)

Ik zelf zou voor een Highland Park 12 gaan als introductie whisky, omdat die veel verschillende smaken heeft en een eigen karakter. Meestal worden Glenfiddich 12 en Glenlivet 12 aangeraden omdat deze zacht zijn, maar dan zou ik eerder voor een Balvenie Double Wood gaan. Mijn inziens val je ook aan de Glencadam 10 jaar oud
En je kunt ze daarna altijd aan de Isle of Jura of Arran laten sniffen en kijken wat ze er van vinden. (er zijn mensen die van whisky houden vanwege de sterke peat smaak terwijl andere juist valllen voor het frisse of voor juist sterke sherry tonen. Dus ik zou zeggen kijk wat bevalt en borduur daar op voort]
0 x
Afbeelding

Valon
Senior
Senior

Re: Welke Whisky drink je met vrienden, kennissen en beginne

Ongelezen berichtdoor Valon » 14 Jun 2012, 10:10

Qua budget is de Jura 10yo overigens een prima keuze om mee te starten. Erg licht, verre van complex en nauwelijks van rook voorzien.

Met het schema op de achterkant van de verpakking kun je ook eenvoudig laten zien hoe de wereld van whisky er globaal uit ziet.

--> Kortom, Jura 10yo als numero uno.

Ga vervolgens voor een meer complexe whisky, maar nog niet heel erg rokerig. Verwen ze met een Longmorn 15yo, een Dalmore 12yo of een Balvenie 12yo.

Zelf ben ik fan van de Dalmore range: kortom, ik raad deze aan. Ook vanwege het mooie uiterlijk van de fles. Maakt net iets meer indruk dan hun whisky's. Ideale whisky om later nog eens met deze mensen te openen en te kijken wat ze dan proeven. Kom ik zo op terug.

2nd: Dalmore 12yo.

Als derde whisky een Highland Park 12yo is inderdaad een prima keus. Zelf vind ik 'm heerlijk bij een Cubaanse sigaar passen. Mochten er rokers zijn dan is het verleiden nu echt begonnen.

3rd: Highland Park 12yo.

Tip: ga niet voor alleen maar eenvoud. Laat ze verschillende varianten proeven en probeer in ieder geval de basissmaken te benoemen. De rest vertel je over vijf maanden maar. Een goede intro is de opstap naar meer.

Tip 2: laat ze persoonlijk aangeven welke smaken bevallen of juist niet. Weet je wat je voor de volgende keer moet inkopen. Bewaar de geopende flessen desnoods in kleine goed schoongemaakte flesjes) en doe deze tasting over een aantal maanden nog een keer (met diezelfde anonieme flessen). Ze zullen elke whisky anders ervaren (ze kraken wellicht af wat ze eerder nog super vonden en andersom). Het leuke van whisky drinken: smaak ontwikkeling! Zie verwijzing bij Dalmore 12yo.

Tip 3: Goede muziek, donkere sfeer en een paaldanseres doen wonderen.

Oh, en vergeet vooral niet af te sluiten met zo'n overheerlijke (...) Jack Daniels. De whisky die velen zo aanbidden...
0 x

Vlad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Vlad » 14 Jun 2012, 10:28

Bedankt voor het advies jongens! Geslaagde avond in zicht :duimop
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Jun 2012, 10:30

WhiteMonkey schreef:Als je zeker weet dat je vrienden willen zuipen dan zou ik daarvoor een goedkope blend halen.

Precies met dit in mijn achterhoofd heb ik dan ook altijd wel iets goedkoops in de kast staan. Ik probeer dan alsnog geen troep in huis te hebben, zodat ik zelf ook af en toe nog wel een glaasje van zo'n goedkope whisky kan nemen.
Wat ik nu in de kast heb staan zijn een Cutty Sark voor de zuipers, een Black Grouse voor de zuipers die van een beetje rook houden, een Tullamore Dew voor zuipers en voor de eventuele Irish coffee, en een Bailie Nicol Jarvie voor de gelegenheden waarop een semiliefhebber wil doordrinken.

WhiteMonkey schreef:Als je ze wil laten kennis maken met whisky helpt het altijd om er ook een ambiance bij te creeren dat men de tijd moet nemen om er van te genieten. Dus met whiskyglazen, wat uitleg over het verschil tussen wat jij hun gaat schenken en een goedkope blend. Wellicht een filmpje van ralfy met informatie over de manieren waarop je whisky kan apprecieren. (aangeven hoe duur het glas whisky is dat ze in hun hand houden wil ook wel eens helpen om mensen zich gesofisticeerd te voelen en het niet in 1 keer achter over te gooien)

Ik heb zoveel tulp- en glencairnglazen in huis dat ik niet snel in een ander soort glas zou schenken, ongeacht wat de gelegenheid is. Tenzij iemand echt specifiek om een kristallen tumbler zou vragen.

Het is inderdaad niet eens een slecht idee om een kleine hint te geven van het prijsverschil tussen wat ze nu in het glas krijgen versus de bekende Johnnie Walker Red oid. Leeftijd noemen is bij een beginner ook een mogelijke stap richting het gevoel van geraffineerd/verfijnd appreciëren in plaats van drinken. Een niet-kenner zal dan waarschijnlijk inderdaad veel meer geneigd zijn er eens rustig voor te gaan zitten en hem niet direct achterover slaan.

Een filmpje tonen is weer een stap verder denk ik, dan moet het echt gaan om de whisky en niet meer om gezellig een filmpje kijken of spelletje spelen oid. Een tijd geleden heb ik wel meegemaakt dat een tastingfilmpje op Youtube van Highland Park tijdens een HP-tasting een erg leuke toegevoegde waarde had.

Ik deel mijn whiskies enigszins in in categorieën. Zo heb ik de genoemde blends in de categorie vage vrienden en zuipers ingedeeld, de goedkopere non-peaty single malts (10yo Aberlour tot Balvenie Double Wood oid, categorie die momenteel in mijn kast ontbreekt bedenk ik me nu) zijn dan voor vrienden die geen liefhebber zijn maar wel een glaasje makkelijk drinkbare single malt willen, en de iets duurdere en "extremere" voor de speciale gasten en goede vrienden waarvan ik weet dat die een goede single malt waarderen. Die laatsten mogen van mij ook zelf iets uitzoeken uit de kast en alles dat open staat is dan prima. Sowieso is bij mij altijd een Lagavulin 16 voorhanden, daarnaast een goede sherried whisky (nu een Mortlach 16 F&F, een GlenDronach 15 Revival en een Aberlour A'Bunadh), een Laphroaig 10 en nu ook een Laphroaig 18 en Highland Park 18.

In principe is dus alles dat open of binnenkort te openen in mijn kast staat kandidaat, maar bepaalt de gelegenheid en de persoon wat er geschonken wordt.
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 14 Jun 2012, 10:44

Vlad schreef: Ik dacht eerder aan bourbons omdat ze 2) redelijk flauw maar toch zoet zijn.

:o

Ik kan je aanraden om eens volgend straatje Bourbons te drinken:

1. Georg T Stagg (batch 2010) (71.3 abv)
2. Booker's 8 yo (121 - 127 proof)
3. Knob Creek 9 yo (100 proof)
4. Baker's 7 yo (107 proof)
5. Rare Breed (108.5 proof)
6. Parker's Heritage 10 yo Wheated Mashbill (65.6 abv)
7. Blanton's Straight from the barrel (66 abv)

Stuk voor stuk redelijk flauw :duimop
0 x

Vlad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Vlad » 16 Jun 2012, 11:02

semtex schreef:
Vlad schreef: Ik dacht eerder aan bourbons omdat ze 2) redelijk flauw maar toch zoet zijn.

:o

Ik kan je aanraden om eens volgend straatje Bourbons te drinken:

1. Georg T Stagg (batch 2010) (71.3 abv)
2. Booker's 8 yo (121 - 127 proof)
3. Knob Creek 9 yo (100 proof)
4. Baker's 7 yo (107 proof)
5. Rare Breed (108.5 proof)
6. Parker's Heritage 10 yo Wheated Mashbill (65.6 abv)
7. Blanton's Straight from the barrel (66 abv)

Stuk voor stuk redelijk flauw :duimop

Haha je weet wel wat ik bedoel, ik dacht eerder aan Four Roses/Jack Daniels.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”