"Living bottle"

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
EricV
Actief lid
Actief lid

"Living bottle"

Ongelezen berichtdoor EricV » 06 Jun 2012, 18:45

Enige tijd geleden hoorde ik van matti over het idee van een living bottle. Dat idee sprak mij toen niet zo aan, omdat ik graag extra geniet van de laatste dram uit een fles, en daar ook extra zuinig mee ben als ik hem erg lekker vind. Maar het idee bleef in mijn hoofd hangen, en op een geven moment had ik een SM proefflacon die ik niet zo heel erg lekker vond, een aantal aangebroken single malts, en een lege heupflacon van een whisky die ik aan colamixers had uitgeschonken.
Van een aantal singlemalt heb ik een zelfde hoeveelheid afgemeten in een glaasje, en daarmee de heupflacon gevuld. Was ik die minder smakelijke ook gelijk kwijt. Het resultaat was best lekker. Na iedere toevoeging heb ik wel even genipt om te proeven.
Het etiket had ik van de fles verwijderd, en daar heb ik wit papier opgeplakt, waarop ik bijhoud wat er in de fles gaat.

Tot nu toe heb ik slechts een enkele Islay toegevoegd, en zitten er vooral Speyside's in. Ook een Talisker 57N heb ik er buiten gehouden. Een beetje laf misschien, maar ik mikte op en frisse blend.

Ook heb ik er nog even geen Ierse whiskies aan toegevoegd, maar nu lees ik net een bericht van Jock over de Celitic Nations: Bruichladdich met Cooley!

Ik denk dat ik er binnen kort een klein flesje naast ga beginnen om eens met Ierse whiskies en Islay te gaan experimenteren.

Matti, bedankt! :bigsmile
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Re: living bottle

Ongelezen berichtdoor liefmans » 06 Jun 2012, 19:04

heb dit ook een tijdje gebruikt maar vooral om van minder smakelijke whisky´s in te doen. Meestal was het eindresultaat beter dan de losse delen maar deze fles werd toch vooral gebruikt voor in de keuken of in een mix.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: living bottle

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Jun 2012, 19:06

Kijk, de Church of the Living Bottle wint aan stoom :D

Nee, maar zonder gekheid: ik doe het nu al bijna een jaar en beleef er nog steeds veel plezier aan. Die van mij is van zilt via peaty richting sherried gegaan en bevat nu ruim boven de 20 verschillende whiskies. Ik heb het maar opgegeven bij te houden wat er in zit :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: "Living bottle"

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 07 Jun 2012, 10:29

Ik vind het op zich wel een leuk idee om eens te proberen. Maar kan je in principe alles gewoon in zo'n Living Bottle gooien, of letten jullie echt op welke smaken bij elkaar zouden kunnen passen?

Denk dat ik het gewoon maar 's ga proberen binnenkort ;)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jun 2012, 10:50

ElwinB schreef:Maar kan je in principe alles gewoon in zo'n Living Bottle gooien, of letten jullie echt op welke smaken bij elkaar zouden kunnen passen?

Dat is juist het leuke: gewoon doen. We zijn allemaal geen Master Blender, dus mocht het een keer mis gaan, komt het vast goed met een volgende lozing in de fles, of anders niet...

Ik heb het er een keer eerder met Matti over gehad, maar ikzelf kan het nog steeds niet over m'n hart verkrijgen en doe het dus nog steeds niet. Ik hoorde het idee lang geleden van Mark Connelly (van WhiskyWhiskyWhisky) in een filmpje met Ralfy.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 07 Jun 2012, 10:55

Wie weet.. Creeer je opeens een whisky die een 10 scoort. :goedgedaan
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jun 2012, 10:58

QPO-80-03 schreef:Wie weet.. Creeer je opeens een whisky die een 10 scoort. :goedgedaan

Als je dan maar exact het bijgehouden wat je erin hebt gedaan, hoeveel je wanneer eruit hebt geschonken en dan maar gaan rekenen! :HitHead
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 07 Jun 2012, 11:04

Maar jay

alle gekheid op een stokkie...

Theoretisch moet het toch mogelijk zijn een super whisky te creeen..

Of heb ik om 1100 sochtends al te veel op? :nat
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 07 Jun 2012, 11:10

JayDie schreef:
ElwinB schreef:Maar kan je in principe alles gewoon in zo'n Living Bottle gooien, of letten jullie echt op welke smaken bij elkaar zouden kunnen passen?

Dat is juist het leuke: gewoon doen. We zijn allemaal geen Master Blender, dus mocht het een keer mis gaan, komt het vast goed met een volgende lozing in de fles, of anders niet...
Ik heb het er een keer eerder met Matti over gehad, maar ikzelf kan het nog steeds niet over m'n hart verkrijgen en doe het dus nog steeds niet. Ik hoorde het idee lang geleden van Mark Connelly (van WhiskyWhiskyWhisky) in een filmpje met Ralfy.

Eensch.

Ik kan me voorstellen dat je het zonde vind, dat is het eigenlijk ook, helemaal met echt lekkere whisky. Maar aan de andere kant krijg je er wellicht iets lekkers voor terug. In ieder geval iets bijzonders, dus het is het proberen waard lijkt me.
0 x
Afbeelding

BigwXxl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BigwXxl » 07 Jun 2012, 12:24

Heb thuis een karaf staan waar ik sinds jaren al de kleine kladjes van mijn flessen ingooi. Dus hoeveelheden voor geen goeie dram. Soms druppels. Ik maak geen onderscheid tussen een goedkope fles of een zeer dure, enige eis bij is dat het schotse single malt moet zijn. Mijn "living Karaf" vind ik geweldig en drink er dan ook een paar keer per jaar uit. Iedere keer wer een verrassing en nooit hetzelfde. :duimop

Zeeer goeie vriend en ook whisky liefhebber ging vorig jaar trouwen en vraag was of iedereen whisky wou meenemen, met wat toeters en bellen zeg maar. Tja ik als boezem vriend, best man ga dus geen rotzooi geven. Toch origineel and one of a kind. Flesje (20cl) afgetapt van mij "Living Karaf". Belt hij later wat het nou was wat hij dronk, gezegd geen idee maar in ieder geval schots. Hij vond het heerlijk en is ook meteen aan de Karaf gegaan. :gnif

Oh ja en in het verleden heeft hij het ook wel eens geprobeerd maar was minder en sindsdien wou hij niet meer proeven :P

Ik zeg karafje op je kast en gewoon doen en over half jaar eens proeven als er genoeg inzit.

Overigens kwam ik op het idee om dit te doen door Loch Fyne Whiskyshop in Inverarry http://www.lfw.co.uk
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jun 2012, 13:06

Hear Hear! LFW en het al eerder genoemde filmpje van Ralfy waren idd ook mijn inspiratiebronnen. Ik ben nog op zoek naar een klein (2-3L) vaatje om mijn eigen échte 'living cask' mee te beginnen...

Voor wat betreft het schuldgevoel: ik heb het al eens eerder gezegd, maar er gaan 24 drams uit een fles: als je nou gewoon de 23e beschouwt als de laatste hoef je je ook niet schuldig te voelen :) Maarja, ik ben iemand die zijn single malts net zo vaak alleen als samen in een glas heeft zitten, en dat vind men sowieso een beetje raar ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jun 2012, 14:29

Hmm... om dat in een mooie karaf te doen ziet er ook wel weer mooi uit. Hoe goed sluit zo'n ding af (om niet met alcoholloze appelsap te eindigen)

Kunnen jullie het over je hart verkrijgen om bijvoorbeeld een 28yo MoS Clynelish in die bottle te gooien? Ik heb daar nog een restje van staan van de HWF-VBT-1. Die zou ik denk ik dan weer liever gewoon 'puur' degusteren... Of misschien alleen als je daar een fles van had ipv 6cl sample...
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jun 2012, 15:24

JayDie schreef:Hmm... om dat in een mooie karaf te doen ziet er ook wel weer mooi uit. Hoe goed sluit zo'n ding af (om niet met alcoholloze appelsap te eindigen)

Kunnen jullie het over je hart verkrijgen om bijvoorbeeld een 28yo MoS Clynelish in die bottle te gooien? Ik heb daar nog een restje van staan van de HWF-VBT-1. Die zou ik denk ik dan weer liever gewoon 'puur' degusteren... Of misschien alleen als je daar een fles van had ipv 6cl sample...

Ik gooi alle restjes in de fles behalve samples (tenzij ik ze niet op krijg) en échte topflessen. Die Clynelish hoort wat mij betreft bij die laatste categorie, dus die zou ik lekker puur drinken :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

BigwXxl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BigwXxl » 07 Jun 2012, 20:56

Voor de goeie orde samples sluit ik ook uit en ja verder gooi ik er echt alles in. Port Ellen, St Magdalena gewoon alles wat niet meer een volle dram in het glas is. Maakt het leuk, verrassend en beetje spannend wat het nu wordt na de mariage

Het afsluiten, wel een goeie crystalle karaf en geen slap aftreksel....die laatste sluiten niet denderend. Doe echte hebben van die zware stops er op. Prachtig als jedie in je hand hebt...uiteraard mogen er geen beschadigingen zijn in hals en dop. Tot nu toe werkt het goed.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jun 2012, 21:03

Of, voor een meer studentikoze oplossing: week de labels van een Grolsch-beugel en gooi het daar in, sluit perfect af en mensen kijken heel raar op als je ze een dram inschenkt :lekker
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”