Ik bedacht mij dat ik deze week een jaar geleden voor het eerst mijn eigen whisky kocht. Eigenlijk ben ik heel naief begonnen met een houding van 'laat maar eens zien of whisky wat voor mij is'. Het resultaat was boven verwachting. Ik had, toen ik begon, niet verwacht dat een beetje whisky zo bomvol smaak kon zitten. Ook de verschillen tussen whisky's onderling verbaasde mij en verbaast mij nog steeds. Ik ben dus nog niet uitgekeken op dit goedje en dan te bedenken dat ik een jaar terug eigenlijk zelden tot nooit sterke drank dronk.
Dankzij dit forum en andere internetbronnen heb ik op hoog tempo bijgeleerd. Maar buiten het digitale heb ik een paar tastings bezocht en daar leer je toch het meest. Ook heb ik veel flessen in het kader van whiskyeducatie blind aangeschaft. Sommige aankopen waren misschien wat minder doordacht. Aanbieding! 92-puntenreview! Internetshoppen-als-je-trek-hebt! Toch heb ik aan de meeste impulsbeslissingen behoorlijk veel lekkers overgehouden.
Wat heb ik zoal geleerd, open deuren incluis:
- Ik lust whisky (ja, duh, maar dat had zomaar kunnen tegenvallen).
- Er zijn lekkerdere blends dan JW Red.
- Oude whisky kan erg lekker zijn, maar
- Leeftijd zegt niet alles (hoi Tamdhu 2004).
- Sherried IB's zijn een mijnenveld: als je fout gokt stap je op een zwavelbom, maar als je goed gokt heb je prijs.
- Soms is een dure whisky gewoon de pijn in de portemonnee waard.
Plannen voor het komende jaar:
- meer tastings bezoeken,
- minder flessen kopen (yeah, right), dus
- niet na elke jubelreview de winkel in stuiven en meer samplen voor het kopen
- lid worden van een whiskykluppie,
- Johnnie Walker Black proeven,
- mijn huidige topwhisky van de troon schoppen en, natuurlijk het belangrijkst,
- lekker blijven genieten.
Oh, en natuurlijk:
whiskyforum bedankt!