Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 14 Mar 2012, 16:32

JayDie schreef:
ElwinB schreef:Mijn maximum ligt op 40 euro. Ik wil daar liever nog niet overheen gaan, want als beginnend whisky drinker is er nog zoveel te ontdekken onder die prijs.

Goed zo! Het is zó zonde om gelijk in de hogere prijscategorie te stappen en vervolgens alles daaronder als prut uit te maken. Bouw het mooi op, dan leer je ook veel!

Klopt, naast het financiële plaatje is dat ook voor mij de reden om niet direct al dure flessen aan te schaffen. Eerst maar eens een heel scala aan smaken uitproberen om de drank goed te leren kennen, voordat ik wat duurdere flessen ga proberen.
Volgende week vrijdag, tijdens het Whisky Festival Noord Nederland, heb ik mooi de kans om wel eens wat duurders te gaan proeven. En natuurlijk straks met de proeverij hier op het forum :duimop
0 x
Afbeelding

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 14 Mar 2012, 20:23

Ik merk dat de maximumprijs voor een whisky steeds opschuift. Er is voor mij wel een verschil of ik de fles dicht laat of dat ik deze ga drinken. Een fles om te drinken mag ongeveer €100,- kosten en een dichte normaal max €400,- maar als ik een fles echt heel graag wil hebben dan tja... ;)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 14 Mar 2012, 21:02

tomzev schreef:Ik merk dat de maximumprijs voor een whisky steeds opschuift. Er is voor mij wel een verschil of ik de fles dicht laat of dat ik deze ga drinken. Een fles om te drinken mag ongeveer €100,- kosten en een dichte normaal max €400,- maar als ik een fles echt heel graag wil hebben dan tja... ;)
Ja, is een voorspelbaar en bekend verschijnsel :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

raleigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor raleigh » 14 Mar 2012, 21:03

En gaat de dichte dan ooit nog open of is die voor de verkoop?
0 x

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 14 Mar 2012, 21:29

raleigh schreef:En gaat de dichte dan ooit nog open of is die voor de verkoop?

Ik houd mezelf voor dat het voor de verkoop is maar heb er nog nooit een verkocht... vind het zonde omdat ik vaak series spaar. Octomore, PC, Earl Magnus, Sonnalta PX Artein etc.

Sommige flessen koop ik dubbel en daar van kan het zijn dat ik er wel eentje open maak.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 15 Mar 2012, 12:02

Bij mij blijft het ook opschuiven. Laatst bijna 200 euro aan een fles (een 37-jarige Springbank) uitgegeven die ik gewoon niet kon laten staan. Maar de duurste fles die ik op het moment open heb staan komt aan de 100 euro, de uitschieters bewaar ik wel voor een speciaal moment denk ik.
0 x
Afbeelding

Wimster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wimster » 06 Apr 2012, 20:34

eerlijk gezegd heb ik geen vastgesteld maximum.

Ik heb net de hobby weer opgepakt en mijn eerste fles die ik kocht sinds een jaar of vijf was afgelopen week de PC9 en kostte me een kleine 80 euro.

Volgende week komt daar een Balvenie Cuban Selection bij van een dikke 50 euro. Dan is het weer even op...denk ik LOL

Ik ben voornemens ongeveer één fles per twee maanden te kopen (ga me nie lukkuh... 8-) ) en wil tussen de 40 en 80 euro per fles uitgeven.

Als een botteling in mijn ogen echt bijzonder is wil ik daar wel boven gaan zitten maar dat betekent dat ik daarna wel een extra maandje moet sparen voor de volgende. De paar flessen die ik nog heb van mijn eerdere whisky periode bevatten een Bruichladdich en een Port Ellen die respectievelijk ongeveer 270 euro en 170 euro kostten. Ik heb het in dit draadje al eerder gelezen maar ook ik heb meer moeite met het eventueel openen dan het kopen. Brrr, moet er nog niet aan denken. raar maar waar.

grts, Wim
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2012, 20:53

Wimster schreef:.... Brrr, moet er nog niet aan denken. raar maar waar.

Kijk dan maar eens in Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen ... je bent niet alleen, misschien wel eenzaam :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 06 Apr 2012, 20:57

Ik heb zo nog een flesje Port Ellen 1978 Rare Malts staan die ook nooit zou open gaan behalve bij een echt speciale gelegenheid.

Gelukkig is mijn vrouwtje zwanger van ons eerste kind, nog even wachten tot de geboorte...
0 x
Afbeelding

fbs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fbs » 06 Apr 2012, 21:06

Ik hou het (voorlopig) rond de €50 per fles. Als `beginner' zijn er nog zat 'standaard' bottelingen die ik wil proberen en voor 50 euro is er zat moois te vinden. Maar als ik een keer wat tegen kom dat ik echt wil proberen (bijv een van ~€70 of een uit mijn bouwjaar ('91)) dan kan er wel een uitzondering gemaakt worden. Maar veel hoger dan 100 euro ben ik niet van plan te gaan. Misschien zodra ik later miljonair ben ;)
0 x

Wimster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wimster » 10 Apr 2012, 11:38

liefmans schreef:Ik heb zo nog een flesje Port Ellen 1978 Rare Malts staan die ook nooit zou open gaan behalve bij een echt speciale gelegenheid.

Gelukkig is mijn vrouwtje zwanger van ons eerste kind, nog even wachten tot de geboorte...

dat is zeker een mooi flesje! gefeliciteerd met jullie aanstaande kindje en als dat geen speciale gelegenheid is, ik denk dat de fles open moet ;)

groet, Wim
0 x
Afbeelding

Michiel.
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 15 Apr 2012, 14:01

Ik ben student en beginnend whiskyfanaat dus ben op zoek naar leuke whiskies tussen de 30-40 euro (aanbiedingen daargelaten). Mijn duurste fles is tot nu toe 35 euro (en had toen een chivas regal en een glenmorangie gekocht in een wilde bui :bigsmile ). Ik wil mijn smaak wat verder verfijnen en ontdekken waar ik écht van houd voor ik boven de €50 ga shoppen :duimop
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 14:10

Michiel. schreef:.. Ik wil mijn smaak wat verder verfijnen en ontdekken waar ik écht van houd voor ik boven de €50 ga shoppen :duimop

Omdat je nog moet ontdekken of je van peated houdt is de Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay wellicht dé perfecte whisky daarvoor.
(bijna) Iedereen is het er hier wel over eens dat er nauwelijks een betere prijs/kwaliteit te koop is.

Ik ben niet zo'n "peat-head", maar deze vind ook ik zeer aangenaam. Soms in de aanbieding voor maar €25 ... meestal € 30 á 35... ... maar als blijkt dat je echt niet van peated houdt !?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 14:53

Piet schreef:....Ik heb dat zelf ook. Mijn bovengrens is momenteel eigenlijk € 150,-
Dat impliceert nu ook weer niet dat ik per definitie nooit meer uitgeef (los van inflatiecorrecties van tijd tot tijd), maar als ik dat doe moet daar wel een uitzonderlijke reden voor zijn.
Met die bovengrens probeer ik dan ook vrij streng te zijn voor mezelf. Een mooie fles van € 154 is natuurlijk snel gespot. Maar ja ook een die dan maar een tientje duurder is voor € 164,- En dan voor je het weet....

.. inderdaad weer een tientje erbij,... en ... heb me afgelopen week laten verleiden door een 42yo van Erik, Kintra :oops:
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 15 Apr 2012, 15:07

Piet schreef:.. en ... heb me afgelopen week laten verleiden door een 42yo van Erik, Kintra :oops:

Tomintoul 42 yo, 44,3% cask nr. 1196
Deze gisteren geproefd op het whisky festival Leiden :smullen
Bijzonder lekkere whisky
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”