Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wahlee
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Berichtdoor Wahlee » 02 Aug 2026, 10:33

squaadgras schreef:De nieuwsgierigheid overwon het weer eens. Waarom zou Adelphi een 3 jarige in de fles steken? Adelphi staat normaliter bekend om “kwaliteit eerst”. M.a.w. dit moet iets interessants zijn. Als het dan ook nog eens een Ledaig is op sherry? Tja, dan beginnen de munten in m’n broekzak te rinkelen.

Ledaig 3yo 2022/2026 AD (Oloroso Sherry Hoggie C#5730)
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2022-ad

Claxton's had deze laatst ook
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2022-cl
1 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor TurboMcKwek » 02 Aug 2026, 10:35

Zag het inderdaad. Maar dat is PX. En over het algemeen finished Claxton’a al het jonge grut in over-actieve vaten, de Adelphi is totale rijping in de OSH, dus ik verwacht iets beters (maar dat is geen garantie).
1 x
2 ∞ & →

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Berichtdoor Mark » 02 Aug 2026, 13:04

Het afgelopen jaar vrij weinig gekocht maar ik heb me toch laten verleiden om een flesje Hazelburn 7 jaar te kopen
https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/ ... lburn-2018
2 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Mermur » 05 Aug 2026, 20:41

Dankzij een actie van Marcel Kip zelf een fles van deze recent gebottelde Mortlach van The Barrel Baron kunnen bemachtingen: 2007 TBBr.
1 x
Afbeelding

Quintessential
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor Quintessential » 09 Aug 2026, 08:01

Door een oplettende RdG95 getipt op een actie via Friends Of Laphroaig (relatief) goedkoop wat leuks kunnen scoren:
- Càirdeas 2024 - 10yo Cask favourites
- 10yo CS - Batch 12

De CS zelfs 2 x in mijn mandje gestopt, nummer 2 en 3 in de collectie dus daar kan ik even mee vooruit (en ja, ik ben fan :duimop )
2 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor TurboMcKwek » 09 Aug 2026, 18:01

Wat zijn de invoerkosten tegenwoordig?
0 x
2 ∞ & →

Quintessential
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor Quintessential » 09 Aug 2026, 21:20

squaadgras schreef:Wat zijn de invoerkosten tegenwoordig?

Goede vraag, had al wat uitgezocht voordat ik ging bestellen want ik had geen zin in verborgen kosten of andere addertjes onder het gras maar ben er nog even verder ingedoken.

Dit is wat Laphroaig zelf daarover stelt:
"DO I HAVE TO DEAL WITH CUSTOMS OR OTHER EXTRA COSTS?

For orders within Germany or the UK: No, there are no hidden or additional fees that you may incur.

For deliveries to EU countries (excluding Finland, Estonia, and Latvia) orders are delivered under a Delivered Duty Paid (DDP) service. This means we clear the goods with customs and pay the applicable local taxes and duties directly for the destination country. You will not be asked to pay any additional costs prior to delivery."

Daarmee was voor mij in principe de kous af. Nou ben ik dus iets verder gaan kijken en op het bonnetje staat gewoon keurig 21% belasting. Wat ik niet weet, maar wat ik aanneem is dat dit de land specifieke BTW is en dus mogelijk anders is voor andere landen. Volgens de Douane bereken je de BTW pas aan het eind over alle kosten.

Gezien het statement van Laphroaig ga ik er dus vanuit (had dit niet zo goed uitgezocht van te voren) dat die kosten dus verwerkt zitten in de prijs die wordt getoond op de website (ik had aangegeven vanuit NL te bestellen).

Lang verhaal, ik weet het eigenlijk niet precies maar het is mij probleemloos verlopen en ik wist van te voren wat ik moest betalen, dat vond ik belangrijk. Op de link van de douane staat meer informatie, al kon ik niet specifiek een categorie voor drank of alcohol vinden.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Fat Bastard! » 09 Aug 2026, 23:57

Volgens mij verzend Laphroaig vanuit een hub in Europa (vaste land). Dus dan zijn alle eventuele extra kosten niet van toepassing.
0 x
Afbeelding

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor TurboMcKwek » 10 Aug 2026, 00:00

Thanks, hou ons op de hoogte!

Zelf ook wel interesse om soms wat van de FoL te bestellen, maar de ‘onzekerheid’ heeft mij tot nu toe weerhouden om te bestellen.
0 x
2 ∞ & →

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor TurboMcKwek » 10 Aug 2026, 00:09

Fat Bastard! schreef:Volgens mij verzend Laphroaig vanuit een hub in Europa (vaste land). Dus dan zijn alle eventuele extra kosten niet van toepassing.

Ik ben hier niet zeker van, want in (bijv.) Spanje wordt niet geleverd.
0 x
2 ∞ & →

RdG95
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor RdG95 » 11 Aug 2026, 20:35

squaadgras schreef:
Fat Bastard! schreef:Volgens mij verzend Laphroaig vanuit een hub in Europa (vaste land). Dus dan zijn alle eventuele extra kosten niet van toepassing.

Ik ben hier niet zeker van, want in (bijv.) Spanje wordt niet geleverd.

Als je rechtstreeks besteld bij Laphroaig dan betaal je geen extra kosten zoals invoer etc. Zij betalen dit en is in de prijs inbegrepen die je betaald. De incoterm is DDP, delivery duty paid. (Staat ook op de website) Heb meermaals bij hun direct besteld en dus nooit extra kosten gehad.

Ze verzenden wel vanuit de UK, althans m'n laatste bestelling. Al meen ik mij te herinneren dat ze het ook wel doen via een depot in Europa.
2 x

Quintessential
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor Quintessential » 12 Aug 2026, 15:28

RdG95 schreef:Als je rechtstreeks besteld bij Laphroaig dan betaal je geen extra kosten zoals invoer etc. Zij betalen dit en is in de prijs inbegrepen die je betaald. De incoterm is DDP, delivery duty paid. (Staat ook op de website) Heb meermaals bij hun direct besteld en dus nooit extra kosten gehad.

Dit dus, ging exact zo bij mij. Levering door DHL die uiteindelijk een dag te vroeg waren, en toen was ik niet thuis maar dat werd opgelost door een attente buurman :cool: Dus kan bestellen via FoL zeker aanbevelen Squaadgras
1 x

Demas
Senior
Senior

Berichtdoor Demas » 18 Aug 2026, 11:19

Quintessential schreef:
RdG95 schreef:Als je rechtstreeks besteld bij Laphroaig dan betaal je geen extra kosten zoals invoer etc. Zij betalen dit en is in de prijs inbegrepen die je betaald. De incoterm is DDP, delivery duty paid. (Staat ook op de website) Heb meermaals bij hun direct besteld en dus nooit extra kosten gehad.

Dit dus, ging exact zo bij mij. Levering door DHL die uiteindelijk een dag te vroeg waren, en toen was ik niet thuis maar dat werd opgelost door een attente buurman :cool: Dus kan bestellen via FoL zeker aanbevelen Squaadgras

Idem, al paar keer besteld daar en nooit extra kosten gehad. Laatste was de nieuwe 15 jaar in Promo (en met gratis verzending)
2 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor TurboMcKwek » 19 Aug 2026, 20:03

Top. Bedankt allemaal, het proberen waard!
1 x
2 ∞ & →

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Nickolaas » 20 Aug 2026, 20:54

Deinwhisky.de heeft twee bottelingen door Sansibar laten doen ter ere van het 10-jarig bestaan van Deinwhisky.de; een 35 jaar oude Glengoyne en een 20 jaar oude Tamdhu. De laatste heb ik toch maar naar Neerland laten aanrukken door die Duitse makkers.
Laatst gewijzigd door Nickolaas op 20 Aug 2026, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”