Cor - Vinabc schreef:Maar natuurlijk. In Nederland kan je nog eens het geluk hebben geholpen te worden in een slijterij, [...]
Veel slijters kunnen je hier ook niet adviseren, dan moeten ze zelf toch al liefhebber zijn (dungezaaid?) en je kunnen verplaatsen in de smaak van de klant. Helemaal rampzalig wordt het wanneer mensen goed bedoeld whisky voor je gaan halen om cadeau te doen en niet weten wat je lekker vindt - dan kom de beste slijter er ook niet meer aan uit... (En ik maar steeds roepen dat ik van rokerig houd, krijg ik nog vaak bloemig spul voorgeschoteld

) Denk dat ik gewoon bij de verkeerde slijterijen hier in de regio Weert/Roermond ben geweest

En ik denk dat het klopt wat Dalmore/Macallan betreft (al ben ik nog een beginner), veel mensen over de hele wereld hebben meer te besteden maar zich (nog) niet verdiept in het wereldje van de whisky. Dan ben je natuurlijk een perfect slachtoffer voor dat soort praktijken

Maar ja, wie is dan de gek? De destilleerder/aandeelhouder die daar handig gebruikt van maakt en mensen levert wat ze willen, of degene die zich blauw betaalt voor een middelmatige whisky, maar dus wel de 'experience' heeft gehad waar 'ie andere beginners mee de loef afsteekt? Als business model voor de korte termijn snap ik het wel.
Maar zo doet het toch ook een beetje pijn om de Lagavulin 16 veel in de aanbieding te zien - ondanks de chill filtering en karamel toch mijn eerste liefde (mocht mijn vrouw meelezen: alleen op single malt gebied hoor

). Zo breek je een goede reputatie toch ook weer af en of dat op de lange termijn slim is? Maar daar heb je tegenwoordig al een bijzondere aandeelhouder financier voor nodig, wil men daar gevoelig voor zijn.
Beginnend whisky-drinker met voorkeur voor Islays.