Ardnahoe expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ardnahoe expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mar 2026, 16:35

De Ardnahoe Distillery is een van de jongste whisky­distilleerderijen op het Schotse eiland Islay, een regio die wereldwijd bekendstaat om zijn rokerige single malts.

De distilleerderij werd opgericht door de onafhankelijke bottelaar Hunter Laing & Co., een familiebedrijf met diepe wortels in de Schotse whiskywereld. De bouw begon in 2017 aan de noordoostkust van Islay, met uitzicht op de Sound of Islay. In oktober 2018 werd de eerste spirit gedistilleerd — een belangrijke mijlpaal, want het was de eerste nieuwe distilleerderij op Islay in meer dan tien jaar.

Ardnahoe onderscheidt zich door traditionele productiemethoden. Zo beschikt het over worm tubs (klassieke condensors), wat tegenwoordig zeldzaam is en bijdraagt aan een zwaarder, rijker karakter in de spirit. De distilleerderij gebruikt sterk geturfde mout, passend bij de typische Islay-stijl.

In 2024 bracht Ardnahoe zijn eerste officiële single malt uit, waarmee het zich definitief vestigde tussen de gevestigde namen van het eiland. Ondanks zijn jonge leeftijd bouwt Ardnahoe voort op eeuwenoude Schotse whiskytradities, terwijl het tegelijk een nieuw hoofdstuk toevoegt aan de rijke distilleergeschiedenis van Islay.

Core releases en standaard bottelingen
  • Ardnahoe Inaugural Release 5-year-old – De allereerste single malt van de distilleerderij, vijf jaar gerijpt in een mix van ex-Bourbon en ex-Oloroso sherryvaten, gebotteld op ~50 % ABV.
  • Ardnahoe Infinite Loch – Core-range single malt met karakter van gecombineerde ex-Bourbon en ex-Oloroso sherry vaten.
  • Ardnahoe Bholsa – Een andere officiële botteling uit de core range, met fruitige en scherpe elementen.
  • Ardnahoe 5 Year Old – Cask Strength Edition – Cask-strength release (ongeveer 60,9 % ABV), de derde expressie in de kernreeks, ongefilterd direct uit het vat.
(Geschreven door AI/KI)
Laatst gewijzigd door squaadgras op 04 Mar 2026, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
2 ∞ & →

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ardnahoe expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mar 2026, 16:39

Ik ben er een tijdje ‘tussenuit’ geweest, maar nu ik weer wat meer vrije tijd hebt en het whiskyvirus weer wat oplaait, lekker opzoek naar nieuwigheden en fijne drams. In tegenstelling tot Defeatless lust ik wel een turfbommetje, of twee..

Ardnahoe is een ‘nieuwe’ (de jongste) distilleerderij op Islay en ik vroeg mij af: “wat is het profiel (naast rook en turf)?”.

Iemand al iets van Ardnahoe geprobeerd, en wat kan je erover delen?
1 x
2 ∞ & →

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 04 Mar 2026, 18:10

Ik kan de inaugural en de Infinite Loch zeker aanraden als je een turfbom lust! Ik vind dat Ardnahoe het midden houdt tussen de boertige/farmy elementen van Kilchoman en de zilte, zeewier achtige, havengeur elementen van Caol Ila en Lagavulin. Maar dan meer a la Lagavulin dan Caol Ila.

Al met al veel begrip voor de lofzang voor Ardnahoe. Die gaan volgens mij de komende bubbel uitbarsting wel overleven.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Mar 2026, 18:47

Zal het onderdeel zijn van een familiebedrijf daar zeker in meespelen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Mar 2026, 19:06

Ik heb een paar Ardnahoes op, maar heb zelf helemaal niet zo de associatie met een turfbom?
Laatst gewijzigd door Nickolaas op 04 Mar 2026, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 04 Mar 2026, 19:18

Zeker @reichenbach. Die kapitaal injectie + connecties + langjarige casflow + genoeg ervaring om de juiste beslissingen te maken over bijv. worm tub condensors maken Ardnahoe tot een goeie kanshebber.
1 x

BuBen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BuBen » 04 Mar 2026, 19:22

Nickolaas schreef:Ik heb een paar Ardnahoes op, maar heb zelf helemaal niet zo de associatie met wen turfbom?

Hoe zou jij het omschrijven? Misschien heb ik mijn turf-tolerantie anders afgesteld.
Ik vind m bijv zeker steviger geturfd dan de gemiddelde Talisker, Highland Park, Bowmore en Ardnamurchan. Maar nog niet als een Corryvreckan of Cask Str Machir Bay, wat ook met de abv te maken heeft.
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Mar 2026, 19:38

BuBen schreef:
Nickolaas schreef:Ik heb een paar Ardnahoes op, maar heb zelf helemaal niet zo de associatie met wen turfbom?

Hoe zou jij het omschrijven? Misschien heb ik mijn turf-tolerantie anders afgesteld.
Ik vind m bijv zeker steviger geturfd dan de gemiddelde Talisker, Highland Park, Bowmore en Ardnamurchan. Maar nog niet als een Corryvreckan of Cask Str Machir Bay, wat ook met de abv te maken heeft.

Op basis van de beperktere ervaringen vond ik het geen echte turfbom. Ik vind zelf bijvoorbeeld Ardnamurchan vaak meer gepeat. Wat ik wel bij in ieder geval één expressie had (ik denk de Bolsa) was dat ik amper peat op de neus had, maar best wel wat in de smaak. Het was in mijn herinnering geen Islay peat, met het bekende medicinale/ pleisterachtige. Wat ik heb gehad vond ik overigens, zeker gezien de leeftijd, best smaakvol!
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 05 Mar 2026, 11:21

De Inaugural release heb ik gekocht toen wij toevallig op Islay waren op de dag van de release (10 mei).
Een mix van bourbon en Oloroso sherry vaten. Rokerigheid vooral in de smaak maar niet overheersend. In mijn beleving was het niet echt een extreme Peat-bom. Wel typische Islay malt.

Eind 2024 ook de eerste society botteling gekocht deze Een mix van Oloroso en PX vaten, op vat sterkte gebotteld. Voor zo'n jonge whisky best indrukwekkend, redelijk vriendelijk geprijsd....Als je in UK zou wonen, maar helaas door alle opslagen vanuit DHL werd deze bijna 1,5x zo duur :Protest
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 05 Mar 2026, 13:51

Die Society botteling was inderdaad een puike whisky, zeker gegeven de leeftijd.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 30 Mar 2026, 00:28

Over de afgelopen weken wat samples kunnen verkrijgen van Ardnahoe, om zodoende de distilleerderij c.q. het profiel te leren kennen. Vond op de Duitse markt enkele single casks die op WB erg goed scoorden. Vandaag de eerste 2 van 4 samples ingegoten. En alhoewel jong, ik vind het uitstekende kwaliteit en zeker iets om in de gaten te houden voor de toekomst.

Afbeelding
Ardnahoe 6yo 2019/2025 Bourbon Barrel C#1551 op 59.2% (OB, 1st Generation Single Cask)
Stro/grassig, gekookte groenten, zeezout, zomers fruit, citrusvruchten, nori, karamel, pure chocolade, menthol, zoute drop, rook en turf. 89/89/88 pt.

Afbeelding
Ardnahoe 6yo 2019/2025 Oloroso Quarter Cask C#84 op 60.8% (OB, 1st Generation Single Cask)
Meubellak, vleugje lijm, stro/grassig, gekookte groenten, basterdsuiker, aardbei, bosbessen, vijg, pure chocolade, zoute drop, rook en turf. Een klein beetje tijd in het glas doet deze dram goed, de alcoholpunch in de neus vervliegt en de jeugdigheid toont zich minder. 87/89/88 pt.

Erg leuke drams al met al, en een mooi profiel. Voor 6yo is dit echt geweldig spul, dat betekent veel voor de toekomst! :hoera
5 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”