Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
- Spainkiller
- Senior

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
Uitstekende uiteenzetting! Dank
Denk dat ik het ook maar ga proberen!
0 x
- Spainkiller
- Senior

Leuke designs, maar ik zie mezelf hier niet uit drinken:
The Peaks crystal whiskey set.
Die 'natuurlijke koeling' (LOL) lijkt me echt typische marketing lariekoek; kan me niet voorstellen dat ik hier een net zo lekkere Old Fashioned uit kan drinken als in een tumbler met een ronde ijsbal. En whisky verkennen lijkt me al helemaal onmogelijk met deze dingen.
EDIT: Wow, deze graph, hahahahahaha. Die vergelijkingen!
The Peaks crystal whiskey set.
Die 'natuurlijke koeling' (LOL) lijkt me echt typische marketing lariekoek; kan me niet voorstellen dat ik hier een net zo lekkere Old Fashioned uit kan drinken als in een tumbler met een ronde ijsbal. En whisky verkennen lijkt me al helemaal onmogelijk met deze dingen.
EDIT: Wow, deze graph, hahahahahaha. Die vergelijkingen!
2 x
Zoals ik hier wel eerder schreef, loop ik af en toe bij een kringloopwinkel naar binnen om te kijken of er nog leuke whisky atributen te vinden zijn.
Zo heb ik al van vele distilleries een Glencairn of ander glas kunnen scoren. Maar wat me in al die jaren maar zelden lukte, was het scoren van mijn persoonlijke favoriet, een Glencairn Copita.
Tot vorige week dan. Toen vond ik er ineens 2 tegelijk.
1 van Talisker en 1 van Singleton. Beide waren van het Whisky Festival Noord Nederland.
Als voormalig noorderling was ik toch nieuwsgierig geworden en ging dus op zoek naar meer info over die glaasjes.
Maar dat viel vies tegen, ik vond alleen wat foto's van het festival met daarop 'normale' Glencairn glazen en een enkele foto met daarop een Copita.
Maar niet Copitas die ik had gescoord. Ik zag ook niets over het waarom van de aanwezigheid van Copitas op het festival, waar al 'normale' Glencairns aan alle bezoekers waren uitgedeeld.
Daarom mijn vraag aan jullie. Is er iemand die me iets meer kan vertellen over het verhaal achter deze Copitas?
Zo heb ik al van vele distilleries een Glencairn of ander glas kunnen scoren. Maar wat me in al die jaren maar zelden lukte, was het scoren van mijn persoonlijke favoriet, een Glencairn Copita.
Tot vorige week dan. Toen vond ik er ineens 2 tegelijk.
1 van Talisker en 1 van Singleton. Beide waren van het Whisky Festival Noord Nederland.
Als voormalig noorderling was ik toch nieuwsgierig geworden en ging dus op zoek naar meer info over die glaasjes.
Maar dat viel vies tegen, ik vond alleen wat foto's van het festival met daarop 'normale' Glencairn glazen en een enkele foto met daarop een Copita.
Maar niet Copitas die ik had gescoord. Ik zag ook niets over het waarom van de aanwezigheid van Copitas op het festival, waar al 'normale' Glencairns aan alle bezoekers waren uitgedeeld.
Daarom mijn vraag aan jullie. Is er iemand die me iets meer kan vertellen over het verhaal achter deze Copitas?
3 x
Dag whisky vrienden,
Weet iemand misschien waar de glazen in het linkje hieronder, voor 'n mooie prijs te krijgen zijn, gebruikt is overigens ook geen probleem.
Op de afbeelding kan je het moeilijk zien maar het is zo'n beetje dezelfde vorm en dezelfde grootte als de 1920' blenders glass, maar dan zonder steel, en dat lijkt me heel erg prettig. De 1920' blenders glass is overigens momenteel mijn "to go" glas, voor als ik thuis ben natuurlijk... Voor rond de €70 per twee, kan ik ze zelf op internet vinden, maar dat vind ik net iets te gortig.
https://wonderswhisky.com/cdn/shop/file ... 1705025792
Alvast bedankt
Weet iemand misschien waar de glazen in het linkje hieronder, voor 'n mooie prijs te krijgen zijn, gebruikt is overigens ook geen probleem.
Op de afbeelding kan je het moeilijk zien maar het is zo'n beetje dezelfde vorm en dezelfde grootte als de 1920' blenders glass, maar dan zonder steel, en dat lijkt me heel erg prettig. De 1920' blenders glass is overigens momenteel mijn "to go" glas, voor als ik thuis ben natuurlijk... Voor rond de €70 per twee, kan ik ze zelf op internet vinden, maar dat vind ik net iets te gortig.
https://wonderswhisky.com/cdn/shop/file ... 1705025792
Alvast bedankt

0 x
-
JoachimV10
- Senior

Nog mensen bij wie het 'glasgebruik' evolueert of verandert doorheen de jaren? Waar ik eerst meestal de Copita gebruikte, ben ik dan meer overgestapt naar de Glencairn of het Royal Leerdamglaasje, maar de laatste tijd gebruik ik terug weer meer de Copita.
Ik test ook vaak dezelfde whisky en gebruik dan verschillende glazen, en dat is best wel interessant welke verschillen je dan opmerkt.
Ik test ook vaak dezelfde whisky en gebruik dan verschillende glazen, en dat is best wel interessant welke verschillen je dan opmerkt.
0 x
- defeatless
- Moderator

Nee, eerlijk gezegd niet. Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met glazen, maar ik val toch altijd terug op Glencairn. Copita is een leuke tweede, maar ik kan die grote gok van mij er niet goed inkrijgen 

1 x
Nee, de Copitas staan bij mij vooraan. Die pak ik dan ook altijd als ik alleen drink.
Bij tastings met meerdere deelnemers pak ik de Glencairn of een andere variant erbij. Maar dat is alleen omdat de Copita wat kwetsbaarder is dan zijn concurrenten.
Bij tastings met meerdere deelnemers pak ik de Glencairn of een andere variant erbij. Maar dat is alleen omdat de Copita wat kwetsbaarder is dan zijn concurrenten.
0 x
Hier eerder altijd reguliere Glencairns of een iets groter glas van Schott Zwiesel (wat ik voor een groter glas fijn vind, en gewoon een mooi ding daarbij). Nu eigenlijk redelijk standaard Copita's (of iets anders met een voetje).
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Ik drink thuis meestal uit een Copita, of een dikkere variant van de bekende 'tulp' glaasjes. Heb deze bij Dunphail gescoord. Het glas is dikker dus steviger dan die 'tulpjes'.
Bij een online tasting gebruik ik altijd de Whiskybase glaasjes, daar heb ik er meer dan genoeg van en kan dan alle te proeven drams vooraf inschenken zodat ze kunnen ademen.
Bij een online tasting gebruik ik altijd de Whiskybase glaasjes, daar heb ik er meer dan genoeg van en kan dan alle te proeven drams vooraf inschenken zodat ze kunnen ademen.
0 x
pak meestal een copita of glencairn - afhankelijk van welke ik het eerste tegenkom. Copita is wat delicater dus net als Alex steek ik daar minder fanatiek mijn nase in.. Met de glencairn 'durf' ik wat lomper te walsen, handwarmte te geven etc. dus voor de wat meer uitgebreide experience zou ik de glencairn pakken.
Wil ik echt ergens voor gaan zitten gooi ik het in het 1920 blender's glas. Ik merk dat ik daarbij gewoon echt drammetjes steevast hoger scoor. Dus imho zou dat glas wel echt de 'beleving' verbeteren. Nadeel van dat ding is wel dat ik (wanneer het geen samples zijn), steevast een vrij forse borrel inschenk omdat het glas niet heel snel 'gevuld' lijkt

Wil ik echt ergens voor gaan zitten gooi ik het in het 1920 blender's glas. Ik merk dat ik daarbij gewoon echt drammetjes steevast hoger scoor. Dus imho zou dat glas wel echt de 'beleving' verbeteren. Nadeel van dat ding is wel dat ik (wanneer het geen samples zijn), steevast een vrij forse borrel inschenk omdat het glas niet heel snel 'gevuld' lijkt

3 x
Meestal de Glencairn, die staat voor de Copita.
Groet Cor
Groet Cor
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Tot voor kort bijna altijd een glencairn, soms de bourbon uit een tumbler. Maar de laatste tijd pak ik meestal een antiek borrelglaasje.
Het dingetje ligt gewoon lekker in de hand, wat naast smaak, geur en mondgevoel toch ook een kwaliteit is. En niet te vergeten dat het er ook nog eens mooi uit ziet.
Het dingetje ligt gewoon lekker in de hand, wat naast smaak, geur en mondgevoel toch ook een kwaliteit is. En niet te vergeten dat het er ook nog eens mooi uit ziet.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Voor een losse dram pak ik vaak zo'n nosing glass (tulpvorm), voor meerdere drams naast elkaar altijd de vertrouwde glencairn. Dat blijft mijn referentie glas.
Al wekt dit topic wel mijn interesse in zo'n 1920 blenders glas, die wil ik wel eens proberen
Al wekt dit topic wel mijn interesse in zo'n 1920 blenders glas, die wil ik wel eens proberen
0 x
1920s ooit eens op ali gescoord maar vrij snel gesneuveld. Whiskybase glas was echt mijn favoriet maar ook gesneuveld helaas, en zon vorm zie ik verder nergens. Capita verkies ik boven de glencairn.
0 x
Eigenlijk verkies ik een copita boven de Glencairn maar voor de één of andere reden heb ik er maar 2 thuis, maar wel een 20 Glencairns. Ik vind ook het whisky.de glas een zeer interessante, die gebruik ik zelf ook vaak. Zo'n 1920 heb ik ook - 1 keer gebruikt en sindsdien staat 't stof te vangen. Veel te fragiel en een pain in the ass om proper te houden.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”