Longmorn expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Longmorn expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Dec 2013, 08:41

Ik heb gisteren nog weer eens een drammetje Longmorn 1996/2013 17yo Van Wees Ultimate cask 72318 genomen. Ik heb er nog een volle fles van staan, maar gezien de bang-for-your-buck wil ik er eigenlijk nog wel een flesje bij kopen.

Nou heeft Van Wees inmiddels al een zesde vat gebottleld, want na de serie 72315, 72318, 72319, 72323 en 72324 is er nu een vat uit een andere serie uit 1996 op nog hogere sterkte: vat 105092, 60,1%.

Ik heb nog even geen idee welke het wordt. Heeft iemand van jullie tips?
0 x
Afbeelding

reSeth11
Senior
Senior

Re: Longmorn expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 18 Dec 2013, 11:11

Persoonlijk vond ik de 72315 en 72319 de beste. Heb die laatste nieuwe nog niet op. De 15 waarschijnlijk omdat ik aangenaam verrast was en heb op vakantie de 18 en 19 gedronken naast elkaar. Weinig verschil m.i. maar vond de 19 wat minder zoet en dat stond me wel aan.
Maar eigenlijk zijn al deze flessen bang-for-your-buck toch?
0 x

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 19 Dec 2013, 00:54

Ik heb momenteel een flesje 72323 open staan en deze smaakt mij prima, een klein beetje water kan ik er zeer goed in hebben overigens.
0 x
Afbeelding

peatyhans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor peatyhans » 01 Feb 2014, 16:26

Ben vanmiddag even bij Van Wees geweest voor een flesje (Ierse Redbreast, 12yo) als kado. Het bezoek monde uit in een kleine tasting (een van de redenen waarom ik niet online koop). Een glas daarvan was een Longmorn 17yo 1996 Ultimate, europees eiken. Het betrof een nieuwe lichting (nieuw vat) die ze nog niet te koop hadden in de winkel. Ik heb helaas geen vat nummer gehoord.

Ik heb geen referentie met andere vaten maar man... wat een dijk van een whisky. Droog, dun en een enorme lengte. En die kleur! Schitterend. Natuurlijk ging de tasting gepaard met een uitgebreide uitleg over tannines en hoe deze in poedervorm kleur geeft aan deze whisky.

Ik kom later nog eens terug om deze te vergelijken met andere sherry butts.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Feb 2014, 10:58

totalatool schreef:Ik heb gisteren nog weer eens een drammetje Longmorn 1996/2013 17yo Van Wees Ultimate cask 72318 genomen. Ik heb er nog een volle fles van staan, maar gezien de bang-for-your-buck wil ik er eigenlijk nog wel een flesje bij kopen.

Nou heeft Van Wees inmiddels al een zesde vat gebottleld, want na de serie 72315, 72318, 72319, 72323 en 72324 is er nu een vat uit een andere serie uit 1996 op nog hogere sterkte: vat 105092, 60,1%.

Ik heb nog even geen idee welke het wordt. Heeft iemand van jullie tips?

Ik had je vraag nog niet eerder zien staan, maar alsnog: Ze liggen wat mij betreft dicht bij elkaar, maar ik had tot nu toe de 72319 (de stroperigste van het stel) en de 72323 (de kruidigste) het hoogst gescoord. Ik heb nu echter ook de 105092 open en die is misschien nog wel nét iets beter, die zit qua smaak perfect tussen die andere in.
En dan heb je natuurlijk nog de vaten uit dezelfde reeks van Signatory, daar heb ik er ook eentje van. Die zijn aangelengd en smaken daarom wat minder intens, maar die zijn dan ook twee tientjes goedkoper. Net zo goed aanraders wat mij betreft.
0 x
Afbeelding

markh67
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor markh67 » 02 Feb 2014, 11:56

Ik heb vorige week ook een Ultimate Longmorn 1996 gekocht en vraag me af of deze geschikt is om aan de 'bewaar' collectie toe te voegen. Op de fles staat inderdaad dat het er één is van 608 in totaal. Iemand enig idee?
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 02 Feb 2014, 13:39

markh67 schreef:Ik heb vorige week ook een Ultimate Longmorn 1996 gekocht en vraag me af of deze geschikt is om aan de 'bewaar' collectie toe te voegen. Op de fles staat inderdaad dat het er één is van 608 in totaal. Iemand enig idee?

Alle ultimates zitten volgens mij rond dat aantal flessen. Dus in die zin zijn ze allemaal vrij "limited". Maar of ze veel waard worden? Geen idee eigenlijk. Volgens mij is het belangrijkste doel van deze flessen: lekker opdrinken ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Feb 2014, 14:09

Mel schreef:
markh67 schreef:Volgens mij is het belangrijkste doel van deze flessen: lekker opdrinken ;)

Ik denk ook niet dat je The Ultimate als investering of potentieel verzamelobject moet aanschaffen anders dan voor eigen consumptie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 02 Feb 2014, 19:29

Piet schreef:
Mel schreef:
markh67 schreef:Volgens mij is het belangrijkste doel van deze flessen: lekker opdrinken ;)

Ik denk ook niet dat je The Ultimate als investering of potentieel verzamelobject moet aanschaffen anders dan voor eigen consumptie.

IB's zijn zowieso niet echt verzamel-/belegbaar naar mijn idee, een enkeling daargelaten. Aanbod is toch nog steeds behoorlijk groot. Maar wat de toekomst brengt weet niemand, om maar eens een open deur in te trappen. Daarom is het ook "belangrijk" anderen kennis te laten maken met deze mooie drank. (er zijn nog wat VBT5 pakketten beschikbaar.:bigsmile )
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 02 Feb 2014, 21:28

ik heb bij The Whisky Exchange shop in Londen (in de Vinopolis) een flesje Longmorn laten vullen van het vat.
voor mij een bijzonder flesje, maar geen reet waard om te beleggen volgens mij :)

http://www.thewhiskyexchange.com/vinopo ... ottle.aspx
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

peatyhans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor peatyhans » 17 Feb 2014, 15:22

Ik heb gisteren een flesje van vatnummer 105092, 60,1% geopend. Lekker hoor. Kan 'm niet vergelijken met de andere vatnummers helaas. Hij deed ons erg denken aan oude stijl Macallan.
Ik ga 'm ook nog eens drinken i.c.m. een sterk getrokken runderbouillon. Deze smaken doen het denk ik erg goed samen.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Feb 2014, 15:50

peatyhans schreef:Ik heb gisteren een flesje van vatnummer 105092, 60,1% geopend. Lekker hoor. Kan 'm niet vergelijken met de andere vatnummers helaas. Hij deed ons erg denken aan oude stijl Macallan.
Ik ga 'm ook nog eens drinken i.c.m. een sterk getrokken runderbouillon. Deze smaken doen het denk ik erg goed samen.

Ik neem aan dat je het over een Van Wees-botteling van Longmorn hebt? Die zijn in ieder geval zonder uitzondering uitstekend. Ik heb er twee kunnen vergelijken, waaronder jouw 105092, maar vond zelf de 72323 beter.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

pieske86
Senior
Senior

Longmorn

Ongelezen berichtdoor pieske86 » 15 Feb 2017, 04:51

Ik heb deze longmorn als sample geproefd en deze was heerlijk. Is deze nog ergens te vinden of zijn er gelijkaardige whiskies te vinden met dit lekkere smaakprofiel

https://www.whiskybase.com/whisky/43601 ... rn-1996-vw
0 x

Ashley
Actief lid
Actief lid

Re: Longmorn

Ongelezen berichtdoor Ashley » 15 Feb 2017, 05:59

Volgens word er een fles in aanbod aangeboden.
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 24 Dec 2024, 00:07

Eerste vakantiedag en geen verplichtingen vandaag, vrouwlief druk bezig, kind naar de bso en aansluitend hapje eten bij een vriendinnetje … dus de perfecte gelegenheid om eens een paar samples bij elkaar te rapen en naast elkaar in te schenken in de late middag. Lekker genieten tot in de late uurtjes!

De keuze valt op een verticaaltje Longmorn, een stokerij waarvan ik eigenlijk nog niet bijster veel van heb geproefd en des te benieuwder naar ben. In het glas gaan:

- Longmorn 16 (eigen fles): https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 6-year-old
- Longmorn 2005-’19 GM: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rn-2005-gm
- Longmorn 2005-’20 NSS (ff oloroso): https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2005-nss
- Longmorn 1999-’19 GM (refill hoggie): https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rn-1999-gm
- Longmorn 1998-’21 DD (bourbon/hogshead?): https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/181338
- Longmorn 1996-’14 vW (sherry butt) https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/58623
-Longmorn 1966-’11 GM (ff sherry butt) https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rn-1966-gm

Op de eerste twee na zijn ze allen op vatsterkte gebotteld. Die eerste twee zijn aardige inkomertjes, en wijzen op een typische Speysider met een wat steviger destillaat. Vrij fruitig en kruidig (maar beide niet uitzonderlijk). Vrij zoet ook, en met een minihintje rook op de afdronk. Echt zo’n malt om een blend wat karakter mee te geven.

Mijn ‘16’ is een oudere versie (2014), met de nieuwere officiële bottelingen heeft Longmorn zichzelf uit de markt geprijsd en onsterfelijk belachelijk gemaakt (de 16 kostte ineens ruimschoots het dubbele en de 23 (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... tab-prices) werd in 2016( !) voor tegen de 1000 euro in de markt gezet. Stof happen op de schappen dus, en dat is nog steeds zo. Enfin, de 16 is een fijne dram die lekker naturel en op hogere sterkte (48%) is gebotteld. GM’s “Distillery Label” kon me net als de 16 ook best bekoren, met name de neus is erg fijn.

De twee oudere op (bourbon?) hogsheads gerijpten bieden wat meer diepgang, maar blijven licht achter bij verwachting om eerlijk te zijn. Ze zijn iets gesloten en hebben water en tijd nodig, al komt de 1998 met wat extra aandacht uiteindelijk wel prachtig uit de verf.

En hoe doet Longmorn het op sherry? Fantastisch als ik van deze tasting mag uitgaan!
De 2005 NSS is een zeer geslaagd voorbeeld van een ‘moderne’ op oloroso gerijpte whisky. Kneiterdonker en over the top, met veel sherry, choco, koffie, donker fruit, maar geen offnotes en goed geïntegreerde alcohol ondanks de 63,1%. Mooi! De 1996 sluit aan bij de goede reputatie die Van Wees heeft opgebouwd met de cask strength sherried Longmorns uit dat jaar.

En dan de 1966 GM… Dit was natuurlijk de gedoodverfde winnaar van deze tasting, en hij steekt idd met kop en schouders boven de rest uit. Een van de toppers die ik dit jaar heb geproefd, goed dat ik mijn top3 over 2024 nog niet heb gepost. Met name de neus trekt je naar een ander universum, die oude sherried whiskies zijn echt een klasse apart. Hartig, overrijp fruit, gebalanceerde zoetheid, die fragiele spanning tussen teveel houtinvloed en levendige diepgang, bla bla bla. Hij deed me aan een andere Longmorn denken die ik ooit eens heb mogen sampelen: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rn-1964-gm
11 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”