De sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength (CS)
De sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength (CS)
Whisky komt meestal op 40° - 43° (of %) abv. Malt vaak en steeds vaker op Cask Strength (CS).
Cask Strenght (CS) een whisky op vatsterkte heeft een alcohol percentage tussen 55 en 65. Dat is meestal té sterk om puur gedronken te worden.
Zie hierover ook:
Er komt echter ook steeds vaker een sterkte van 46°, 48° of meer voor, dus tusssen de 43 en 55°.
Als voorbeeld zag ik onlangs over de nieuwe "Highland Park Creates Earl Magnus Whisky": ....The whisky is a natural strength bottling taken which measures 52.6% abv.
Weet iemand of er "gangbare" percentages zijn in de range tussen 43° en 55°, of daar een trend in is en of daar (erkende) namen bij horen als bijvoorbeeld natural strength ?
Cask Strenght (CS) een whisky op vatsterkte heeft een alcohol percentage tussen 55 en 65. Dat is meestal té sterk om puur gedronken te worden.
Zie hierover ook:
Er komt echter ook steeds vaker een sterkte van 46°, 48° of meer voor, dus tusssen de 43 en 55°.
Als voorbeeld zag ik onlangs over de nieuwe "Highland Park Creates Earl Magnus Whisky": ....The whisky is a natural strength bottling taken which measures 52.6% abv.
Weet iemand of er "gangbare" percentages zijn in de range tussen 43° en 55°, of daar een trend in is en of daar (erkende) namen bij horen als bijvoorbeeld natural strength ?
Laatst gewijzigd door Piet op 16 Jan 2010, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: De sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength
Piet schreef:Weet iemand of er "gangbare" percentages zijn in de range tussen 43° en 55°, of daar een trend in is en of daar (erkende) namen bij horen als bijvoorbeeld natural strength (NAS) ?
M'n Laphroaig Quarter Cask is gebotteld op 48%.
Onversneden.com
Cask strength
Whisky op vatsterkte, het alcoholgehalte dat de whisky heeft op het moment dat hij uit het vat komt. Synoniemen: Full Strength, Straight from the cask, Straight from the wood, Raw Cask…
Die laatste zie je ook bij de Blackadder whiskies, zie ook onderaan deze pagina.
0 x
Re: De sterkte danwel het alcohol percentage, Cask Strength, NAS
Piet schreef:Whisky komt meestal op 40° - 43° (of %) abv. Malt vaak en steeds vaker op Cask Strength (CS).
Cask Strenght (CS) een whisky op vatsterkte heeft een alcohol percentage tussen 55 en 65.
Vatsterkte betekent simpelweg dat dat het alc. percentage is van de whisky in het vat wanneer hij gebotteld wordt. Dit kan dus ook 40% zijn. Zo heb ik een Clynelish op 47.9% 'cask strength'.
Natural strength = Cask strength. NAS staat voor zover ik weet altijd voor No Age Statement.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
NAS wist ik dus maar nu ik NAtural Strength zag staan kon ik dat niet meer vinden.
Wel even de originele titel aangepast.
Dank.
Wel even de originele titel aangepast.
Dank.
0 x
Re: Nieuw voorstel: Joep
Bron: Nieuw voorstel: Joep
Hallo,
Ik vroeg me altijd al af hoe ze die whisky's op exact 40% kregen allemaal. Er wordt dus gewoon water aan toegevoegd?
Alcohol verdampt langzaam uit de houten vaten toch? Dus dan ligt het alcoholpercentage steeds lager. Ligt hij dan nooit onder de 40% bij een zeer oude whisky?
Maar cask strength betekent dus gewoon dat het exact het goedje is dat ze uit de vaten halen?
En quarter cask dan bijvoorbeeld?
henrihenrynl schreef:ik vind glenF. een aantrekkelijk bedrijf met een duidelijk aanbod, de meesten zijn commercieel gebotteld op 40% alc, dus mijn tip is; zoek de speciale versies Glenfiddich - Cask Strength (aka: Distillery Edition), meer alc/minder water is ook meer behoud van smaak, zeker als je van plan bent de bottle gesloten te houden, heb je een betere kans dat hij nog narijping geeft op de fles.
Hallo,
Ik vroeg me altijd al af hoe ze die whisky's op exact 40% kregen allemaal. Er wordt dus gewoon water aan toegevoegd?
Alcohol verdampt langzaam uit de houten vaten toch? Dus dan ligt het alcoholpercentage steeds lager. Ligt hij dan nooit onder de 40% bij een zeer oude whisky?
Maar cask strength betekent dus gewoon dat het exact het goedje is dat ze uit de vaten halen?
Laatst gewijzigd door Joep op 05 Jan 2011, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
ABV van Whisky
Joep schreef:Ik vroeg me altijd al af hoe ze die whisky's op exact 40% kregen allemaal. Er wordt dus gewoon water aan toegevoegd?
Alcohol verdamp langzaam uit de houten vaten toch? Dus dan ligt het alcoholpercentage steeds lager. Ligt hij dan nooit onder de 40% bij een zeer oude whisky?
Klopt, ze voegen water toe bij het bottelen om hem op 40% te krijgen. Het alcoholpercentage wordt tijden het rijpen steeds lager, maar mag niet onder de 40% komen, want volgens de regels van het SWA is het dan geen whisky meer (minimaal percentage is 40%). Dus zaak om dat in de gaten te houden!
Cask Strength betekent inderdaad 'recht uit het vat': bottelen zonder met water aan te lengen dus.
Quarter Cask slaat niet op het bottelen, maar op de vaten die gebruikt zijn tijdens het rijpen: 'traditionele' casks ter grote van een kwart van een 'groot' vat. Er zit een heel verhaal achter.
0 x
hmmm, was net een antwoord aan het typen, maar zie net dat John mij voor is (echt net voor het op "bevestig" drukken), dus net op tijd geannuleerd anders had je twee keer hetzelfde antwoord.
PS een goede en naar mijn nederige opinie Quarter Cask is die van Laphroaig : Wordt ook wel liquid heroine genoemd. Echt een aanrader, maar wel heftig in smaak....
PS een goede en naar mijn nederige opinie Quarter Cask is die van Laphroaig : Wordt ook wel liquid heroine genoemd. Echt een aanrader, maar wel heftig in smaak....
0 x
Narijping op fles?
Joep schreef:Bron: Nieuw voorstel: Joephenrihenrynl schreef:meer alc/minder water is ook meer behoud van smaak, zeker als je van plan bent de bottle gesloten te houden, heb je een betere kans dat hij nog narijping geeft op de fles.
Hmmm... dat is nog interessant: Flesrijping, veroudering en houdbaarheid
0 x
GJR schreef:PS een goede en naar mijn nederige opinie Quarter Cask is die van Laphroaig : Wordt ook wel liquid heroine genoemd. Echt een aanrader, maar wel heftig in smaak....
Ik vind hem ook super EN...............veel whisky voor je geld.
natural strength betekend volgens mij niks meer en minder dat er GEEN siliconen zijn gebruikt
0 x
Joep schreef:Bron: Nieuw voorstel: Joep
Ja dit komt voor. Zie bijvoorbeeld de Lonach reeks van Duncan Taylor. Deze reeks is gemaakt door het mengen van vaten waarvan de inhoud onder 40% was met vaten van dezelfde distilleerderij die boven 40% lagen om zo toch nog een single malt whisky uit te kunnen brengen.
Ook in oude flessen kan de whisky na verdamping underproof worden. In sommige gevallen is het duidelijk te merken.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Alcohol percentage en toegevoegd water
Joep schreef:...Er wordt dus gewoon water aan toegevoegd?
Zoals Pano al aangaf dat komt voor maar meestal is het hoger en gaat er water bij als het niet op CS wordt gebotteld.
Maar, let wel, dat is geen "gewoon water" ! Althans normaliter wordt het water locale "eigen" water gebruikt, uit bron, beek, rivier,.. of kraan, in elk geval het water dat óók voor het productieproces wordt gebruikt.
Maar als de opslag of botteling elders plaatsvindt kan er zo maar ander water en zelfs, al dan niet ontkalkt, leidingwater gebruikt worden.
Toevallig pas over het grote belang van het water gehad in dit artikel in: Belang van vintage en terroir in vergelijking tot wijn.
0 x
GastheerG schreef:...natural strength betekend volgens mij niks meer en minder dat er GEEN siliconen zijn gebruikt
Siliconen - ik ben wel bekend met het gebruik van siliconen in de etikettenwereld (Ik werk bij een drukkerij
van etiketten), ben dit echter nog niet tegengekomen in de whiskywereld. Ik kan me er geen voorstelling
bij maken, maar misschien dat iemand mij dit kan uitleggen?
(En ja, ik heb meteen even gegoogled, maar kon niet direct een match op deze termen vinden...)
0 x

Ruval schreef:GastheerG schreef:natural strength betekend volgens mij niks meer en minder dat er GEEN siliconen zijn gebruikt
Siliconen - ik ben wel bekend met het gebruik van siliconen in de etikettenwereld (Ik werk bij een drukkerij
van etiketten), ben dit echter nog niet tegengekomen in de whiskywereld. Ik kan me er geen voorstelling
bij maken, maar misschien dat iemand mij dit kan uitleggen?
(En ja, ik heb meteen even gegoogled, maar kon niet direct een match op deze termen vinden...)
Ik vermoed dat Gerard het ook niet in relatie tot whisky over "Natural" en "Siliconen" had... wel, Gerard?

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”