Auteur: John D. Lamond
ISBN: ISBN 13: 9781742701721 ISBN 10: 1742701728
Taal: Engels
Uitvoering: Hardcover gebonden met (net als The Maltlog (The Glenlivet) ) in de achterkaft ingewerkt een elastiek-bandje, kleuren, zakformaat (11x18x1,8cm), 144 pagina's
Uitgever: Hardie Grant books.
Ik zag het boekje staan toen ik wat andere boeken bestelde. Door de titel en de korte beschrijving kreeg ik de indruk dat het anders dan de meeste boeken zou zijn. Ik ken John o.a. van zijn CO-auteurschap met Robin Tucek in The Malt Whisky File.
Toen ik het uitpakte was ik enigszins verrast door het leuke uiterlijk. Een handzaam gebonden boekje met harde kaft en het elastiekje. Modern uitgevoerd met kleurentekeningen (aquarel) van de besproken whiskyflessen en wat foto's.
Bij het doorbladeren was de inhoud verrassend omdat ik niet verwacht had dat het zo standaard zou zijn met: Wat is whisky en whiskey, Schotland, Ierland, America, etc. etc. IB's, Proeven, kopen, leeftijd etc. En en blad of tien "Discover" met clubs, websites, bars etc.
Zelfs pagina's "Words from the wise",met op de eerste waarom Andy Davidson Director Glencairn Crystal, UK, het Glencairn glas zo fantastisch vindt
Tegenvaller dus. Maar okay, het was iets minder dan één tientje en het blijft een leuk boekje.
Toch maar gaan lezen.
De laatste regels in "Why be a snob about Whisky?": "In this book I have picked out some of the great whiskies of today, my personal favourites from all over the world, for you to savour and enjoy".
En dit maakt veel, zo niet alles goed. Niet een standaard opsomming maar zijn persoonlijke voorkeur. Dat maakt het voor mij weer wel bruikbaar bij aankopen. Alle genoemde whiskies hebben een korte proefnotitie en soms een "Le Snob ESSENTIAL" indicatie als het om zijn persoonlijke toppers gaat.
Dus eigenlijk een variant op 101 Whiskies to Try Before You Die - Ian Buxton. Nu ik het zeg. Eens kijken welke whiskies ze allebei aanbevelen