Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Mar 2024, 09:17

JvR schreef:Ik wil absoluut niet een discussie over kleur vs vattype starten hier, maar de meest donkere whisky's die ik ben tegengekomen waren steeds ex sherry vaten. Iemand een voorbeeld van een 'bijna cola bourbon gerijpte whisky'?

Deze Ledaig 2001 zou op kleur toch echt (ex-)sherry vermoed hebben.
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Mar 2024, 10:20

WhiskyDudes schreef:
JvR schreef:Ik wil absoluut niet een discussie over kleur vs vattype starten hier, maar de meest donkere whisky's die ik ben tegengekomen waren steeds ex sherry vaten. Iemand een voorbeeld van een 'bijna cola bourbon gerijpte whisky'?

Helder. Deze dan?
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-eclipse

Deze heeft toch zoals gebruikelijk gewoon op virgin oak gelegen? Een van de donkerdere ex-bourbon vaten die mij zo snel te binnen schiet:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/42874

Nog lang geen cola, maar wel een stuk verder dan goud/strogeel. Nu zou het op basis van het verhaal van Edwin trouwens best kunnen dat dit eerst in een heel ander vat heeft gezeten en eigenlijk een ex-bourbon finish is (Malts of Scotland is nu eenmaal een van de minder transparante bottelaars). Daarnaast is de term bourbon hogshead volgens mij ook niet gereguleerd. Geen idee of je verplicht bent om alleen staves van ex-bourbon barrels te gebruiken voordat je iets een bourbon hogshead mag noemen of dat er stiekem ook virgin oak staves of zelfs ex-sherry staves in kunnen zitten.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Mar 2024, 10:23

Fat Bastard! schreef:

Deze Ledaig 2001 zou op kleur toch echt (ex-)sherry vermoed hebben.

Dat zou natuurlijk ook virgin oak kunnen zijn. Er staat in ieder geval geen ex-bourbon bij.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mar 2024, 10:40

Het is een finish in ieder geval en MMD zet altijd op het backlabel hoe lang en vattype. In idt geval is American Oak Hogshead niet echt duidelijk. Oak kunnen we kort over zijn; dat is een vrij nutteloze toevoeging. Een hogshead is een maat die niet gebruikt wordt in de USA, dus het is Amerikaans eiken wat waarschijnlijk z'n leven begonnen is als sherry vat. Maar welke sherry...., er zijn er nogal wat. Dat het geen 1st of 2nd fill is zou je bij bijna elke andere bottelaar wel vanuit kunnen gaan, MMD zet het er over het algemeen toch wel op. MMD is ook één van de weinige bottelaars die alleen 'single cask' op hun whisky zetten als het de volledige rijping in 1 en hetzelfde vat heeft gehad. :goedgedaan
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Mar 2024, 13:00

Welke sherry in een vat heeft gezeten is natuurlijk van belang. Maar ook hoe zijn deze vaten vervoerd? Is er onder hoge druk nog een liter of 10-20 sherry in geperst? Is er alleen wat transportsherry ingegooid tegen de uitdroging en ga zo maar door.
Voor de gemiddelde whiskydrinker spijkers op laag water, maar voor de nerds en geeks zoals wij toch zeker relevante info.

Verder vind ik een finish/tweede rijping vaak een goede zet. Meestal is dit gebeurd zonder dat je het op de fles terug ziet (mijn favoriete OB is Bunna 12, daar is gegarandeerd mee gehannest).
Toch vind ik het ook een kunst om zeer aantrekkelijke whisky te maken zonder dat je er mee hoeft te finishen of re-racken. Deanston Virgin Oak bijvoorbeeld. Of de Kavalan's op virgin oak, dat zijn toch wel voorbeelden waarvan ik vind dat een finish niet nodig is en het misschien nog wel kunstiger is om een goede uit te brengen zonder dan met finish.
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 19 Mar 2024, 18:00

Het type hout, Europees of Amerikaans heeft ook zeker invloed op de kleur.
Europees eikenhout geeft meer kleur af dan Amerikaans eikenhout.
Dit heeft o.a. te maken met de tannines (europees) en lignines (amerikaans) in het hout.

Ik heb 2 leuke filmpjes waarbij zowel Robin Brilleman als Ronald Annevveldt hier iets over vertellen.

Robin Brilleman:
https://www.youtube.com/watch?v=SrGZfZHB0ek&ab_channel=Whiskytips

Ronald Anneveldt:
https://www.youtube.com/watch?v=6146lXLNZvE&ab_channel=monnikdranken
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 19 Mar 2024, 18:06

defeatless schreef:Welke sherry in een vat heeft gezeten is natuurlijk van belang. Maar ook hoe zijn deze vaten vervoerd? Is er onder hoge druk nog een liter of 10-20 sherry in geperst? Is er alleen wat transportsherry ingegooid tegen de uitdroging en ga zo maar door.
Voor de gemiddelde whiskydrinker spijkers op laag water, maar voor de nerds en geeks zoals wij toch zeker relevante info.

Verder vind ik een finish/tweede rijping vaak een goede zet. Meestal is dit gebeurd zonder dat je het op de fles terug ziet (mijn favoriete OB is Bunna 12, daar is gegarandeerd mee gehannest).
Toch vind ik het ook een kunst om zeer aantrekkelijke whisky te maken zonder dat je er mee hoeft te finishen of re-racken. Deanston Virgin Oak bijvoorbeeld. Of de Kavalan's op virgin oak, dat zijn toch wel voorbeelden waarvan ik vind dat een finish niet nodig is en het misschien nog wel kunstiger is om een goede uit te brengen zonder dan met finish.

Is die deanston volledig op virgin gerijpt dan?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mar 2024, 20:35

Rijpingen op Virgin Oak is voor mij vrijwel hetzelfde als roulette. Meestal ‘win’ je niks. Virgin Oak levert vaak, zeker in kleinere vaten, een bek hout op waar de honden geen brood van lusten. Dus ja, het is zeker een kunst om daar een topper uit te krijgen. Ballen kun je de bottelaar niet ontzeggen (of gewoon een gebrek aan kennis..) want meestal gaat het fout. Bij veel Kavalan ook trouwens, al zitten er wel degelijk toppers tussen.
Het onder druk sherry in een vat ‘drukken’, paraxette dus, mag sinds de jaren 90 niet meer. Jammer genoeg, want het werkt bijzonder goed. Verder kan ik een boek schrijven over vaten, de verschillen en de valkuilen. Net als de veelheid aan gradaties in vaten die tot uiting komen bij dezelfde sherry soorten.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Mar 2024, 21:06

WhiskyDudes schreef: Het onder druk sherry in een vat ‘drukken’, paraxette dus, mag sinds de jaren 90 niet meer. Jammer genoeg, want het werkt bijzonder goed.

Edwin, weet jij wellicht waarom Paraxette niet mag?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mar 2024, 21:19

Ja, de SWA heeft paraxette in 1990 in de ban gedaan omdat wettelijk is vastgelegd dat er alleen ‘suiker karamel, E-150 en water mag worden toegevoegd aan Schotse whisky.
Paraxette is eigenlijk de voorloper van E-150, maar dan volledig natuurlijk. Naast kleur voegt het ook smaak en diepte toe.

Edit myself; onder druk mag nog wel volgens mij (ik kan niet vinden dat het NIET mag) maar voor 1990 werd deze techniek voor het gemak paraxette vaten genoemd. Logische verklaring; iedereen deed dat met paraxette…. (Omdat het erg goed werkt)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Mar 2024, 21:36

Thnx voor de uitleg Dude, helder. Volgens mij zijn een aantal van die Blair Athol '88-kneiters met Paraxette gemaakt. Zonde dat dat blijkbaar niet meer mag (en de onnatuurlijke E-150 wel :Scratch ..).
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Mar 2024, 22:01

All true en jammer inderdaad, maar 't is toch echt paxarette of pajarete. Zie overigens ook dit eerdere topic: Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Mar 2024, 12:36

HammerHead schreef:All true en jammer inderdaad, maar 't is toch echt paxarette of pajarete. Zie overigens ook dit eerdere topic: Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

:domdom Gelukkig let er nog iemand WEL op, thanks David! :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Mar 2024, 19:10

WhiskyDudes schreef:
HammerHead schreef:All true en jammer inderdaad, maar 't is toch echt paxarette of pajarete. Zie overigens ook dit eerdere topic: Petitie om paxarete behandelde vaten weer toe te staan!

:domdom Gelukkig let er nog iemand WEL op, thanks David! :P

Jaja, ook voor al uw punten, komma's en overige mierenneukerij, behalve d's/t's/dt's, want die gaan hier ook wel eens verkeerd... :bigsmile
0 x

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 25 Mar 2024, 15:18

Bartje'79 schreef:Net een glaasje Tomatin 15y OB ingeschonken. Tot mijn verbazing was de whisky in zowel het glas als in de fles niet helder maar 'hazy'. Fles was al aangebroken. Daar waar ik normaal mijn flessen in de kelder bewaar, stond deze nog in een kast in de woonkamer (vorige keer te lui om 'm naar beneden te brengen). Heeft dit te maken met de hogere temperatuur in de woonkamer (ik stook houtkachel) en wordt de whisky weer helder wanneer ik hem wel weer netjes terug zet in de kelder?

rsz_tomatin.jpg
rsz_tomatin.jpg (71.79 KiB) 873 keer bekeken

Zo ziet de fles er nu uit :?
De 'deeltjes' hebben zich nu samengepakt en drijven :o nu bovenop (=/-2cm)
Op de bodem zweven nog wat deeltjes
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”