macoffringa schreef:Glenrothes ........ een "vintage" zonder jaargang.
Het moet niet gekker worden. Wat heet verkeerd gebruikt ?
macoffringa schreef:Waar druif of graan vandaan komen wordt aangeduid met "terroir". Daar zijn de geleerden het helemaal niet over eens.
Mark Reynier is ervan overtuigd, maar andere distillery managers zijn stellig in hun mening dat het niet uitmaakt waar het graan vandaan komt.
Als het zo is dat de terroir niet uitmaakt dan heeft kennelijk de weersgesteldheid in enig oogstjaar ook geen invloed. Het kan niet zo zijn dat die factoren geen invloed hebben op de gerst. Dat zou dan betekenen dat elke invloed die er is, dus van klimaat en terroir, er uit wordt gedistilleerd. En dat nu betwijfel ik.
Eric schreef:Het druivendistillaat bij uitstek,de Cognac kent grote verschillen in smaak en karakter,het maakt zeker uit waar uit de streek de cognac vandaan komt,petite,grande of fin bois bijv....
Echter, de genoemde verschillen ken ik (ze staan hier in de kast zal ik maar zeggen) en worden handig (handiger dan de Schotten) gebruikt door de Fransen. Duidelijk is dat de kwaliteitsverschillen bij druiven enorm afhankelijk zijn van terroir en klimaat. De invloeden van het weer in enig oogstjaar komen daardoor, zij het veel minder dan bij wijn, ook in het distillaat Cognac naar voren.
Hit distillatieproces heeft duidelijk een "dempend" of "egaliserend" effect op de kwaliteitsverschillen (t.o.z.v vergisting alleen) maar het is aantoonbaar en waarneembaar aanwezig. Als dat bij whisky niet zo zou zijn dan houdt dat in dat het verschil, of eigenlijk de totale egalisering, veroorzaakt wordt door het "brouwen" en is de mash wellicht "vintage-neutraal" en ontdaan van alle terroir- en jaar-invloeden ?
Dat laatste wordt bij wijn en Cognac niet gedaan, daar wordt alleen vergist.....
Hmmm, hoe zit het met de Vintage verschillen tussen de gelijksoortige biertjes ?