Ardmore expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ardmore expressies

Ongelezen berichtdoor JvR » 14 Jan 2020, 23:52

Nuyts schreef:Heeft er al iemand ervaring met de Ardmore 1996 (20y) DB? Zo ja, bevindingen?
Spreken we hier over een cask strength gezien zijn 49.3% ABV?

We spreken van CS als er geen water bij is gedaan. Volgens Whiskybase is dat hier het geval. Lijkt mij ook een raar percentage om het alcoholpercentage naar terug te brengen. Hier gaat het om meerdere vaten. Wellicht dat er een vat tussen zat dat flink in alcohol was gedaald om de een of andere reden (ben hier verder geen expert in). Na 20j kan je sowieso een wat lager alcoholpercentage verwachten.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 19 Nov 2022, 21:50

Er is door The Ultimate een 11-jarige Ardlair (unpeated Ardmore) op ex-refill sherry gebotteld op 64.2%. Ik heb alvast een flesje besteld want de versie die The Daily Drams vorig jaar op de markt bracht op ongeveer 51% had me aardig verrast. Enkel was de prijs toen véééél te hoog (ik geloof rond de €120) terwijl deze Ultimate amper €54.99 moest kosten. Ardlair wordt voornamelijk gemaakt voor de Teachers blend en komt eigenlijk zeer zelden als single malt op de markt.
3 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 20 Nov 2022, 09:12

Casketje schreef:Ardlair wordt voornamelijk gemaakt voor de Teachers blend en komt eigenlijk zeer zelden als single malt op de markt.

Yep, Duncan Taylor brengt er de meeste bottelingen van uit, al dan niet uit hun Octave reeks.
In mei bij DT er een sample van geproefd voor selectie van onze festivalbotteling en moet zeggen dat de smaak mij wel beviel (ondanks dat we voor twee andere bottelingen zijn gegaan).
Duncan Taylor is gevestigd in Huntly en dus niet ver van Ardmore distillery vandaan. Zal best helpen dat ze er makkelijker of meer vaten vandaan halen.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 20 Nov 2022, 11:48

Interessant hoor. Een zustervat van deze blijkbaar, maar dan dik €15 goedkoper. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus zojuist ook een flesje in het mandje geduwd.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Nov 2022, 20:39

Ben de laatste jaren wel gecharmeerd geraakt van Ardmore. Een ander soort turf,vaak ook iets subtieler. Niet medicinaal, iets aardser en vaak ook wat zoet/bloemig.
Ardlair had nog nooit van gehoord, zie dat er op wb maar 12 bottelingen van te vinden zijn. Is het wat, die ongeturfde Ardmore? Klinkt toch eigenlijk net zo gek als ongeturfde Talisker of Bowmore...
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Nov 2022, 21:36

Persoonlijk heb ik er niets mee. Ardmore zonder peat is m.i. als een auto zonder motor of een fiets zonder wielen :bigsmile
1 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Nov 2022, 21:48

Bodevami en ik hebben vrijdag bij een toevallige ontmoeting bij Woudenberg deze mogen proeven.
We zijn beide met een fles naar huis gegaan.
Zo op basis van een slokkie in het glas echt wel overtuigd van een degelijke prijs/kwaliteit verhouding. Met in potentie een BFYB.
6 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 27 Nov 2022, 22:19

Ik had m vorige week in Den Haag in het glas. Ik was meteen overtuigd. Gezien de prijs is ie voor mij wel een BFYB.
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 28 Nov 2022, 09:27

Er moet ergens een lot vaten Ardlair op de markt gekomen zijn want ik heb er nu al een paar (nog steeds niet veel uiteraard) op de markt zien komen, in verschillende vaten ook.

Bij Gordon & Macphail in hun "flagship" winkel in Elgin had ik hun Spiritual Home botteling geproefd: een 13 jarige "gewone" Ardmore op ex-bourbon (62%), rechttoe rechtaan dus. De kwaliteit was echt héél hoog vond ik. Hij overtuigde, iets wat ik bij vorige Ardmores die ik proefde niet steeds kon zeggen. In het Vlaams noemen we zoiets "wel willen, maar niet kunnen". Maar deze was echt héél mooi, vandaar dat mijn interesse in recentere Ardmores ook wat gestegen is.

Zucht, nog eentje om bij de lijst te voegen. :lol:
1 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 28 Nov 2022, 14:46

Koning schreef:Ben de laatste jaren wel gecharmeerd geraakt van Ardmore. Een ander soort turf,vaak ook iets subtieler. Niet medicinaal, iets aardser en vaak ook wat zoet/bloemig.
Ardlair had nog nooit van gehoord, zie dat er op wb maar 12 bottelingen van te vinden zijn. Is het wat, die ongeturfde Ardmore? Klinkt toch eigenlijk net zo gek als ongeturfde Talisker of Bowmore...

De highlands turf ten opzichte van islay doet idd wel wat in de smaak…maar ongeturfde Ardmore kan ik wel hebben! :Slainte
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 29 Nov 2022, 19:28

defeatless schreef:Bodevami en ik hebben vrijdag bij een toevallige ontmoeting bij Woudenberg deze mogen proeven.
We zijn beide met een fles naar huis gegaan.
Zo op basis van een slokkie in het glas echt wel overtuigd van een degelijke prijs/kwaliteit verhouding. Met in potentie een BFYB.

Het was meer omdat jij er een kocht ik dacht, als jij dat geld er voor over hebt, dan moet er wel sprake van een goede prijs/kwaliteit zijn :bigsmile
Neej, dat ene slokje smaakte zeker naar meer, dus dan moet je toch wat op zo'n black friday....
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Nov 2022, 19:59

Thewowbar1986 schreef:...De highlands turf ten opzichte van islay doet idd wel wat in de smaak…
Mouten ze zelf of laten ze dat, zoals zovelen, over aan anderen? Dan is het altijd wel interessant waar ze hun mout vandaan halen. En dan nog; welke turf is gebruikt voor het drogen van de mout en welke invloed heeft het gehad op de smaak van de whisky.

Veel gerookte mout komt uit Port Ellen maltings, maar de turf die ze daar gebruiken kan overal vandaan komen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 29 Nov 2022, 20:59

Reichenbach schreef:
Thewowbar1986 schreef:...De highlands turf ten opzichte van islay doet idd wel wat in de smaak…
Mouten ze zelf of laten ze dat, zoals zovelen, over aan anderen? Dan is het altijd wel interessant waar ze hun mout vandaan halen. En dan nog; welke turf is gebruikt voor het drogen van de mout en welke invloed heeft het gehad op de smaak van de whisky.

Veel gerookte mout komt uit Port Ellen maltings, maar de turf die ze daar gebruiken kan overal vandaan komen.

De mout geen idee, maar het zou toch om lokale turf zijn, zogenaamde Aberdeenshire peat die veel minder Spaghnum mos bevat (zorgt voor de jodium notes) en dit en nog andere factoren maken hem heel anders dan islay turf.
5 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Nov 2022, 14:40

Ardmore gebruikt inderdaad een ander soort turf, mainland, geeft veel meer droge aardse tonen.
Maar let op, er wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van ex-laphroaig vaten (is van zelfde eigenaar) voor de rijping of een finish.
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 30 Nov 2022, 17:01

Fat Bastard! schreef:Ardmore gebruikt inderdaad een ander soort turf, mainland, geeft veel meer droge aardse tonen.
Maar let op, er wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van ex-laphroaig vaten (is van zelfde eigenaar) voor de rijping of een finish.

Wacht even, dat is toch alleen het geval bij deze expressie uit hun eigen range: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... dmore-1996?
En misschien bij sommige IB-bottelingen waar het expliciet staat aangegeven?

Als purist laat ik die "Islay-casks'' links liggen. Als een Ardmore drink wil ik Ardmore-turf ervaren!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”