Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Michiel87
Senior
Senior

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 24 Dec 2011, 00:06

Dit is de whiskykast zoals wij die thuis hebben staan. Bovenop de kast de flessen, sommige in de koker. Tussen de laadjes ruimte om flessen neer te leggen en sampleflesjes neer te zetten.

IMG_0868klein.JPG
IMG_0868klein.JPG (70.18 KiB) 5066 keer bekeken

En in één van de laadjes bewaar ik sampleflesjes. Mijn bedoeling hiervan is om van iedere fles die ik in bezit heb (gehad) een sample te maken en deze te bewaren. Op den duur heb ik zo een mooie set die als referentiekader dient. :goedgedaan

IMG_0869klein.JPG
IMG_0869klein.JPG (46.68 KiB) 5066 keer bekeken
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Dec 2011, 18:12

Wat ben je dan met die samples van plan Michiel? Om als vergelijkingsmateriaal te dienen bij de aankoop van nieuwe flessen van een zelfde merk? Lijkt me dat die dan uiteindelijk ook wel een keer leeg gaan, of niet? Voor de houdbaarheid is het natuurlijk wel beter dan flessen met bodempjes bewaren.

Net een nieuwe vitrinekast erbij en na wat puzzelen een mooie verdeling weten te maken: In de kasten alles van Islay, Islands en Campbeltown, mooi per merk bij elkaar. Het rokershok dus zeg maar :-P Bovenop een kast alle Highlands en blended malts (twee rijen van 4), op de andere alle Speyside (ook twee rijen van 4, alsof ik de whisky aan de hand van de kasten heb uitgezocht). En dan nog een dispenser met een Amerikaanse whiskey, een rum, een wodka en een gin op een kast ernaast.
Komt wel een keer een foto van als alles eromheen net zo ordelijk is als de inhoud van die twee kasten :roll:
1 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 26 Dec 2011, 20:29

Kay schreef:Wat ben je dan met die samples van plan Michiel? Om als vergelijkingsmateriaal te dienen bij de aankoop van nieuwe flessen van een zelfde merk? Lijkt me dat die dan uiteindelijk ook wel een keer leeg gaan, of niet? Voor de houdbaarheid is het natuurlijk wel beter dan flessen met bodempjes bewaren.

Als ik genoeg lege sampleflesjes heb, gebruik ik ze om bijna lege flessen over te hevelen. Maar daarnaast is mijn streven om zo lang mogelijk van iedere whisky een sample te bewaren. Dus stel dat ik drie samples heb gemaakt, drink ik er twee op en zal ik de derde (proberen te) bewaren. Een keertje aan een sample ruiken, vind ik namelijk een veel betere herinnering opleveren dan een tasting note. En wanneer ik nog genoeg (> 1) heb om te proeven, doe ik dat bijvoorbeeld zoals deze week om een gekregen sample (Bruichladdich Barley) te vergeleken met een bewaard sample (Bruichladdich 12yo 2nd edition).
0 x
Afbeelding

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 31 Dec 2011, 13:21

Ik geniet meestal van een lekkere whisky in mijn studeer/werkkamer. Als we volgend jaar verhuizen hoop ik dat we een huisje vinden waar ik toch wat plek heb om me af te zonderen en aan mijn (vrijetijds)projecten te werken als ook een whisky te genieten.

Als er vrienden of familie op bezoek komen dan meestal in de woonkamer.

De whisky collectie is zeer summier momenteel: een halfvolle fles Lagavullin en een Nikka Red.

Volgende week het kanaal over en eens zien of ik iets leuk vind.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Jan 2012, 12:02

Michiel87 schreef:En in één van de laadjes bewaar ik sampleflesjes. Mijn bedoeling hiervan is om van iedere fles die ik in bezit heb (gehad) een sample te maken en deze te bewaren. Op den duur heb ik zo een mooie set die als referentiekader dient.

Dit vind ik eigenlijk best een vrij briljant plan! Ik ben zelf pas zeer kort geleden op het idee gekomen me ook eens aan de samples te wagen, maar samples bewaren als herinnering / referentiekader vind ik een idee dat ik zeker zelf ga navolgen! Ik ga het niet met elke fles doen, maar wel met flessen die me erg goed bevallen zijn. Wel jammer dat de samples van Van Zuylen en de Druiventuin allemaal 6cl zijn, ik zou dit denk ik liever (ook) met 3cl flesjes doen.
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 09 Feb 2012, 15:27

Ik heb onlangs een 'whisky-kast' aangeschaft. Ik zette mijn whisky flessen altijd op een keukenkastje, maar naast het feit dat ik het niet zo mooi vond staan, was er op een gegeven moment ook geen plek meer. Dus kocht ik maar een mooie kast waar ik mijn verzameling in kwijt kon. En ik vind het wel leuk om dat even met jullie te delen. :duimop
Heb bovenop de kast zelf even een lichtje geplaatst. Vooral 's avonds ziet dat er mooi uit, want anders is het best wel een donkere bedoeling.
Het is niet de meest mooie foto overigens, maar dat heb je met slecht licht én een iPhone die daar blijkbaar niet goed mee om kan gaan.

Er staan nu trouwens 20 flessen/flesjes in, allemaal geopend. Onderin heb ik de glazen neergezet, mijn whiskyboeken en een paar kokers.

Afbeelding
1 x
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 09 Feb 2012, 16:31

Mooie kast , zo soort kast zou ik zelf ook wel willen.
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Feb 2012, 17:01

Fijn dat er ook boeken in mogen staan ... 8-)
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 09 Feb 2012, 17:08

macoffringa schreef:Fijn dat er ook boeken in mogen staan ... 8-)

Haha, uiteraard! Vooral whisky atlassen die vertaald zijn door een bepaalde Nederlandse whisky schrijver mogen in de kast staan :goedgedaan ;)
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Jun 2012, 21:24

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5144_n.jpg

Wat flauw, ik mag 'm niet hier neerzetten omdat ie te breed is. Is er misschien een code om die meteen aan te passen?

Ik heb nu alles staan zoals ik het wil hebben, zo veel mogelijk per regio:
Een kast Highlands, Lowlands & Ierland, een met Speyside & Islands, een met Campbeltown & Islay, en een met alleen maar Islay.
Bijlagen
521527_10150850947626981_429965144_n[1].jpg
521527_10150850947626981_429965144_n[1].jpg (115.57 KiB) 4684 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kay op 20 Jun 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Jun 2012, 21:31

Dat is al een aardig winkeltje Kay :gnif ... maar netjes hoor :goedgedaan

Je kunt elk formaat toevoegen als bijlage (staat er nu bij)... meer dan 700px past niet inline, vandaar.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 20 Jun 2012, 22:15

Dank je.
Sommige fora passen bredere foto's overigens automatisch aan aan hun kolombreedte.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Jun 2012, 22:27

Kay schreef:Dank je.
Sommige fora passen bredere foto's overigens automatisch aan aan hun kolombreedte.

Ik zal eens naar een MOD of Plugin gaan zoeken.....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 21 Jun 2012, 00:18

Kay schreef:http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/521527_10150850947626981_429965144_n.jpg

Wat flauw, ik mag 'm niet hier neerzetten omdat ie te breed is. Is er misschien een code om die meteen aan te passen?

Ik heb nu alles staan zoals ik het wil hebben, zo veel mogelijk per regio:
Een kast Highlands, Lowlands & Ierland, een met Speyside & Islands, een met Campbeltown & Islay, en een met alleen maar Islay.

zijn die kasten stevig genoeg? Ze zijn iig wel erg mooi!
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Jun 2012, 01:15

Zeker, dat houdt prima. Zoals je misschien kunt zien heb ik achter de flessen ook nog een dikke 300 CD's per kast staan, is geen probleem. Heb er zelfs al een paar keer mee geschoven toen ze gevuld waren (alleen zonder de whisky's erbovenop, dat was me te link).

Zijn overigens Detolf vitrinekasten van de Ikea ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”